Gå till innehåll

Plasthandskar


freddi36

Rekommenderade inlägg

Jag har ett ganska stort skärsår på ett finger och undrar hur man kan få en plasthandske tät så att vattnet inte kommer in även om man doppar ner hela handen i akvariet. Anledningen till att jag vill ha en handske på är att jag har diverse zooanthus i karet vilka kan vara riktigt giftiga om man får in giftet i blodet. Jag har även en del skivor och en euphyllia glabrescens som även den har ett ganska starkt gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett ganska stort skärsår på ett finger och undrar hur man kan få en plasthandske tät så att vattnet inte kommer in även om man doppar ner hela handen i akvariet. Anledningen till att jag vill ha en handske på är att jag har diverse zooanthus i karet vilka kan vara riktigt giftiga om man får in giftet i blodet. Jag har även en del skivor och en euphyllia glabrescens som även den har ett ganska starkt gift.

Du behöver inga skäl i form av suspekta djur för att ha handskar om du är i akvariet med ett skärsår. Akvariegranulom, infektion med Mycobacterium marinum är egentligen skäl nog att inte ha oskyddade såriga händer i ett akvarium oberoende av vad det innehåller för djur.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=9

Här finns handskarna som Christer nämner:

http://www.granngarden.se/product/rektalhandske-100st-fp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänder och klövar på kalvar är vassa och dessutom så är det tungjobbat. Tro för all del inte att det är nåt för veklingar att jobba i en ko, och det gäller både för handsken och armen. Största anledningen till att jag inte ströp ordinarie befallningsman när jag hade ett tillfälligt semestervikariat och han lägligt nog kom inhoppande i fritidskläder och undrade om jag var trött när jag ägnat mig i tre timmar åt att dra ut en död kalv en millimeter i taget var att jag var alldeles för trött för att strypa nån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, var dag lär man sig nåt nytt. Kanske skall du sprida bland starka bönder att tåligare handskar finns att finna i akvariebutik så att butikerna får ett så brett sortiment att akvaristen slipper leta produkter i bildelsaffärer,livsmedelsaffärer och "lantmannabutiker". Den lokale handlarn behöver starka bönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men frågan är ju, har du jämfört handskarna IRL? Jag har ju bara använt bonnvarianten och de är rätt sega, med nödvändighet för att hålla. De skyddar ju rakt inte för vassa taggar men skall man hantera sjöborrar eller sånt är det nog inte den här typen av handskar som skall till i vilket fall som helst.

Annars är det ju inget onormalt i att samma produkt kostar tre gånger mer i zooaffären än på andra ställen, det är ju så det ser ut bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Onormalt skulle jag inte beskriva det som men ju mindre handlarn säljer ju mer måste han tjäna per produkt. Eller göra nåt annat. Ju fler som stödjer sin lokala zoobutik ju bättre kan han bli och ju mer kan den satsa för sin skara lokala akvarister. Bildelshanlarn o livsmedelsbutiken hade resonerat likadant. Jag gillar butiker och tycker att städer behöver fler små sådana med företagare som sätter sin personliga prägel på vad de erbjuder. Att jag gillar saltvattensbutiker är nog inte heller en hemlighet och jag tror att de flesta av dem hade mått bra av stöd från forumet. Men som handlare så kan jag ibland tycka att mycket går ut på att hitta ett alternativ till just det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man på Granngårdens sida så ser man ju att handskarna blir billigare om man köper 500 åt gången, det säger ju nåt, det är ju en annan volym där. Alltså är det inte så konstigt att handskar kan vara billigare där än i en zooaffär, jag kan inte tänka mig att det är nån storsäljare direkt. Så den som vill komma billigt undan handlar ju på annat håll men det leder ju självklart till att den dan som man behöver nåt som bara finns i zooaffären så blir ju det ännu dyrare när det bara är sånt special de får sälja plus att det inte blir så stort utrymme för zooaffärer så man kanske får åka långt. Det där är ju inget nytt, konflikten mellan plånbok och samvete och vad som är bra idag och vad som är bra på sikt är ju väl känd. Var och en får väl hantera det efter eget förstånd men jag tror ju inte att det löser nånting att låta bli att berätta vad saker kostar på olika håll.

När det sen gäller de där handskarna från Tunze mer specifikt så tänkte jag att det ju tål att kolla hur de egentligen är men jag blir bara mystifierad. Jag hittar i huvudsak två beskrivningar:

1 Standard veterinärhandskar, sladdriga, håller inte att använda mer än en gång, minsta sak river sönder dem, inte prisvärda.

