Gå till innehåll

Hur mycket ska man strypa ventilen på zeoviten ?


niki68

Rekommenderade inlägg

Aquabee 1000 pump det har jag på mitt KZ Easy Lift S , kommer köras 1,5 l stenar. Hur mycket ska jag strypa på orange kranen , just nu tänker jag starta den på halvöppen men blir ok med flöde ?

Akvarium är ca.610 liter +ca. 200l sump-kommer startas snart.

post-5479-14468924189622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst 600l/h blir rätt, Men det är ju inte sådär jättenoga 500l/h fungerar minst lika bra. Om du kommer att köra en kickstart så kommer näringsvärdena sjunka fort ändå, sen har du inga koraller du kan skada i burken. Det är viktigare att hålla rätt flöde när man har koraller i burken och speciellt efter ett zeolith byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det enklaste är ju att bara ta av utloppsröret och sätta ett enlitersmått under 1l på ca 7 sekunder är 500 l/h, 600 l/h är 6 sek. har du ett stoppur är det lätt men mäter man några gånger med en klocka med sekundvisare så fungerar det med.

Om det är ett akvarium som är igång så ska du köra halvfart i början om jag minns rätt. Se Zeovit-guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det enklaste är ju att bara ta av utloppsröret och sätta ett enlitersmått under 1l på ca 7 sekunder är 500 l/h, 600 l/h är 6 sek. har du ett stoppur är det lätt men mäter man några gånger med en klocka med sekundvisare så fungerar det med.

Om det är ett akvarium som är igång så ska du köra halvfart i början om jag minns rätt. Se Zeovit-guiden.

Provade fylla idag 1 liter och det var ca.5,8 sekunder. Orange kranen är på halv.Det var lite svårt mäta själv,kan göra en gång till när min bror kommer och hälsar på mig det lättare att få rätt tid.

Vad ska jag göra nu ?

Idag har jag bara levande sten ----inga korall eller fiskar.

post-5479-14468924558758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...