Gå till innehåll

Stahre's 60 l Logg , första salt


joelstahre

Rekommenderade inlägg

Hej Hej

Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten.

Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant.

Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång.

Saker som jag har inhandlat är:

Akvarium:

60 l Rektangulärt 500kr

Lysarmatur:

Har ej köpt ännu, men det kommer bli ett Hagen Glo T5 2x24 watt

Med ett Vitt och ett Blått Lysrör, samt att jag kommer att köpa till några små blåa LED lampor till Moonlight.

ca 1400kr komplett med armatur och lysrör.

Skummare:

Rio Nano Skimmer

Jag har hört mycket dåligt om denna skummare, men har även hört mycket bra.

Jag har ingen möjlighet att lägga så mycket pengar på en skummare, så jag hoppas att denna skall duga.

Det är även inbyggt kolfilter i denna.

300 kr

Streamers:

Har precis beställt 2 st Pico evo.mag 650l/h

249 kr st = 498 kr

Doppvärmare:

Jag har en 75W Aquael Heater, men jag tycker den är lite för stor, jag skulle vilja ha en mindre som man lättare kan gömma.

Några förslag kanske.

Bakgrund:

Havsblå bakgrund från Aqutic Nature

159kr

post-6421-14468924100023_thumb.jpg

Möbel från Ikea :) = 199kr

Kommer nog att köpa lysrampen nästa vecka.

Sen får jag se om ekonomin tillåter så kommer jag att börja dra igång karet därefter :D

Jag kommer att använda denna sida som en slags logg, jag kommer att uppdatera när nya saker köps in med mera. Kommer även lägga ut en del bilder.

Jag är oerhört tacksam för svar.

//Stahre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppstart!

Idag var jag inne på Kalmars akvarie affär och köpte färdigblandat saltvatten, levande sten samt lite annat.

Så har nu hållt på hela kvällen att fixa med att dra igång det.

Började med att rengöra akvariet från ev. damm och dylikt.

Hällde sedan i det färdigblandade saltvattnet och drog igång värmaren och cirk.pumparna.

Sedan i med sanden och tillsist den levande stenen när temperaturen nått ca 25 C.

Känns mycket roligt att äntligen ha fått börja starta upp det.

Redan efter någon timme eller så, så såg jag 3 små snäckor av något slag och en liten svart sjöstjärna. Väldigt underhållande.

Jag kommer dock köra utan belysning ett tag framöver då jag blev rekommenderad detta.

Imorgon ska jag hämta min Hagen T5 Glomat 2x24 w och börja montera in den i den befintliga kåpan.

Här kommer lite Bilder också :D

post-6421-14468924272016_thumb.jpg

post-6421-14468924270736_thumb.jpg

post-6421-14468924270952_thumb.jpg

post-6421-14468924271148_thumb.jpg

post-6421-14468924271378_thumb.jpg

post-6421-14468924271614_thumb.jpg

post-6421-14468924271816_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte rädd med belysningen, jag körde på lite redan från dag ett. Körde i fyra timma bara, då är det roligare att titta in i holken.

Jag gick emot många rekommendationer, jag populerade karet med koraller redan efter tre dagar, städpatrull likaså. Har nog närmare ett dussin koraller in nu efter sex veckor. Jag har förvisso inga fiskar eller så har jag bara haft riktigt god lycka med mitt projekt.

Lycka till.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till denna underbara värld :) Kul med fler saltisar i närområdet, börjar bli ett bra gäng :)

har du frågor osv är du alltid välkommen på besök, kan till och med kanske fixa en fragg till dej då :)

Ser ut som du tänkt på det mesta nu ibörjan så, ha det kallt med belysningen tills du har något som kräver ljus, ficklampa är nog så roligt i början :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering...

Jag har idag haft igång mitt kar i 6 dagar. Det rullar på bra. Jag har även satt in en Glomat 2x24w med ett blått och ett vitt lysrör i. Det gav ett mycket fint och behagligt ljus.

Jag fick även idag hem lite tester som jag beställde. Nitrite, Nitrat , Phosfat och PH

Här är dagens värden:

Temp: 25,5

Salt: 1.022

Nitrite: 0

Nitrate: 5

Phosfat: 0,25

PH: 8,0

KH: 7

Ge mig gärna kommentarer på värdena :D

Gjorde även mitt första på fyllning med osmos vatten då det dunstat en del.

post-6421-14468924325084_thumb.jpg

post-6421-14468924324874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering..

Fyllde på ca 2 l avdunstat vatten (osmos).

