Gå till innehåll

Ikea köksskåp


atropos

Rekommenderade inlägg

Sitter här och funderar på hur jag ska planera och bygga möbeln till mitt nya kar som troligen blir av någongång under sommaren . skulle det kunna fungera att sätta ett akvarium på ca 1000 l på ikeas köksskåp om man lägger en MDF skiva över dom ? en annan tanke är då vilka ben man skulle välja ? . Känns lite sisådär att ställa det på ikeaskåp för det är ju bara spånskivor . kom gärna med lite synpunkter på mitt tänkande . eller något annat förslag på något hållbart skåpsystem .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag är lite fundersam själv om det skulle hålla . fick bara tanken att det hade blivit snyggt och en del mindre pill och byggande . Men det får väl bli till att bygga ihop något riktigt kraftigt istället .

Kanske blir till att svetsa ihop en ställning och sen klä den i något trä med luckor från ikea .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att förstärka skåpen, men det blir inte alltid lättare tyvärr.

Det sparar lite tid tror man, men det blir inte lika mycket plats inuti, samt måste du köpa metallben, eller ställa direkt mot golv.

Hur högt tänkte du köra? Annars är nog ställning av någon sort att föredra. Sedan kör man runt allt med mdf etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde deras ena köksskåp innan. 80 bred och 60 djup. Där hade jag ett kar på 260 liter,

Jag hade bara förstärkt det med 1 vinkel järn i varje hörna invändigt.

Hade 6 st av dessa ben under: deras capita ben 99kr för 4 st

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/20054563/

Bänkarna är dock mycket mer stabila än man kan tro. Jag vet folk som har kört kraftiga mdf skivor som rygg på dom istället då blir dom ännu stabilare,

/ Micke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite information på annat håll så lutar det åt att det blir en svetsad ställning i fyrkantsprofil som sedan lackas vit och sedan montera på MDF skivor och sätta några ikealuckor på denna . Tror nog det blir det bästa , men sen kommer frågan till justerbara fötter ? vad kan man hitta för något vettigt , golvet i mitt hus är inte det vågrätaste så jag måste kunna justera fötterna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ställningen görs via Micke à håkanstorp på får man ställbara fötter direkt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oki ! då får jag prata med honnom om vad priset skulle bli med en ställning också !

Känns som om detta kommer bli ett dyrt projekt för mig =) men men vill man ha ett nytt kar så får man betala .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ställningen görs via Micke à håkanstorp på får man ställbara fötter direkt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Får väl ta mig i kragen och komma och titta på ditt kar en dag när du har tid och lust för ett besök

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställ alu-profil i akvarieaffären. Det finns i 6 m längder. Sen tar du knutarna som finns till det samt justerbara fötter. Det var så jag gjorde till mitt 600 liters. Sen kapar du det i mått du själv vill ha. Det blev inte så vansinnigt dyrt. Samt att du kan göra ställningen som du själv vill ha den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...