Gå till innehåll

Förslag på förbättring befintlig sump.


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Jag har idag en sump, en väligt enkell sådan.

Har ritat i paint. ( är inte duktig så jag hoppas ni förstår. )

Jag har ett extra kar som bara ligger idag och skräpar. Funderade på om jag kan använda denna till en extra sump.

Jag vill på ett enkellt sätt koppla samman dessa och få snurr på vattnet.

Det jag vill göra i den nya sumpen (2) är att odla alger (bra sådana) i ett fack, sen kanske göra en bubbelfälla innan vattnet går tillbaka till karet.

Har lite olika möjligheter här.

Kallar den befintliga sumpen med skummaren för 1 och den nya för 2

Skall jag göra en genomföring mellan sumparna där cirkullationspumpen är idag och då flytta glasskivan i 1:an så den skiljer sump 1 på mitten och använda mig av samma utgång som finns idag. Denna lösning är bäst så slipper jag klydda med kopplingar till cirkulationspump osv. utan bara två nya hål i sidan på sumpen i stället.

Sen en annan fråga vad är det man bör tänka på så att flödet är bra osv, finns det något man bör räkna på eller det brukar lösa sig med automatik, då kretsloppet fungerar idag? Blir det stor skillnad på kretsloppet om man lägger till en sump till?

Så frågan är hur hade ni gjort?

Bilden på orginal

post-4951-14468924096516_thumb.jpg

Förslaget kommer här:

post-4951-14468924096689_thumb.jpg

Ändrat av Piggelin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdaterat mina tankar kring sumpbygge...... Svaren lyser med sin frånvaro :(

Kanske ni kan komma med lite bra förslag man kan ha i sumpen.

* Sandbädd har massor med sand i karet men kanske är bra med mer eller?

* Stenar ligger redan i nuvarande sump så det är nog bra

* Bubbelfälla

* Skall man ha algtillvärkning

* .....

* Hade varit coolt om man kan på ett bra sätt avgränsa en del i sumpen när jag vill att den skall vara med i systemet så är den om jag inte vill så stänger jag och kan då använda det utrymmet till att köra karantän eller liknande. Hur hade ni gjort det?

post-4951-14468924335223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker båda ritningarna ser bra ut. Rent flödesmässigt så fungerar båda lika bra, vattnet rinner ju ner på ena sidan, och kommer upp på andra. Det är ju mycket jobb för en sump. Jag tänkte länge att det var halva nöjet, men i slutändan så behöver man kanske inte ha så mycket grejer däri.

Antar att det är till 600an.

Om jag var du skulle jag ha, i ordning som vattnet går ner.

1.

Biopelletsreaktor (inte för att jag har en själv eller bra koll på dom, men i ett större akvarium så skulle jag gärna vilja pröva en)

2.

Skummare

3.

Bubbelfälla

4.

Mörkerrefugium med ls

5.

Algrefugium med chaetomorpha

6.

returpump

och doppvärmare någonstans.

Jag hade skippat en DSB i sumpen eftersom ytarean mot volymen av sanden blir väldigt skev. Man vill gärna ha mycket ytarea för att den ska bli effektiv, i en liten sump så kan det vara knepigt.

Att ha dom närmre varandra, kanske rentav med en tankgenomföring (dubbla silikonbrickor) hade nog varit att föredra. Att ha returpump så långt ifrån nedrinnet som möjligt har sina fördelar eftersom vattnet rör sig över en större del av akvariet och du undviker fickor med stillastående vatten.

Hoppas det hjälpte!

/ Leon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för ditt svar.

inlägg 1 gäller inte utan kommer tillverka två nya sumpar enligt inlägg 2.

det är till mitt 660 liters..

Sumparna kommer ligga med ca 3-4 cm mellanrum. det är benställningen som gör att jag inte kan ha dem närmre.

cirkullationspumpen kommer ligga i sumpen.

Har en pelletsreaktor igång nu men den kommer bara hänga i en hörna med två slangar o en pump, minimalt med plats.

Sen en liten uv i en hörna med pump.

lysande där med doppvärmaren den hade jag inte tänkt på.

Mörkerrefugium med ls och Algrefugium med chaetomorpha skall googla vade dessa innebär.

vad tror du om att ha en del som man kan stänga när man behöver en karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka mått är det på allt? Tänker främst på de sumpar som du tänkt sätta in. Sen skummaren har du skrivit är 51cm hög, men möbeln bara 40cm... Nu har jag ju sett ditt kar, så jag vet att den får plats, men hur ser måtten ut egentligen, och vilket är maximala vattendjupet som den kan stå i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bistå med en skiss på hur jag skulle byggt (det blir lättare än att förklara bara med ord), men jag slänger upp en så fort jag får lite mått av dig. Så som jag har tänkt så sätter man i första facket (från höger till vänster) en filtersocka och skummaren. Sen en bubbelfälla om det behövs. Resten av första sumpen kan få bli ett belyst refugium för alger, och/eller en ATS. Att separera algerna från stenarna (som kommer sen) gör att du kan få ljus på algerna, men låta stenarna ligga i mörker. I första delen av andra sumpen kan du sätta ett grovt nät eller galler i bottnen som får ligga några cm från bottnen (så det inströmmande vattnet kommer in i detta "skiktet" - lite som en plenumkammare). På gallret kan du lägga så mycket LS/LS-kross som du bara får plats med. Detta avslutas sen med ett returfack. Här kan du ha en separat pump som kan få driva ett biopelletsfilter som kan få ha sitt utlopp i första facket hos skummaren - på så sätt får du lite mer cirkulation i sumpen, som kommer funka även om du stänger av returpumpen till visningskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är total 51 det är rätt.