Min fråga är varför sjunker min salthalt bara mer och mer.

Jag har ritat ett streck där min vatten nivå var från början. Och sedan fyller på med osmos när det behövs.

Men salthalten sjunker mer och mer.

Någon som vet varför ? :D

Här är dagens värden:

Temp: 25,5

Salt: 1.020

Nitrite: 0

Nitrate: 5

Phosfat: 0,25

PH: 8,0

KH: 7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

Jag använder en såndära med vipp arm och en såndära som flyter. vet att jag nog måste inhandla en reflektometer. Men dagen värden visar;

Temp: 25

Salt: 1.022

Nitrite: 0

Nitrate: 2,5

Phosfat: 0,25

PH: 8,0

KH: 7

Jag har även introducerat 1 st Turbo snäcka och en Trochus snäcka. Dom verkar trivas bra och har betat av en hel del alger. Jag har även hittat en rörmask som tittar ut lite då och då, fast den verkar vara rätt så skygg:D

Sen tänkte jag på det avdunstade vattnet, idag fyllde jag på ca 2,5 l. Är inte det lite mycket för ett 54 l akvarium? jag har ju endå en kåpa.

Sen ser jag också att det blir salt avlagringar på lysrören, betyder det att salt försvinner ur vattnet?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara borstmaskar. Ja ser spår efter dem efter varje natt. Sen gör ju snäckor också spår men ja tror mer på maskar :) Ja har blivit allt mer försiktig nu när jag har börjat se vad som verkligen bor i karet. Har tre stycken på runt 10cm och flertalet små. Vet att de som har exemplar runt halvmetern kommer garva nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer 2 st bilder , jag är lite nyfiken vad det kan vara för grejer.

Den första är den en liten mini koloni av något slag, jag har letat men kan inte hitta vad det är för något, dom sitter inte ihop med varandra.

post-6421-14468924482559_thumb.jpg

Den andra bilden är det ett litet grönt skott av något slag, den är nästan lite genomskinlig.

post-6421-1446892448278_thumb.jpg

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

Köpte i torsdags en Putsräka (lysmata amboinensis) Han verkar trivas väldigt bra, men lite skygg. Kanske kan bero på att jag har noterat att han har Rom.

Min skummare började också att producera skum nästan direkt.

Men min turbo snigel ser inte ut att må så bra, tror att han brännt sig på värmaren, han låg på rygg nedanför. Men han har krypit omkring lite men ser inte så pigg ut.

Jag ska försöka sätta något slags skydd över värmaren.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen, var ett ag sen jag skrev,

Jag har fått lite nya invånare.

Köpte

5 st Troschus snäckor.

1 st Archaster angulatus (stjärna)

1 st Gobiodon okinawae

snäckorna gör verkligen sitt jobb, dem håller algerna bort :D

Stjärnan är också otroligt effektiv, hade en hel del alger som växte i sanden. Men efter ca 2 dygn var alla alger borta :)

Och till sist så skaffade jag en liten Gobiodon okinawae . Köpte den på KalmarsAkvarieaffär, dem hade precis fått in den.

Han verkar må bra, han äter som bara den. Tycker dock att han verkar lite underlig, han kan sitta stilla på ett och samma ställe jätte länge och nästan se död ut. sen helt plötsligt får han ett ryck och simmar omring lite. Han sitter väldigt mycket mot rutan på akvariet.

En väldigt kul liten fisk iallfall.

Här kommer lite bilder.

post-6421-14468924615496_thumb.jpg

post-6421-1446892461443_thumb.jpg

post-6421-14468924614664_thumb.jpg

post-6421-14468924614876_thumb.jpg

post-6421-14468924615079_thumb.jpg

post-6421-14468924615289_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att den andra Gobyn fick ett hem så omgående.

Var själv i Kalmar akvarieaffär igår och plockade upp en jag med.

Hur går det med matning av din? Min är lite knusslig, kanske kommer igån snart, hoppas det.

-Oskar

Kul att den andra Gobyn fick ett hem så omgående.

Var själv i Kalmar akvarieaffär igår och plockade upp en jag med.

Läser att din firre äter bra. Min är lite knusslig, kanske kommer igån snart, hoppas det.

-Oskar

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha okej vad kul :D

jo maten är inga problem alls, matar med artemia.

Testade att mata ca 1 h efter att han kom ner i karet. då käkade han väl kanske 3 bitar. Och idag käkade han 5 :D

Så min har inte några problem med maten iallfall.

Men upplever att han är väldigt stilla, rör sig inte så mkt runt. , men kanske är på sättet dom är.

Joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...