Gå till innehåll

Paus i matningen en dag per vecka?


Björn 530

Rekommenderade inlägg

Är det vanligt att göra uppehåll i matningen och i så fall varför?

(Köpte för en tid sedan en Eheim 3582 där man vid programmeringen kan stoppa alla programmerade utfodringstider för resp. skruv i 24 timmar. Har inte tänkt på detta tidigare utan matat varje dag och fiskarna mår bra. Min fundering är varför skall man göra en paus i matningen, för att få bättre vattenkvalité eller blir fiskarnas hälsa bättre av lite fasta då och då?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

kan tänka mig att att det är så här. om du har ett ny startat kar så får du mata varje dag för att det ej finns små räk djur osv i karet men sedan när karet är inkört så finns det jätte mycket mat i revet som dom kan ät och om du då matar varje dag så är kanske fiskarna mätta och då ligger maten bara och skräpar på botten=)

har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med principen att aldrig mata mer än vad som går åt på 3-4 minuter två gånger per dag, sedan får dom söka föda.

Det blir även någon gång i veckan att jag inte matar dom och jag har då inte sett att dom lider eller blir magra p.g.a det.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till sötvattensfiskar är det ganska vanligt att man hoppar över matning en gång i veckan eller två. Det för att då får fiskarna göra av med lite mer energi när dom söker egen föda i karet och då stärks naturliga beteenden osv. I naturen har ju fiskarna inte kontinuerlig tillgång på mat heller, ibland mer, ibland mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen har fiskarna mer eller mindre kontinuerlig tillgång på mat men lite när det är sådan årstid. När de inte får mat har de förmågan att ställa av och ta det lugnt. De är växelvarma så de gör inte av med energi för att hålla kroppen varm som vi. Detta gäller fisk som kommer från vatten med växlande årstider.

På korallrev däremot är det inte lika stora årstidsskillnader (med undantag för monsunområden) Det betyder att fiskarna har mat året om.

Vad jag vet finns det inte ett enda ställe i världen där det saknas mat en gång i veckan. Men svältperioder på en eller två månader varje år finns det på många ställen. (Nästan regel när det gäller sötvatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...