Gå till innehåll

Daniels RSM130


backstrd

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte starta en tråd om uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Jag har varit sugen länge, men har tyckt att det var för dyrt och krångligt att starta ett eget saltvattensakvarium. Men efter nyår började jag läsa lite mer och efter det var jag fast, så nu har jag läst så mycket jag orkar i tre veckor...

Jag fastnade för rsm130 då det verkade lagom att starta med. Efter lite letande hittade jag ett begagnat akvarium här på guiden, och i helgen åkte jag till Höör och hämtade det. Det är ett RSM130 med uppgraderad belysning till Maxspect G2 160W, hittar inte länken nu men det är Ouscass här på guiden som jag köpt det av.

Jag har fixat och grejat sen jag kom hem med det i söndags kväll och nu är det rengjort, provkört med sötvatten och numera halvfullt med saltvatten. Jag hade bara ca 65 liter osmosvatten så det har jag fyllt upp med nu och blandat med salt. I natt tänkte jag fixa 25 liter till så efter det borde jag vara nära slutvolymen på vattnet.

Jag bifogar en bild mitt i rengöringen:

4f883a03-2925-b7e7.jpg

På torsdag tänkte jag hämta levande sten så morgondagens projekt är att fylla på med mer osmosvatten och få till salthalten.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte uppdatera med dagens aktiviteter. Idag var det dags att hämta den levande stenen och lägga i den. Efter ett par timmars möblerande fick jag till stenarna ungefär som jag ville ha det. Men det var riktigt klurigt att bestämma hur det ska vara, får se om jag ångrat mig när sand-dammet har lagt sig. Jag avslutade med att fylla på med 9 kg sand så nu är det riktigt dimmigt.

Här är en halvtaskig bild på akvariet utan sand:

post-6452-14468924346574_thumb.jpg

Sen har jag en fråga om min skummare, det är en Tunze 9002. Jag läste nån stans att det ska finnas en vit markering där vattennivån ska vara. Jag vet inte om jag är blind, men jag kan då inte hitta nån markering. Stämmer det med ca 2 cm som jag läste nån stans? Jag har trixat lite med luftflödet och vattennivån och nu är det en massa skum nere i röret och det ser ut att komma lite skum/vatten i koppen då och då. Är den rätt inställd då?

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Algskrapan ja...Är ju lite pinsamt att erkänna att två av gångerna jag gjorde om var det för att det var för tight mellan stenen och sidorna. Man kan ju tycka att det borde räckt med en gång, men det jag lyckades att göra samma misstag men på olika sidor två gånger. Men nu ska det vara ok på alla sidor, att det ser tight ut framåt är nog bara bilden som luras, där är det ganska gott om plats

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du fick till stenarna fint! Det är svårt att få till dem bra. Själv ändrade jag min scape igår när jag skulle sätta i lite koraller för att det skulle passa bättre :) Man vill ju få det stadigt också så det inte ska rasa, kan vara svårt utan rör eller lim.. Själv har jag inte använt någonting sånt så mitt kanske är lite riskabelt men du ser ut att ha fått till det stabilt! :)

Ser fram emot fler bilder och uppdateringar när du stoppar i saker i karet (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bilden Benjamin, jag har kollat på skummaren och jag tror att den linjen har slitits bort. Men den skummar fint nu så med lite mer finlir med justeringsskruven så ska det nog bli bra.

Jag försökte lägga stenarna stabilt men samtidigt skapa lite grottor och håligheter, men det var inte det lättaste. Men det får vara så här nu ett tag så får jag ändra sen om det behövs. Är det vanligt att man använder lim för att få det stabilt annars?

