Gå till innehåll

Biopellets VS Zeovit


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det finns ju andra metoder.

Utan att rekommendera något, så kan man ju köra balling light ihop med vodka kanske, behövs väl bara en 4-kanalig doserpump. och sen dosera lite jod, och korallmat kanske. och annan lull-lull enligt egna teorier.

mycket intressanta inlägg ni har skrivit! -thank you

dock gjorde det att jag blev ännu mer kluven!

det lätta känner jag hade varit biopelletsen, men verkar som om att alla inte får den att funka! zeoviten känns som ett säkrare kort, men dyrare och mycket mer komplicerat! bara för att den är dyrare, så behöver det inte bli det i slutändan heller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack alla för era synpunkter!

Det finns ju andra metoder.

Utan att rekommendera något, så kan man ju köra balling light ihop med vodka kanske, behövs väl bara en 4-kanalig doserpump. och sen dosera lite jod, och korallmat kanske. och annan lull-lull enligt egna teorier.

det är faktiskt exakt så jag kör idag.... vill bli av med vodkan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror egentligen att zeo vit inte är så mkt dyrare än många andra metoder är egentligen.

Jag tänker så här då.

1. CA , mg , kh måste kontrolleras oavsett metod.

2. Vid anv av BP så behöver iaf jag anv en Ph4 absorber utöver för att få ner ph4 till en ok nivå. Kostnad för BP för min del ligger på ca 3 liter och år + ph4 absorber för en lusing minst. Att jämföra då med Zeos metod som är stenen samt Zeo start 3 för att hålla nere dessa nivåer. (sten ca 100kr/månad + zeo start3 vilket jag inte har exakt koll på förbrukning och kostnad.

3. Nu tillsätter jag redan kol och det skall även anv i zeovit så där är ingen skillnad.

4. spårämnen i olika form tillsätts i bägge fall med kan jag tycka.

5. aminosyror samt coral vitalizer anv jag kontinuerligt trotts att jag ej anv zeovit så där skiljer ju inget..

6. Zeo bac tillsätter jag liiite av kanske 3 droppar / vecka så där skjer en del kanske.

Nä jag ser inte vart det egentligen skiljer så däör massa i kostnad för de olika metoderna.

rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Andreas säger så är inte zeoviten så dyr som man kan tro. Den är lite dyr att dra igång om man köper på sig alla flaskor på en gång (Som man långtifrån behöver) det som går åt är ju zeolith, zeobac, zeofood och zeostart som man behöver köpa nya med jämna mellanrum fast dom brukar räcka rätt länge ändå. Dom andra flaskorna doserar man ju inte varje dag och inte heller några större mängder så dom räcker faktiskt väldigt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst.

Blir det för mycket OT om jag frågar dig varför du vill bli av med vodkan? Välj själv om det är OT, är det OT, svara gärna med PM.

Jag är intresserad av dina erfarenheter, då jag själv slabbar med vodka (Med ganska bra resultat)

Peter

tack alla för era synpunkter!

det är faktiskt exakt så jag kör idag.... vill bli av med vodkan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett excelark som jag inte uppdaterat på ett tag när jag gjorde lite uträkningar till att börja med:

Produkt Antal ml pris "daglig dos i ml

" Kostnad per dag

Zeobak 10 145 0.1 1.45

Zeofood7 50 145 0.3 0.87

Phol's Extra 250 299 2 2.392

Sponge Power 50 263 0.2 1.052

Zeostart3 250 329 0.4 0.5264

"Totalt per dag

" 6.2904

Formatet blev lite skruvat, men för mitt kar på totalt 450liter så kostar det mig ~250kr i månaden för allt som har med zeoviten att göra, nu har jag adderat ett par saker till i mitt doserschema men de kostar inte mer än 50öre per dag i medel, de flesta av 50ml flaskorna räcker minst ett år oftast ~1½-2 i ett kar i min storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen skall en reaktor till också, pelletsreaktor verkar ju fungera med en 30:- burk från Biltema också enligt de som testat. :)

Har själv inte kört med Zeo* så kan inte uttala mig om det, men pellets har funkat grymt bra i mitt kar, det enda är väl nu på senare tid så¨har det varit lite för bra då jag måste dosera lite nitrat för korallernas skull. Fosfat mäter jag noll med Salifert, sen kan man säga vad man vill om det, men jag har inga problem med alger i karet iaf.

Fundera även på om du vill kunna åka på semester en tid och vad det gör om man slutar att dosera olika medel, ifall du inte har en akvarievakt som är insatt i det hela.

Jag var själv på semester i 3 veckor i höstas, pelletsen gick ju av egen kraft och det enda som grannen gjorde var att fylla på osmostanken en gång samt mata med lite frysfoder en gång i veckan för variationens skull för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen skall en reaktor till också, pelletsreaktor verkar ju fungera med en 30:- burk från Biltema också enligt de som testat. :)

Har själv inte kört med Zeo* så kan inte uttala mig om det, men pellets har funkat grymt bra i mitt kar, det enda är väl nu på senare tid så¨har det varit lite för bra då jag måste dosera lite nitrat för korallernas skull. Fosfat mäter jag noll med Salifert, sen kan man säga vad man vill om det, men jag har inga problem med alger i karet iaf.

Fundera även på om du vill kunna åka på semester en tid och vad det gör om man slutar att dosera olika medel, ifall du inte har en akvarievakt som är insatt i det hela.

