Gå till innehåll

StoffeSwes Mollyhotell


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Idag skaffade jag ett mollyhotell. Karet kommer fungera som karantän/fraggkar och tanken är att jag ska uppgradera belysningen till minst 50w LED.

I skrivande stund håller jag på att blanda saltvatten för att fylla upp karet.

Jag tänkte starta upp karet med hjälp av startbakterier för att påskynda uppstarten, så jag kommer nog kasta i lite koraller och någon enstaka sten senare idag eller efter helgen, lite beroende på hur mycket vatten jag hinner göra idag.

Tanken är att karet ska säljas framöver så alla uppgraderingar jag gör i karet måste höja värdet jag kan sälja karet för.

Här är några bilder på hur det ser ut nu. tyvärr blev texten på bilderna liten men jag orkade inte ändra det.

post-4606-14468924499311_thumb.jpg

post-4606-14468924498862_thumb.jpg

post-4606-14468924499108_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är utrustningen jag planerar för i nuläget:

Belysning: 20x 3w Bridgelux LED kit från aquastyleonline.com.

Cirkulation: 1x Hydor Koralia evolution 2800L/H, 1x orginal returpump 1100L/H.

Skummare: För tillfället ingen, men om jag kommer över en billig Bubble magus NacQQ, tunze 9002 eller Deltec MCE300 så kommer jag försöka installera en.

Övrigt: 1x 100w orginal doppvärmare, filtersvamp i första facket, biobollar i andra facket. Senare kommer jag försöka hitta någon automatisk vattenpåfyllare billigt alternativt bygga en egen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med en tunze 9002 i mitt molly. Den får plats om man slipar bort plastkanten i mittenfacket, den som ser ut som man ska lägga täckglas på...

Lysrampen får dock inte rum då skummarkoppen är för stor. Men fixa en sjyst ledramp och skippa orginalrampen så blir det bättre :)

jag körde med en Maxspect 110w CREE vilket blev mycket ljust :)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26334-Mattes-Molly-hotell&highlight=mattes+mollyhotell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade igenom din tråd när inför det här köpet. Jag gillar att du körde en 110w maxspect över ditt kar men för mig är det nog overkill. Tänkte försöka bygga in ett eget LED bygge i huven på 60w. Tror inte riktig att jag kommer få plats med kylfläns och LEDar utan att ta till såg men i värsta fall kommer jag plocka bort hela huven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med projektet :-)

Tack!

Välkommen till små pôjkarna då ;)

Nano är roligt, jag tror inte att du kommer att sälja :D

//Danielj

Jag gillar nano kar då det inte krävs så stor plånbok för att få dem någorlunda snygga.

Men det är inte mitt första nano, har haft två clownhotell, två RSM, ett 40L kar och ett 54L kar som alla fått nya ägare (förutom 40L karet för det är mitt påfyllningskar till mitt Percula).

Jag har dessutom ett 10L kar som jag har macroalger o småkryp i.

Även om de är underbara så blir det nog sälja till slut, jag gillar att starta upp nya akvarier, men man vet inte kanske är det det här som får stanna ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4606-14468924627578_thumb.jpg

Här är lite bilder på det tilltänkta LED bygget.

Kylflänsen och LEDarna är bara utplacerade och inte fastsatta ännu. Tanken är att jag ska göra så lite modifikation av locket som möjligt, men jag måste göra ett hål för fläkten.

Som det ser ut nu så är jag väldig nöjd med planeringen, det jag oroar mig mest för nu är håltagningen i locket för fläkten. Jag vill att det ser så bra ut som möjligt.

Jag tar gärna emot input rörande kylning av LEDarna. Nu har jag en 80mm fläkt som jag tänkt placera på baksidan av kylflänsen så den blåser luft ner mot flänsen, detta gör dock att jag måste göra hål i locket så jag tar gärna emot tankar om andra lösningar.

I locket finns två luftintag från sidorna i stil med de som finns på RSM, men där får det på sin höjd plats med två 40mm fläktar på varje sida. Så en tanke är att installera två småfläktar som blåser in luft från ena hållet och två fläktar som blåser ut luft åt andra hållet. Som sagt all input är uppskattad då detta är mitt första bygge.

Imorgon blir det nog dax att löda.

post-4606-14468924626752_thumb.jpg

post-4606-1446892462696_thumb.jpg

post-4606-14468924627157_thumb.jpg

post-4606-14468924627356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får ut en snygg jämn utskärning till fläkten så kommer det ju garanterat inte sänka värdet på karet sen... tvärtom när du ordnat kalas ljus så höjer du ju värdet fast du "tar sönder" orginal kåpan...

Problemet för mig att fixa en bra utskärning, har inga vettiga vektyg. Som det ser ut nu blir det såg och sedan slipa kanterna jämna... Vill ju helst att det ska se ut att vara fabriksgjort och det kommer det nog inte göra om jag gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det som kan bli problem är att när du blåser in luft, då följer damm med in och lägger sig på stänkskydet. Det bästa är om luften bara paserar kylflänsen och sen ut igen.. Jag har själv fått problem med damm på mitt stänkskyd som jag måste ta bort och göra rent. Nått som jag måste göra om på min rammp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt - i mitt gamla Molly så fans det två fläktar som blåste ner i huven - ser ut och fattas i ditt exemplar. Skaffa en hålsåg på ca 50 mm (fins billiga på Classe:s) och några fläktgaller så blir det snyggt.

MVH Lasse

Jag såg det i din gamla tråd, men tyvärr inga på mitt. Blir nog till att skaffa en vettig såg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det som kan bli problem är att när du blåser in luft, då följer damm med in och lägger sig på stänkskydet. Det bästa är om luften bara paserar kylflänsen och sen ut igen.. Jag har själv fått problem med damm på mitt stänkskyd som jag måste ta bort och göra rent. Nått som jag måste göra om på min rammp.

Bra tips, frågan är bara hur man löser det praktiskt. Även om jag hade småfläktar som blåser genom från sida till sida tror jag att jag kommer få damm om kommer in. Värt att tänka på dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men det blir mer arbete för att få det snyggt och en större kostnad. Som det ser ut nu för mig tar det max 5-10 min att plocka av stänkskyddet och rengöra så jag tror inte det blir ett alternativ. Men jag har den gamla reflektorplåten och om man kan klippa till den på ett snyggt sätt kan man använda den istället för plexi, kanske ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att det skulle kosta mer en 20 kr att köpa plexi som är färdigkapat. Men det beror kanske lite på hur snäll din lokala glasfirma är. Jag köpte spegelplexi för 16 kr till mitt nano. Biten var på 10,5* 10,5.. tror att du kan få det att se mer orginal ut med plexi en att försöka att klippa till plåten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt fixat och belysningen är klar. Jag är nöjd med resultatet. Håltagningen av locket gick bra, allt passar som det ska och allt funkar. Ljuset är över förväntan, men 60w LED över ett 80L kar är ju ganska bra.

Fläkten som ingick i kittet var väldig tyst och verkar kyla bra. Jag ska försöka ta några bilder och lägga upp dem, lite svårt att få vettiga bilder när bara de blå LEDarna är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...