Jag har suttit och spanat med ficklampa idag, och en liten snigel är det enda levande jag hittat. Men jag hoppas att det kommer fram mer smådjur senare. Snigeln är inte så spännande men jag återkommer med mer bilder om det dyker upp nått annat roligt.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte göra en uppdatering även om det inte hänt så mycket. Jag fortsätter tillsätta startbakterier (ultra bio), trimma in skummaren, fylla på vatten och mäta temperaturen. Övrig tid sitter jag med en ficklampa och letar smådjur. Tyvärr är det lite dåligt på den fronten, jag har hittat en till liten snäcka, en superliten sjöstjärna, en liten mask som såg ut som ett blyertsstreck och två små rörmaskar. Jag har mätt nitrit två gånger och det går inte att se någon nitrit än.

Är det troligt att nitriten kommer öka för mig snart eller är det dags att stoppa i nån snäcka och börja med belysningen? Kan jag också börja sätta i lite koraller samtidigt som snäckorna?

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har fått igång det Daniel. :)

Börja med ett par, tre timmars vitt ljus så att du får igång det. Öka med en timme per vecka. Tror nog att du kan dra på ett par timmar extra med bara blåljus morgon och kväll redan nu.

Köp en Tunze 3155 osmolator så fort du kan så håller du konstant vattennivå till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen om belysningen och osmolatorn Mats. Den står högt upp på inköpslistan, får se om jag får med mig en sån imorrn då jag tänkte åka och köpa några snäckor och kanske en putsarräka. Ska bli grymt kul att få något mer levande i akvariet att titta på.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag köpt snäckor, det blev 6 st turbo, 6 st nassarius och en till av en annan sort som jag inte kommer ihåg vad den hette. Jag köpte även en euphyllia och en putsarräka.

Den första halvtimmen med euphyllian i akvariet var värd varenda krona jag lagt på akvariet hittills. Otroligt roligt att kolla på den, från att vara helt ihopdragen till att den slängde ut någon liten snabel för att sedan helt blåsa upp och bli lika fin som den var i Bengts akvarium. Att se den i blåljuset var otroligt häftigt. Men det var svårt att få något vettigt kort på den i det blå ljuset. Men jag lägger ändå upp en:

post-6452-14468924402386_thumb.jpg

Och en på hur allt ser ut:

post-6452-14468924402596_thumb.jpg

Räkan hittade sin plats i en av grottorna, men när jag släckte ljuset simmade den runt lite och verkade hitta några smådjur att äta. Nu hoppas jag bara att jag inte stressat för mycket och köpt för många djur, men jag har mätt nitrit och det är inte mätbart. Salthalten ligger på 1.024 och temperaturen ligger runt 25. Nu ska jag fortsätta att sakta öka lite på belysningen och se vad som händer.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det en till sväng till Marinakvariet för att lämna tillbaka ett fosfattest som jag lånat. Självklart kunde jag inte hålla mig från att köpa lite mer grejer, så det blev två till putsarräkor och en sten med stjärnpolyper på. Det blev en otrolig skillnad på räkan när han fick två kompisar, nu springer de omkring i hela akvariet. I morse såg jag att en av dem hade bytt skal, men alla tre har varit framme idag så skalbytet verkar ha gått bra.

Idag har jag roat mig med att testa vattnet lite. Jag fick inte riktigt ordning på red seas tester när jag provade i fredags så jag fick låna hem lite tester (salifert: Ca, Mg och KH) från Bengt för att jämföra lite. Så nu har jag mätt med båda testerna, generellt tyckte jag det stämde hyfsat bra överens. När jag väl förstått att man nog inte ska försöka titta för noga på färgen på testkartan på red seas tester utan istället fokusera på själva färgomslaget. Resultatet från testerna blev så här:

Salifert KH: 8

Red sea KH: 7,8 (eller 7,3-7,8)

Salifert Ca: 410 ppm

RS Ca: 390 ppm

Salifert Mg: 1340 ppm

RS Mg: 1400 ppm

Salinitet med Refraktometer 1,024

Temp 24,5 C

4f883a03-803a-85d1.jpg

Färgomslaget i red seas tester var inte lika distinkt som i saliferts tester, men med lite träning tror jag att det kommer gå ganska bra att mäta med den.

