Gå till innehåll

hjälp! 54 liters akvarium


sophie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjusigt, Björn!

Haha hoppas du inte har för höga förhoppningar, det är mitt första saltvatten och på pyttiga 30l :) Men tänkte det kunde vara kul att se för en annan "nybörjare"

[ATTACH=CONFIG]70417[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70418[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70419[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70420[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70421[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70422[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70423[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70424[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70425[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70426[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70427[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen som du har i behöver inte ha ljus, men jag skulle ändå påbörja ljuscyckeln. Skaffa en timmer, koppla in belysningen och ställ in den på 4-5 timmar per dag, öka sedan med 1 timme i veckan tills du kommit upp i 11-13 timmar, beroende på vad som passar dig.

När du startar akaret kommer det bli krig om näringen i karet och karet kommer troligen gå igenom olika algfaser, det börjar växa lite gröna alger på rutorna, visa får en brun beläggning av kiselalger sen kommer det fina röda och lila kalkalger på stenarna. Om du har för mycket ljus från början så kommer algerna få för mycket energi från fotosyntes och kan då bli problematiska. Därför mjukstartar man ofta ljuset, för att det ska bli en bra balans i algtillväxten.

okej då det var ett bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha hoppas du inte har för höga förhoppningar, det är mitt första saltvatten och på pyttiga 30l :) Men tänkte det kunde vara kul att se för en annan "nybörjare"

[ATTACH=CONFIG]70417[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70418[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70419[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70420[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70421[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70422[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70423[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70424[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70425[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70426[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70427[/ATTACH]

jätte snyggt! hur länge har du haft det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad kan man tänka sig ha i mitt kar då på 54 liter? Jag skulle vilja ha lite märkliga djur då det är roligt att titta på. Något jag iaf har tänkt på är eldräkor, sjöstrjärna av något slag. Och helst ska djuren vara färg-glada!

Några tips?? och vad ska en städ patrull bestå av, tänkte kanske hitta en bra patrull denna vecka o släppa i mina första levande djur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag försöker få fram en bild på dom men lyckas inte, har du någon bild så jag kan få se hur dom ser ut? :)

Min kompis google säger att Stig nog har saron marmoratus räkor :

http://www.google.se/search?hl=sv&cp=16&gs_id=2&xhr=t&q=saron+marmoratus&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1440&bih=787&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag försökte också med google men lyckades inte! men tacktack. hehe aa dom är nog roliga o titta på, lite läskiga :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju jag också nybörjare men om jag har fattat allt rätt så kan man inte mäta nitrat så länge det finns nitrit i karet.

På dom andra så tycker också att det ät svårt man kanske ph8 och 0,075

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så bra på att läsa av sånna där test men jag skulle tolka det som nitrit 0. Det är ju en skala där rött är högt och gult är lågt och ditt prov är ju onekligen väldigt klar gult utan antydan av orange.

Så tänker jag iallafall.

Och runt 5 på nitrat.

Ph skulle jag också säga typ 8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju jag också nybörjare men om jag har fattat allt rätt så kan man inte mäta nitrat så länge det finns nitrit i karet.

På dom andra så tycker också att det ät svårt man kanske ph8 och 0,075

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

jaha okej det var också nytt för mig det där med nitratet... tack tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så bra på att läsa av sånna där test men jag skulle tolka det som nitrit 0. Det är ju en skala där rött är högt och gult är lågt och ditt prov är ju onekligen väldigt klar gult utan antydan av orange.

Så tänker jag iallafall.

Och runt 5 på nitrat.

Ph skulle jag också säga typ 8

aa men det var samma som jag tänkte också och även dom i affären som jag köpte det av!

tänkte på en till sak, jag har hört att man ska typ "vänja" in djuren man köper med ens eget vatten! hur länge är den processen, ska man hälla i allt vatten som djuret ligger i (alltså + det vatten som kmr ifrån butiken)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du pratar om brukar benämnas "att koppa in djuren". Det finns olika sätt att göra det på och det har diskuterats här innan. Jag själv brukar sätta påsen oöppnad i akvariet så att temperaturen jämnas ut i en halvtimme ungefär. Sen brukar jag skopa i en-två dl akvarievatten i påsen var femte minut ungefär. Jag brukar efter ytterligare en haltimme sen försiktigt låta djuret själv ta sig ur påsen (om det inte handlar om koraller eller andra djur som inte förflyttar sig själva så bra. Jag har läst flera som starkt rekommenderar att göra sig av med vattnet djuret kom med. Jag tycker det kan vara intressant att få med lite annan bakterieflora till karet (vilken förvisso inte brukar finnas så mycket av i vattnet).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa men det var samma som jag tänkte också och även dom i affären som jag köpte det av!

tänkte på en till sak, jag har hört att man ska typ "vänja" in djuren man köper med ens eget vatten! hur länge är den processen, ska man hälla i allt vatten som djuret ligger i (alltså + det vatten som kmr ifrån butiken)?

Inkoppning som det brukar kallas när man vänjer in djuren brukar jag tillämpa i olika utsträckning beroende på hur känsliga djuren du skaffat är.

Jag brukar lägga påsen med djuret i mitt akvarium, låt inte vatten från akvariet strömma in i påsen eller tvärt om. Sen tillsätter jag en lien kopp vatten i påsen var 10-15 min, ca 1-1,5 dl åt gången tills dess jag är nöjd.

Är det t.ex. en clownfisk så kanske jag gör detta i 20-30 min, är det något känsligare så kan jag hålla på i 45-60 min.

Detta gör du för att inte shocka djuren med tempratur-, salthalts- eller andra värdesskiljningar som kan vara mellan vattnet i påsen och vattnet i ditt kar.

Häll inte ner vattnet i påsen i karet då det ofta kan vara smutsigt, försök föra över djuret på annat sätt när du är nöjd med inkoppningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...