Gå till innehåll

Koppla osmos sediment- kolfilter


Stensson

Rekommenderade inlägg

Tänkte koppla in ännu ett osmos filter men jämförde mitt nya med mitt gamla och ser att dels verkar något vara felkopplat, då vatten in går i fel riktning enligt trycket på sedimentfiltret.

Men har en fråga då mitt gamla osmos (Aquatic Nature Aqua Standardosmos ) tar in vatten via kolfiltret medans detta nya noname tar vatten in via sedimentfiltret.

Spelar det ingen roll vilket filter av de två man har ingående vatten på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väll främst på vilken partikel storlek filterna tar. Det som tar störst partiklar först, för att inte det hela ska sättas igen för fort. Normalt kör man partikelfilter först, och kol efteråt, för att spara kolfiltret något... Och oftast kör man bara 5μ på partikelfiltret, vilket är samma som för de flesta kolfilter... (eller var i alla fall) Kolfilterna är ju inte primärt avsedd för partikelfiltrering, men är där större partiklar kvar sätter de igen kolfiltret i alla fall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedimentfilter först och kolfilter efter. Standard då det är onödigt att täta kolfiltret med partiklar när det är till för att ta upp kemikalier, framför allt klor.

Det är någon idiot som jobbade på monteringen hos AN som var sur på måndag. Jag har också träffat på ett sådant AN.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt. När jag började använda osmos för 20 år sedan (Rowa) stod det i bruksen finfilter, kolfilter, osmos. Annars skulle det komma bakterietillväxt i finfiltret som kunde hota osmosmembranet. Nu säljer jag två andra fabrikat som båda är kopplade som jag tycker är bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...