Stjärnpolypen var ganska seg att veckla ut sig igår, var bara ca 10 % som vecklade ut sig. Brukar de vara lite slö när man sätter in dem i ett nytt akvarium? Idag ska jag försöka ställa in streamerpumpen så att inte sanden flyttar på sig hela tiden, som det är nu har jag inte hittat något sätt att rikta den så att sanden ligger kvar.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, välkoimmen hit!

Appropå dina jämförelser av tester vill jag bara tipsa om Fauna Marins Multi-reference.

dvs en referensvätska för att så att säga kallibrera dina testkit.

Framförallt avseende refraktometernt har jag personligen upplevt det smidigt med referensvätskan då i alla fall min refraktometer har en tendens att ställa om sig (och att kalibrera den mot noll ger helt fel värde).

//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med referensen, det verkar inte så dumt. Jag blev dock förvånad att refraktometern behöver kalibreras med annat än osmosvatten. Det trodde jag räckte. Hur fel brukar det bli med din refraktometer?

En annan fundering jag har är hur mycket jag ska mata nu i början. Jag har slängt i lite pellets i går och idag. Och räkorna och nassariusarna blir som tokig när det kommer ner mat i vattnet, så det är ingen risk att det jag lägger i inte kommer att ätas upp. Är det ok att mata med lite pellets en gång per dag så här i uppstarten eller ska jag ta det mer försiktigt?

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I manualen för min refraktometer står det att man skall kalibrera den mot 0 med osmosvatten, så har jag alltid gjort!

Ända till jag på riktigt började fundera över varför jag alltid hade så grymt låga ca och mg värden.

Då fick jag tipset att göra en blandning för att kontrollmäta min refraktometer (men köpte en referensvätska istället).

Kontentan var iaf att min refraktometer tidigare visat mycket för höga värden, med väldigt låg salthalt i akvariet som följd (och så även alla andra värden...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag testat en annan streamerpump eftersom den jag har flyttar sanden nästan oavsett hur jag riktar den. Men jag bytte snabbt tillbaks till den gamla (tunze 6025) eftersom den var mycket mindre i akvariet. Den andra som jag testade var en seio prop 530 som skulle ge 2000 l/h men den var klumpig och kapaciteten på den var mycket lägre än den andra. Det märktes nästan inte att den var igång, och då föredrar jag nog lite för högt flöde, men som jag får rikta mot stenen lite för att bromsa det.

Jag flyttade också ner stenen med stjärnpolyperna till sanden där den passar bättre. Så här blev det efter ommöbleringen:

post-6452-144689245006_thumb.jpg

Jag har nästan inte sett några alger än. På en sten börjar det växa det jag tror är kalkalger, de är klarröda och "sitter fast" på stenen så jag tror itne att det är kiselalger som annars verkar vara vanliga i uppstarten.

Jag tror att en av mina nassariussnäckor har dött, de brukar vara extremt snabba upp ur sanden när jag matar och sist jag matade var det en som inte kom upp. Bör jag leta reda på den och plocka ur den eller sköter det sig själv? En annan fundering jag har är hur jag ska kunna mata nassariusarna, de har inte en chans mot mina putsarräkor när det gäller att nosa reda på maten på botten. De hinner helt enkelt inte fram till maten innan räkorna har käkat upp allt. Är det någon risk att sniglarna svälter när de inte får tag på den pellets jag matar med eller tror ni att de hittar någon annan mat?

/D

post-6452-14468924500211_thumb.jpg

post-6452-14468924500414_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt det där. Speciellt med slimline bakgrunden, blir nog riktigt bra det där :-)Vad är det för korall på 3:e bilden? Den verkar schysst!Jag tror nog sniglarna hittar annat käk, finns nog mkt att käka som inte vi ser!Lycka till och köp lite clowner nu :-)//Rille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Korallen är en euphyllia, osäker på vilken sort, men kan verkligen rekommendera den. Den är riktigt fin och verkar trivas bra även om jag inte har så mycket ljus än.

