Gå till innehåll

Belastar Koraller lika mycket som fiskar?


joelstahre

Rekommenderade inlägg

Beror på. Koraller som använder ljus i fotosyntesen minskar i genomsnitt belastningen istället. De är i princip konsumenter av de ämnen som andra djur belastar vattnet med. Icke fotosyntetiska koraller belastar dock akvariet men inte lika mycket (i förhållande till storlek)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror kanske på hur mycket man matar. Mina 3 trachophyllior äter varsin räka varannan dag om de får, det är lika mycket som mina 3 frogfish gör. Men å andra sidan man behöver ju inte mata dem alls.

Där handlar det dock helt om hur mycket du väljer att mata dom, dom är trots allt fotosyntetiska och skulle gott klara sig utan räkan som du säger. ;)

Jag är lite tveksam till hur mycket av räkan blir till någon nytta, jag experimenterade lite med LPS ett tag sedan och matning gav mest tillväxt på mjuk vävnad vad jag kunde se.

En annan sak som var rätt intressant var att det behövde inte vara så mycket mat för att få verkan, små mängder gav lika bra resultat som när jag matade massor...

Vissa arter kan även kräkas ur sig överskottet/det osmälta under natten, men det finns dom som säger att man kan ha ihjäl vissa lps med övermatning då maten ruttnar i dom.

Korallernas "belastning" är ju mer att dom konsumerar spårämnen än att dom tillför så mycket annat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helt klart man väljer det,jag fick sluta för att de växte för fort för mitt kar. Och ja de klarar sig utan, men min devis är har det mun så kan det äta ;p Jag fick en jävla tillväxt överhuvudtaget och om tex knapparna (de stora sorterna brukar fånga flingor/pellets) får mat också så delar de sig snabbare. Om något mår dåligt av det tror jag att de spyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...