Gå till innehåll

Sten


Maverix

Rekommenderade inlägg

Hej Björn. Vad menar du med vanlig sten?

Som Jonathan rekommenderar så brukar dem flesta använda 1kg sten / 10 liter vatten som ett riktmått. Det går givetvis med både mer och mindre. Beror mycket på vad man ska ha i akvariet. Vissa djur behöver många gömställen och det är svårt att åstakomma med väldigt lite sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin,

Det jag köpt från en akvariebutik är korallfragment som blivit helt omvandlat till kalksten. Ca 11 kilo. Tänkte fylla på med levande sten.

Kan man även använda typ vanlig sten också i akvariet som man hittar ute i naturen, om man tvättar och gör den ren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin,

Det jag köpt från en akvariebutik är korallfragment som blivit helt omvandlat till kalksten. Ca 11 kilo. Tänkte fylla på med levande sten.

Kan man även använda typ vanlig sten också i akvariet som man hittar ute i naturen, om man tvättar och gör den ren?

Ah ok. Visst kan man använda vanlig sten också, men det är rätt poänglöst då ytan på vanliga stenar är försumbar med levande sten i samma storlek. Det är just ytan man vill åt, och inte vikten i sig. Du vill ha en så porös sten som möjligt. Egentligen vet jag inte om andra stenar, inkl kalksten, kan fälla något man inte vill ha i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten kan ju vara rätt dyrt om man ska ha mycket. Det man kan göra, om man inte vill betala fullt så mycket, men ändå ha bra sten, är att köpa död LS och blanda det med levande sten. Se bara till att tvätta den döda stenen riktigt, riktigt ordentligt först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...