Gå till innehåll

biopelletsproblem?


Lina

Rekommenderade inlägg

Vi har i vårt 375-liters kar använt biopellets i några månader med mycket goda resultat. För ett par veckor sedan byggde vi en egen DIY-reaktor och fick ett mycket bättre flöde och turbulens för pelletsen. Efter detta har vi märkt att det blivit en hinna på ytan som är svår att få bort. Vi har för ca 1 vecka sedan lagt i levande sand i karet och efter några dagar så har det bildats ett genomskinligt slem på vissa områden på botten. I övrigt har inga förändringar gjorts i form av tillsatser, ljus, flöde eller annat. Inga markanta förändringar i mätvärden har heller märkts av. Möjligen så har tillväxt av t ex flakväxande montiporor avstannat något men korallerna verkar må bra i stort. Ingen förändring i algtillväxt.

Efter lite sökande så har vi följande teorier:

- ökat flöde i pelletsreaktorn har gjort att bakterierna trivs bättre, växer till och även lossnar lättare från pelletsen och ut från reaktorn

- skummaren kan inte ta hand om alla bakterier effektivt då utflödet från reaktorn ej är kopplat till skummaren utan reaktorn endast står i samma sumpfack som skummaren

Eller kan det vara något annat??

Vi tänkte prova att:

- sänka flödet i reaktorn

och/eller

- koppla reaktorn till skummaren

och/eller

- minska mängden pellets

Vad tror ni? Vad ska vi prova?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en vit hinna på min LS när jag började köra pellets. Minskade mängden pellets och har mkt mindre av hinnan nu. Jag har mindre än rekommenderad lägsta-dos i ett 350l kar med 5 fiskar. Matar en halv kub frysmat om dagen och lite nori. Mängden pellets är fortfarande tillräcklig för att hålla näringsvärdena nere.

Försök få reaktorns utblås så nära skummarens insug som möjligt. Men att det smiter ut lika bakterier i huvudkaret är nog ofrånkomligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med den vita hinnan är inte primärt att ni får ut mer bakterier i karet. Det primära är att ni får ut mer organisk kol i vattenkolumnen och det kan sedan bakterier på stenar och övrig inredning utnyttja. Alltså samma problem som man får av överdosering av någon flytande kolkälla (läs vodka). Vitsen med biopellets är att den organiska kolkällan skall stanna i filtret och att bakterierna växer direkt på den. Har ni för mycket pellets eller att det "skaver" så mycket att små fragment av biopelletsen kommer ut i akvariet så kommer ni att även få bakterietillväxt på sten, sand och inredning eftersom den begränsande näringskällan (det organiska kolet) finns tillgängligt där också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...