Gå till innehåll

Bäckers första saltkar, 58L


Bäcker

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har nyligen införskaffat mig mitt första saltkar, ett begagnat hotell på 58L som varit igång ett tag innan jag köpte det.

Är helt färsk på saltfronten så ni får mer än gärna komma med tips och info! -bok

Det som finns i karet just nu:

~5kg LS.

2st Clowner.

4st Frökenfiskar, pomacentrus auriventris?

1st Putsräka.

1st Salarias Blenny.

post-6451-14468924174596_thumb.jpg

post-6451-14468924165975_thumb.jpg

post-6451-14468924166204_thumb.jpg

post-6451-14468924174829_thumb.jpg

Ändrat av Bäcker
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon vänlig stjäl som kan säga vad dessa heter?

Är den "runda" till vänster någon sorts skivanemon?

Den bruna anemonen till höger, har som en liten mun i mitten.. vad heter den?

Den som står upp bakom till höger, namn?

post-6451-14468924174352_thumb.jpg

Är som sagt helt ny inom salt, så jag är väldigt tacksam för svar! :woooow:

post-6451-14468924174121_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, roligt att du skaffat saltvatten :-)

Den runda till vänster ser helt klart ut som en skivanemon, jag skulle säga att det ser ut som en rhodactis. Ser ut som en rhodostoma om man kollar på andra bilden här: http://se.reeflex.net/tiere/2106_Rhodactis_rhodostoma.htm

Anemonen skulle jag nog gissa är en så kallad glasros, av aiptasia släktet. De kan tyvärr sprida sig rekordsnabbt och konkurrerar väldigt lätt ut andra koraller med sina starka nässelgifter så det är nog att rekommendera att du försöker avlägsna den.

Spontan gissning från mitt ännu ganska oerfarna öga är att den tredje korallen är en sinularia. Exakt sort är nog svårare att avgöra, kika här så kanske du hittar: http://se.reeflex.net/kategorie/83.html#Sinularia

Du har fyra frökenfiskar, din gissning kan vara rätt. Lite svårt att säga ifrån bilden, hade du inte sagt det hade jag gissat på Chrysiptera hemicyanea, http://se.reeflex.net/tiere/124_Chrysiptera_hemicyanea.htm

Många frökenfiskar kan vara väldigt aggressiva och det finns risk att de kan slåss till döden i ett så litet akvarie. Men du får se hur det går. Om din gissning stämmer ska det vara en någon snällare av sin art iaf, du får hålla koll på de :-)

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen skulle jag nog gissa är en så kallad glasros, av aiptasia släktet. De kan tyvärr sprida sig rekordsnabbt och konkurrerar väldigt lätt ut andra koraller med sina starka nässelgifter så det är nog att rekommendera att du försöker avlägsna den.

Tack så mycket för informationen! :smiley20: Ja igår verkade det som att glasrosen hade kommit åt skivanemonen, för det såg ut som den hade fått ett "brännmärke"..?

Den började även dra ihop sig efter detta. Men jag flyttade den genast till andra sidan karet där den är utslagen igen och i lugn o ro för tillfället..

Kan glasrosen "bränna" oss människor med deras gift? För när jag hade varit nere i karet, tagit i glasrosen och satt fast den så fick jag ett utslag stort som en 5 krona på underarmen.. :smiley3: Det blev aningen ömt och stack lite lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att kunna hjälpa :-)

Nässelgiftet i de flesta koraller är ganska ofarligt för människor som regel men du kan vara överkänslig och isf får du ta det lite lugnt i fortsättningen när du pillar i karet. Det kan nog någon mer kompetent person än mig på det området rådgiva om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glasrosor, vilket gissel ;) brände mig på tummen för nån månad sen, tumspetsen var avdomnad i ett dygn o kändes som ett svagt getingstick :P skaffa en pepparmintsräka så betas dom av ganska snabbt :)
Okej! Vet du vad pepparmintsräkan har för fullständigt namn? :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...