2 Tjocka och gedigna, håller länge men alldeles för klumpiga, går inte att använda till finplock.

Bägge skulle alltså handla om Tunzes handskar men det är ju som det var två helt olika produkter. Jag förstår inte hur det där går ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns väl första gången då jag läste Thore Kjellbergs rapport från Interzoo i Bläckfisken. Om hur fru Tunze visade handskar i deras monter. Handskarna är inte så mystiska för en saltvattensakvarist som de var på den tiden. Idag kan man klämma på dem i en butik. Be din lokala handlare ta in dem Bygert. Stöd din lokala handlare så slipper du denna mystik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mystiken tätnar, vad skrev Tore Kjellberg och vad hade fru Tunze egentligen för sig med handskarna? Det lär jag väl inte få reda på om jag går till en butik och klämmer på nåt. Nej, då har jag en bättre ide, jag tar hem ett lass billiga handskar från labbfirman jag handlar med och ber engelsmännen slänga på nån bunt av deras kevlarhandskar nästa gång jag tar en pall från England, då finns det ju liksom alternativ. Jag har inte tyckt förut att det varit lönt att krångla med handskar men marknaden är tydligen glödhet. Mer handskar till folket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jisses att ni pojkar orkar hålla på. En handlare som kämpar för sin överlevnad och klart vill bli stöttad och en medveten konsument som gillar att fynda.

I vår slimmade värld så är det svårt att göra några större summor på små volymer, och värre kommer det bli. Tacka min och gubbens bransch för det (transportbranschen, vi gör världen mindre) :D Chansen att båda handskarna skall vara gjorda i samma plast/gummi distrikt i kina är överhängande.

Jag har haft att göra med inseminationshandskarna, jag tycker de håller bra iaf för att peta runt i djur med men även andra mindre trevliga uppgifter på en bondgård MEN om du Freddi har riktiga sår på fingrarna och brukar få det ofta ?!? Så kan det ju vara värt att pröva både och. Sedan beror det ju lite på vad du skall göra i karet, om du skall möblera om all sten kan de bitarna ju vara väldigt vassa, handsken kan bli klämd osv

Vi kan bara sluta oss till att det hade varit bra om vi hade en större recensionsdel här på guiden tex råd&rön stil men jag tror att vårt akvarium (läs ankdamm) är alldeles förliten för det. Detta just för att hitta de bästa produktera för olika ändamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag gillar saltvattensbutiker är nog inte heller en hemlighet och jag tror att de flesta av dem hade mått bra av stöd från forumet. Men som handlare så kan jag ibland tycka att mycket går ut på att hitta ett alternativ till just det.

Nu blir det kanske lite OT, men jag håller med Tedb om att focus på detta forum på senare tid flyttats från saltvattensakvaristiken och dess upplevelser, speciella problematik och samlat kunnande här på SG till att handla väldigt mycket om prisjagande.

Det finns en enorm kunskapsresurs hos många svenska salthandlare som inte utnyttjas till fullo, påfallande ofta också ett stort sortiment.

Vi svenska handlare brinner för hobbyn och värnar om våra kunder, men är av förklarliga skäl inte så sugna på att hjälpa utländska aktörer genom att förse deras kunder med den support de borde fått därifrån!

Personligen tycker jag det är ganska tråkigt att "läsa" trådar av typen: hjälp, jag har köpt en Twin-tower 9/11 skummare från Usamaaquatics, men det finns ingen bruksanvisning och dom pratar inte engelska....hur ska jag sätta ihop den och ställa in den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är den globala ekonomiska åtstramningen som även gör sig påminnd i vår lilla nisch av världen. Att ha frihet att köpa vad och var man vill tycker jag är en självklarhet, lika självklar som att man ska stötta sina handlare, det är ändå de som ser till så att man kan få det där lilla extra som ingen postorderbutik kan. Bara för att det inte står ett erkänt märke inom hobbyn på en vara kan det för den sakens skull ändå fungera precis lika bra.

Ta bara exmplet med att man använder dammpumpar i saltvattensakvarier, eller att man kan få en ställning svetsad hos en lokal smidesverkstad.

Nu är vi iofs långt utanför ämnet men jag tror det är bra att saken får ventileras då det tydligen finns ett uppdämt behov av det.

Just handskar har det ju diskuterats om i andra trådar där man brukar rekomendera vanliga diskhandskar om man ska hantera LS tex och vad jag vet så har ingen återkommit med att de inte hållt för jobbet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som också varande handlare om än obetydligt inom saltvatten så kan jag väl också ibland tycka att det är lite tråkigt att folk bara går på pris. Men eftersom det nu är så det ser ut och information om pris sprids blixtsnabbt så kan man ju inte bara sitta med armarna i kors. En slutsats är ju att man som handlare måste ifrågasätta vad man köper och vart. Ett par handskar blir ju i sig inte bättre för att det står Tunze på dem men det är stor risk att de blir mycket dyrare. Eftersom konsumenterna letar bra och billiga produkter så måste handlarna också göra det. Lösningen på det här är knappast att handlarna kräver att kunderna skall köpa dyra handskar av nån slags solidariska skäl. Har handlaren däremot hemma en bunt handskar från Tunze för de som absolut tror att nåt blir bättre för att det står Tunze på det och en bunt billiga handskar från alternativ leverantör för de som tittar mer på pris än på varumärke, då börjar det likna nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart tillverkas inte dessa omhuldade handskar av fru Tunze hemma i garaget hos herr Tunze, däremot kan man väl vara hyfsat säker på att de är utprovade och godkända för ändamålet, och då får man väl väga det förmodat högre priset mot att lägga egen tid på att leta runt och prova ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...