Gå till innehåll

Tjuv filmad som stjäl koraller...


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Läste nyss ett inlägg

Koralltjuv filmad

Nu har vi äntligen lyckats fånga en av våra koralltjuvar på film. Vi har vid flera tillfällen blivit av med olika LPSer och igår rök två Euphyllia.

Om vår filmstjärna visar sig i butiken en gång till kommer filmen läggas upp på Youtube och vi kommer lägga in en länk till filmen här på guiden... Det är inte helt rumsrent att göra så men det är det å andra sidan inte att stjäla heller...

Ett tips till filmstjärnan är alltså att hålla sig borta härifrån och ett tips är ju att betala för dig när du går in i en annan butik...

Vilket as.

Butiken borde lägga upp filmen direkt, har man inte råd med denna hobby skall man f*n inte hålla på med den.

Hoppas ryktet sprider sig vem det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Varför inte polisanmäla? Vill man åtgärda problemet ska man inte hålla på med "medborgargarde" fasoner. Personen begår ett brott= polisärende.

Det enda man gör annars är att flytta problemet. Personen kan inte gå tillbaka till den butiken, men vad hindrar personen från att fortsätta sitt beteende på annan plats.

Det enda rätta är att anmäla stölderna och låta polisen sköta det, om man vill porta personen från butiken gör man det.

Men att hänga ut folk på internet och ta lagen i egna händer kan få oönskade konsekvenser...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om du inser hur verkligheten ser ut. Troligen lever du i en skyddad verkstad och fortfarande tror på rättsväsendet. Jag talar av egen erfarenhet då vi hade övervakning och fångade flera olika gånger samma person när han förstörde. Film skickas till Polis. Men gång på gång kommer papper med att utredning nerlagd på grund av att de inte ens orkar undersöka vem det är. I detta fallet en yngre kille. Efter 5 förstörelser och ingen hjälp av polisen så tar jag film till en skola i närheten det tog mig ca 1 timme innan jag hitta killens identitet. Så slutsatsen är om det rör sig om stöld och du vill få rätsida på det, ta tag i det själv. Förr var jag som du trodde polisen kunde hjälpa men så är ej fallet tyvärr. Dok är det bra att polisanmäla för saken skull bara (dok hjälper säkert detta inte).

Ändrat av Piggelin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ena utesluter väl inte det andra...

Absolut inte, men det framgick inte att rättsväsendet blivit kontaktat i den första tråden. Om det är gjort och de inte visat intresse måste jag hålla om det Marcus skriver. Då är det bara att köra på.

Jag fick bara intrycket av att polisen inte var inblandad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte att det ska låta som om jag försvarar stöld eller att jag har en överdriven och naiv tilltro till det svenska rättsväsendet då det gäller mindre allvarliga brott (eller mer allvarliga för den delen heller) men jag tycker det är ett intressant sätt att se på situationen. Även om det kanske skulle fungera i avskräckande syfte att hänga ut någon på ett sånt här forum då vi är relativt få personer som håller på med denna hobby i landet vet jag inte om det är helt rätt väg att gå.

Jag tror fortfarande att det är bättre att porta personen och informera andra branschbutiker i sin närhet om problemet.

Andra butiker klarar av att lösa problemen eller leva med dem, jag menar det finns inte 20 000 yotubeklipp från Coop på youtube där de hänger ut sina snattare, och i deras butiker snattas det dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde endå komma ut kan jag tycka:) så det inte är någon man bjuder hem på någon eventuell salt träff eller något, gör som dom gjorde då i USA eller var det va har skrivits om det är på forumet , där la dom ut filmen direkt så alla fick se en jubel idiot sno koraller .

Precis som vi gjorde på mitt första jobb för massa år sedan i en Konsum butik.

Dom snattarna vi inte lyckades ta in action dom skrev man ut bild på via övervakningen och hängde på ingången till butiken, samt mailade alla andra butiker i när området.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju inte första gången detta sker, var väl något liknande förra året massor med koraller som försvann i någon butik.

Håller med om att man borde lägga upp videon direkt, inte låta honom gå vidare till andra butiker. Dock blir man lite fundersam om det verkligen finns in video, eller ifall detta är en bluff ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notabelt är att spridande av en sån här tjuvfilm definitivt är straffbart som förtal. Att sedan den som skulle kunna se sig som förtalad i ett sånt här fall måste skjuta sig i foten för att göra nåt åt saken är ju en annan sak. Spridande av filmen kan dock även bryta mot personuppgiftslagen och mot regler om tystnadsplikt. Där finns det inga såna rättsliga komplikationer, det går att göra nåt åt utan att tjuven måste ställa till det för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...