Mellanrummet mellan benställningen är mindre än när sen skummaren kommer ner på golvet. Ställningen står ju på fötter och är högre. Tyvärr så kan jag inte få in glasen om jag gör dem högre, då måste jag flytta karet om du är med hur jag menar.

Så sumparna skall vara typ...

75x64x39 sen två lika dana.

Skummaren kan ha en nivå mellan 10-15 cm enligt manualen.

Låter najs. Vad tror du om att göra ett fack stängningsbart för att kunna utnyttja detta ställe vid karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt upp kan du sätta skummaren? Min tanke är att eftersom den ska sitta på ett maxdjup av 15cm så kommer vattennivån i sumpen vara omkring 12cm innan returen om den ska stå på bottnen, det ger inte så mycket volym kvar till allt annat som du vill kunna jobba med. Därför bör du i så fall höja upp skummaren på något sätt (ställa den på nån kloss eller nåt), så att man kan öka på den totala volymen i sumpen. Tänk på att där ska finnas utrymme för att plocka av skummarkoppen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror benen är ca 15 cm så då är det ca55 cm mellan golv och kar.

Men sen skall jag ha en frigolit under sumpen vet inte den tjockleken men säg ca 7mm

Jepp det är en 1250 men det roliga är att jag var inne på en tysk sida som hade manual samt ritning osv men de måtten stämde inte med de jag nyss tagit så jag körde på mina mått. Ser din sida har samma mått som den tyske. Anars så får jag mäta en gång till men tyckte jag var så noggrann när jag gjorde det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då har jag en ful teckning till dig (eller två)...

post-5077-14468924342041_thumb.jpg

Ser inte ut att vara så där jättefint, men jag hoppas min tanke ska gå fram ändå! :)

Första facket (längst till höger) blir då skummarfack. Bakom skummaren kan man sätta en filtersocka som dräneringsvattnet från visningskaret får gå igenom först: Den beiga klumpen i bottnen ska försöka föreställa något material som skummaren ska stå på för att komma upp den decimetern som vi pratade om. Totala volymen på fack 1: cirka 24L

Andra facket blir då belysta alger som sagt. Längden på detta facket blir ganska rejält (60cm cirka), så man kan få plats med lite annat på denna ytan om man vill... förslagsvis kanske en ATS då som sagt. Vattendjupet här ligger på 22cm, så det krävs inte några jättemängder med ljus heller. Totala volymen på fack 2: cirka 84L

Tredje facket (första till höger i andra sumpen) blir då en krypta med en plenumkammare under (för att få cirkulationen spridd över hela volymen). Plenumkammarens skiljevägg sitter cirka 6cm från bottnen, vilket ger en volym på plenumkammaren på cirka 24L. Där ovan finns gott om plats för stenkross på en volym av cirka 63L (gissningsvis omkring 100kg sten).

Sista returfacket bör man göra så litet som möjligt. Om man vill kan man här peta ner ett par extra pumpar för att kunna driva eventuell ATS och Pelletsfilter.

Här finns gott om utrymme för att ta emot "mariginalvatten" som kommer från visningskaret när man slår av returpumpen. Det finns plats för att göra separata fack för automatisk påfyllning, ballingkärl och mycket annat åxå om man skulle vilja.

post-5077-14468924342222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

najs tackar tackar...

Pratade med Denny och han hade en lysande ide till mig väntar med spänning där. det handlade om att jag kunde göra vattenbyte på ett mycket enkellt sätt.

inväntar lite besked av honom tar din ritning och text med mig i min nya sump.

Som vanligt får man förstklassig hjälp av er grabbar på Saltkällaren i Trelleborg, hatten av för er.

Skall bli kul med en ny sump som verkligen kommer fungera och göra nytta dess utom. Vill ha mycket plats för att odla alger, mina kirurger äter detta så fort jag planterar ner lite i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för sorts alger ger du dina kirurger? Jag hade lite ulva innan som jag gav bort till någon (minns inte vem), men hans Hepatus (tror jag det var) var tokig i den algen. Den går att få tag på emellanåt och sägs ska vara bra käk för algätare. Det som de inte äter upp slänger man, så har man både näringsexport och foder i samma planta! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs, väntar med spänning på Dennys ritning på sumpen.

Skall bli kul att fixa den så man kan vara lugn och få ett bättre flöde där nere.

Skall nog ha några olika fack till att odla olika alger.

Får komma ihåg o kolla med Denny så han kan få med det i ritningen.

Det är bra mat till kirurgen jag har han älskar det, tar bara en liten stund så är det borta. Vet inte om det är bra mat men han gillar det i alla fall.

Skulle fundera ut ett bra sätt när man odlar dem om man hade odlat dem med vitlök för att få in vitlöken, undrar om det går på något vis :)

En annan sak jag kom på nu..

Man borde kunna bygga ett fack som har de ultimata värdena för att få turbosniglar att föröka sig. Det hade varit riktigt najs. Ett litet fack där man kan sätta ett nät med lätthet för att stänga inne eventuella yngel, kanske även fisk yngel.

Man kommer på kuliga saker hela tiden. När Denny läser detta så ler han och ser merjobbet framförsig ha ha ha?

Men men man får göra något för att tiden skall gå.

Ändrat av Piggelin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...