Jag var själv på semester i 3 veckor i höstas, pelletsen gick ju av egen kraft och det enda som grannen gjorde var att fylla på osmostanken en gång samt mata med lite frysfoder en gång i veckan för variationens skull för fiskarna.

men visst doserar du annat än bara BP?

Det finns ju DIY lösningar på allt, finns dem som byggt en färdig zeovit reactor för en väldigt liten slant, finns även en hel del som endast kör i en liten påse så reaktorn behöver inte vara dyrare än BP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men visst doserar du annat än bara BP?

Det finns ju DIY lösningar på allt, finns dem som byggt en färdig zeovit reactor för en väldigt liten slant, finns även en hel del som endast kör i en liten påse så reaktorn behöver inte vara dyrare än BP.

Jag kör ju med Balling för att hålla nivåer av kalcium och kh uppe, men det gör man väl oavsett vilken typ av "metod" man kör med?

DIY is the s**t! Finns många finurliga lösningar som inte kostar skjortan, men var övertygad om att man var tvungen att köra någon form av reaktor när man körde med Zeo*.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns "många" som kör Zeo i mindre kar som RSM130's etc om du läser på zeovit.se de brukar bara ha en liten påse med lite stenar i som man kramar på samma sätt som man gör med aktivt kol.

Sen kan man göra snuskigt billig DIY lösning på det ändå (kanske t.o.m. lättare än med BP då mönstret flödet går i inte spelar lika stor roll)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätteroligt med diskussionen!

jag är ute efter så lite underhåll som möjligt, och för att slippa "skaka" zeo stenarna varje dag, så blir lösningen mycket dyr typ en sådan http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1278 ....

jag vill ha ett system som gör att jag kan åka på 2 veckors semester utan att behöva ha någon och bo i min lgh.... (finns iofs många som gärna hade gjort det pga bostadsbristen i stockholm)

Schysst.

Blir det för mycket OT om jag frågar dig varför du vill bli av med vodkan? Välj själv om det är OT, är det OT, svara gärna med PM.

Jag är intresserad av dina erfarenheter, då jag själv slabbar med vodka (Med ganska bra resultat)

Peter

det gör inget att det är OT! :)

jag har redan en liten krasch som jag orsakade med vodka! detta var när nitratet sjönk okontrollerat (när jag var borta över helgen) och jag har förstört många fina koraller ! :( se min tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42886-Fredriks-rumsavdelare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man kunna åka bort 2 veckor utan att någon ser efter karet så skall du nog helt skita i nitraten, och i stället ha ett filter med ph4 absorber och bara hålla nere den nivån på så nära noll som går. Finns många som har skit fina akvariet med 25-30 nitrat men nollar fosfaten.

Sedan blir det ju till att köra med doserpumpar till alla förbrukare vid balling tex men körs kalk reaktor så behövs doser pump även för spår elements.

Jag har dock ändå svårt för att se hur man skall kunna va borta 2 veckor utan tillsyn då iaf skummaren i mitt fall behöver tömmas var 6-7de dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dock ändå svårt för att se hur man skall kunna va borta 2 veckor utan tillsyn då iaf skummaren i mitt fall behöver tömmas var 6-7de dag.

Nu vet jag inte vad för skummar du har, men min skummare har en slang dragen för att tömma den lite enklare. Den kopplar jag om till en 5liters dunk när jag reser iväg. på två veckor fyller den 20-25% av hinken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätteroligt med diskussionen!

jag är ute efter så lite underhåll som möjligt, och för att slippa "skaka" zeo stenarna varje dag, så blir lösningen mycket dyr typ en sådan http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1278 ....

Man kan bygga ihop en egen lösning som den för runt 2000kr eller ännu billigare om man har någon gammal stark returpump liggande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga problem med att åka bort 2 veckor. Inget går sönder eller dör om man låter bli att skaka stenarna och skippar de blå flaskorna en tid. Man återupptar bara allt som vanligt när man kommer tillbaka.

Att strunta i zeovitmetoden pga semester mm är inget argument mot metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

är det bara jag som är ute och cycklar med blir det inte lite "korallmat" med pellets med? tycker jag läst om det på nått ställe. eller har jag fel?

hade det inte varigt för att man måste dosera vardag manuellt i så små mängder (hittar inga doserpump som doserar 1-5 droppar) man skall ha av vissa flaskor hade jag själv kört zeo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det bara jag som är ute och cycklar med blir det inte lite "korallmat" med pellets med? tycker jag läst om det på nått ställe. eller har jag fel?

hade det inte varigt för att man måste dosera vardag manuellt i så små mängder (hittar inga doserpump som doserar 1-5 droppar) man skall ha av vissa flaskor hade jag själv kört zeo

om du har problem med att dosera små mängder, så kan du späda ut det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag iof mer var en marknads föring än sanning.... Precis som att man inte kan överdosera pellest och att den själv doserar..... nu vet man mkt bättre än så.......

Jag upplever att vissa koraller speciellt röda koraller så som acropora hyacinthus har svårt att färga i biopellets akvarier..... En korall jag köpte som gått i zeo tidigare och var knall röd , blev efter en tid hos mig nästan vit med röda toppar typ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man men då får man tömma reaktorn och torka pelletsen, annars växer det ihop till en rätt stinkande klump.

Sen tar det ett tag o få tillbaka korallerna från en blekning men aminosyror hjälper.

Skillnaden mellan dom båda systemen är mest egentligen att zeo är styrbar och baserar sig på kontroll medans BP är en höftning.

I dagsläget (efter att ha provat båda systemen)så skulle jag nog föreslå BP i första hand till hårt matade FO/mjukis burkar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...