Gå till innehåll

Ytterfilter eller inte?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Man hör så mycket olika saker om det där ämnet jag står nu i ett svårt val om jag skall använda eller inte.

Mina tankar var att skaffa ett fosfor filter mot algtillväxten och ett aktivtkol filter båda av märket AQUA MEDIC istortsett ett rör där vattnet går igenom tängte koppla det i serie med mitt nuvarande ytterfilter en Fluval303 som skulle fyllas med biobollar var det meningen.

Då nån sade till mig att Nej du skall absolut inte ha biobollar om du skall ha koraller (Hmm jag tängte ju ha lite lättare typer av mjukkorall och levande sten) min tanke var att det snackas så mycket om att levandestenen skall vara porös så den får en stor yta för organismer är ju samma som en bioboll jag tängte vad har det för betydelse om organismerna sitter i biobollarna också borde ju bli bättre då.

Hur skall jag nu göra skall jag skita i mitt ytterfilter och köpa ett pumphuvud som jag kan koppla fosforfiltret och kolfiltret till och vilket fabrikat skall man då välja måste ju gå att koppla slangar på utan någon risk för att slangar slåpper och leder till lekage på golvet.

Mvh Andy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har jag läst mig till och har inga egna erfarenheter: I den levande stenen har du både aeroba och anaeroba miljöer. I de aeroba bryts nitrit ner till nitrat och i dom anaeroba bryts nitraten ner till kvävgas(?). I ditt ytterfilter har du enbart aeroba miljöer. DVS en ofullständig nerbrytning. Det sägs att du kan råka ut för att de starkt tillväxande nitrificeringsbakterierna kan bli så många i filtret att dom konkurerar ut dom i karet. Det skulle då bli stigande nitrat värden som resultat. Kvalitén på levande stenen skall också kunna försämras pga detta. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men i kombination med ett nitratfilter så skulle det kunna funka. Men detta är vanligast i akvarium med enbart fisk i. Ett annat alternativ skulle vara att lägga levande sten i filtret. Då har du ju bra cirkulation runt stenen och därmed en bra och effektiv nerbrytning. Tänk bara på att detta är en bomb vid strömavbrott, stenen måste sköljas i saltvatten som du sedan häller ut innan du kör igen efter avbrott. Sen har du ju det med mjukmedlet i slangarna, det sägs att det kan lösa sig i vattnet och förgifta med tiden. Det finns silikonslangar som inte har denna egenskapen men dom är dyra. Jag själv har ytterfilter som jag inte använder, men har bestämt mig för att inte ha det i saltkaret.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Porös levande sten i små bitar fungerar ungefär som biobollar. Båda är väldigt bra på att bryta ner nitrit och båda är kass på att bryta ner nitrat.

Jag undrar lite varför du tror dig behöva fosfat- och aktivt kol filter? Normalt sett är det inga nödvändiga grejer? Vad för typ av akvarium har du tänkt dig? Troligen är det mycket bättre att investera de pengarna i en skummare och mer levande sten istället...

/Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till fosfatfilter är att jag har en enorm algtillväxt av gröna typ fluffalger som beddar in all min sten och hela botten.

Då sades det att jag skulle ha ett sådant filter kolfiltret var väll mäst för att nån sa att det skulle vara bra så där ligger väll mer inpuls på det med liten kunskap av vad igentligen kolfiltret gör för nytta.

Skall ha ett 375 akvarie med levande sten några mjuka koraller typ läderkorall och kanske nån anemon.

Sen skall det vara fröken fiskar och clowner nån gul kirurg och lite så.

just nu kör jag i ett 222L akvarie där allting verkar funka bra förutom just algtillväxten mina skivanemoner förökar sig mycket och fiskarna verkar må bra.

Kör jut nu med 2st aqua medic luftdrivna träbitsskummare vilka jag skall ha till mitt 375 också

har ca 20 kilo sten just nu och 1 fröken 1 damsell 2 clowner 1 läderkorall lite skivanemoner några gröna polyper 1 stor rörmask. några stora sniglar.

skall såklart komplettera med mer levande sten skall även köpa ca 30 kilo levande faxesten från danmark om det går som jag tängt.

Anledningen till att jag vill köra med ytterfiltret är just att det underlättar inkopplngen av fosfatfiltret som jag då kan koppla i serie på samma slangar som ytterfiltret utan en extra pump enbart för fosfat filtret.

därför tängte jag höra vad som man skulle ha i filtret tex Kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...