Jag gjorde ett litet test i kväll också. Jag lurade in räkorna i ett hörn och testade att mata sniglarna i det andra hörnet. Och äntligen lyckades jag mata dem också, jag får eventuellt revidera påståendet om den döda snigeln också. Jag tror jag såg en 6e snabel när jag matade, men den kom aldrig upp ur sanden så den verkar inte superpigg.

Idag såg jag den första ormsjöstjärnan också :) det var en liten men det känns bra att det finns lite mer smådjur som kan hjälpa till att hålla rent.

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår testade jag vattnet igen. Gjorde en ny jämförelse mellan Red Sea och Saliferts KH,Mg och Ca tester. Överensstämmelsen är ok tycker jag, men jag har inte skaffat någon referensvätska än så jag vet egentligen inte hur bra de presterar. Men de duger bra åt mig iaf.

Resultat:

KH: 7,5-8 (Salifert) 7,3-8,4 (Red sea)

Ca: 405-415 (Salifert) 410 (Red sea)

Mg: 1410 (Salifert) 1360 (Red sea)

Salinitet: 1.024

Temp: 25.2

Det blev också en tur till Marinakvariet för lite påfyllning med koraller och fisk. Det blev två stycken ocellaris och en favites-korall.

Bilder:

post-6452-14468924512332_thumb.jpg

Jag trodde att jag fått med nån rolig extrakorall som satt på undersidan av favitesen. Men efter en stund såg jag att det var en Majano-anemon. Som jag förstått så är det inget som man vill ha i akvariet. Jag har tyvärr ingen spruta hemma så jag kunde inte testa med kokande vatten. Men jag plockade upp hela korallen och tog bort den med en pincett istället, jag tror att jag fick med allt men det kanske var helt fel sätt att ta bort den? Isåfall är jag tacksam för tips hur jag ska göra om den skulle dyka upp igen.

Jag trodde att clownerna skulle bosätta sig i min euphyllia, men än så länge simmar de omkring i hela akvariet. Nu ska jag sätta in min nya osmolator som jag också köpte igår :)

/D

post-6452-14468924511513_thumb.jpg

post-6452-14468924511714_thumb.jpg

post-6452-14468924511917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det gått en vecka till och allt rullar på bra. Jag hade ett litet missöde med skummarpumpen i fredags, efter lite rengöring så fungerade den igen.

I går köpte jag två fraggar så nu testar jag om SPSer trivs hos mig. Det blev en rosa hysterix och en okänd "luddig" sps, kommer inte ihåg om peter sa vad den hette. Men den är snygg iaf, hoppas den trivs. Dessutom såg jag att jag fått med en bonus-korall när jag kom hem. Jag tror att det satt en mycket liten ricordea florida på stenen till den luddiga korallen. Det är en bubblig grej som är ca 5x5mm som lyser starkt rosa i mitt blåljus. Får se vad det blir. Hoppas verkligen att det är en ricordea, den står annars högt upp på önskelistan.

Några bilder på nykomlingarna:

post-6452-14468924580656_thumb.jpg

Har också börjat tillsätta lite Kalcium eftersom det börjar minska.

Fredagens mätningar:

KH - 7,6

Ca - 375

Igår tillsatte jag två skopor Bio-Calcium för att höja det lite och idag gjorde jag nya mätningnar.

Idag:

KH - 9,5

Ca - 420

Mg - 1340

Jag hade inte riktigt förväntat mig att KHt skulle öka så mycket som det gjorde. Nu känns det lite onödigt att också ha köpt KH-buffer. Men det KH kanske förbrukas snabbare än Ca sen?

Nu ska jag läsa på lite mer om hur jag ska börja dosera Polyplab.

/D

post-6452-1446892458028_thumb.jpg

post-6452-14468924580466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...