Gå till innehåll

Ska de vara alger i sumpen?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Vattenbyten mot näringsvärden kan du ge upp med omgående, du måste byta massiva mängder och frekvent för att uppnå verkan.

Först så bör du nog fundera på huruvida ditt nitrat-test ens fungerar, det är en vanlig felkälla.

Sen ta en titt på matningen, man kan ofta dra ner en del även om man tycker sig vara snål(undvik dock detta om du har anthias).

Därefter börja överväga någon form av kolkälla, det fungerar extremt väl för att dra ner nitrat och därmed även fosfaten i viss mån.

Algerna kan dock vara på gränsen till omöjliga o bli av med med hjälp av låga näringsvärden, ett alternativ är ett refugium eller ATS då odlar du alger i sumpen och konkurrerar ut dom i huvudkaret.

På detta sätt sänker du näringsvärden och kan eventuellt bli av med dina pestalger.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort man har nitrit i vattnet ballar nitrat-testet ut och visar betydligt högre värde än vad det är i verkligheten. Kan vara lite frustrerande.

Håller med NiXoN att det är svårt att vattenbyta bort höga näringsvärden.

Om vi nu antar att du har 50 ppm nitrat i vattnet och du byter ut hälften av vattnet i akvariet har du bara sänkt nitrathalten med hälften till 25 ppm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativt att först satsa på att få ner näringen och sedan någon fisk som äter alger, kaninfisk / Kirurg tex

Det är dock inget garanterat resultat med dethär förfarandet ;)

Jag har ett 500+ liters exempel på hur envisa o långlivade alger kan vara när dom väl etablerat sig även om man inte haft mätbara värden med Rowa/Merk test.

Har man fel typer av alger så hjälper inte algätarna heller speciellt mycket, Bryopsis är ett bra exempel på en riktigt jobbig alg.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kanske ska ta i kol och sen åka ner till Triton så dom kan kolla vattnet åt mig.

Jag matar inte mycket nu tycker jag.

Jag matar en kub med mysis och nån om gång med lite pellets varja dag till 7 chromis analis, 1 wrasse, 1 valencienna puellaris och en acreichthys tomentosus.

De kan väll inte vara för mycket?

[h=3][/h]och en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pelletsen är väl det som kan innehålla lite mer näring så de beror lite på hur mycket du ger och frysmat kan vara bra o skölja om man håller på o bekämpar näringsvärden.

Hoppas det inte blev nåt missförstånd för med kol menar jag inte aktivt kol utan vodka/VSV/zeostart3/nopox eller motsvarande, aktivt kol kan dessutom innehålla lite fosfat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...