Gå till innehåll

Alkoholmetoden


loscars

Rekommenderade inlägg

Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker

som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit

trots detta.

Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll.

Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten

från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008.

Fast det är svårt att säga exakt ....

PH ligger ganska stadigt på 8,1 KH ligger mellan 8-7 Magnesium och Calsium ligger som de ska.

Nu till min fråga. Hur brukar ni som håller på med alkohol göra när ni fått ner alla värden. Ligger ni kvar på samma dos, eller

minskar ni på dosen och kollar var balansen ligger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade grovt överskott av kisel och cyano i mitt kar på totalvolym 450liter och jag doserade 2,5ml per dag i ca 2-3 månader och sen slutade jag helt och nu håller sig algerna borta:) om de skulle komma tillbaka börjar jag med 2,5 ml per dag igen

Edit: stavfel

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...