Gå till innehåll

Red Sea's "Nya" Coral Pro Salt


ynot

Rekommenderade inlägg

Hej alla SVG lovers.

Har en fråga ang RS nya Coral Pro Salt.

Har kört med Coral Pro i över 3 år på mitt RSM 130. Jag byter 25L/mån.

Detta blandas i en behållare och värms upp till ca 25 grader innan saltet hälls i. Allt blandas med en cirk.pump under ca 1 dygn.

Nu har jag startat upp ett 300L kar (bilder och tråd kommer) och kommer köra RS nya "programserie". I och med detta nya program lanserade de oxå en

ny "förbättrad" version av Coral Pro vilket jag kör med på det nya karet.

Vad jag har märkt är att det nya "fäller" rikligt med kalk/salt på alla ytor. Blandar på samma sätt med det nya men får "fällningar" på behållaren, doppvärmaren och pumpen. Detta har jag ALDRIG fått med den äldre versionen av Coral Pro.

Likaså är det i karet (300L). Fällningar, överrallt... Även i luften kommer det med salt/kalk som sedan landar överrallt. Som tur väl står akvariet i ett inrett förråd. Och bara för någon dag sedan så hade returpumpen stannat, visade sig var salt/kalk avlagringar på axlen. Gick att rengöra och köra igång igen... Då hade akvariet gått i ca 10-12 veckor.

Så FRÅGA:

1.Är det normal att akvariet fäller salter/kalk ut i luften? (akvariet är mer eller mindre hel täckt)

2.Någon annan som testat "nya" Coral Pro saltet och upplevt samma sak med fällningar?

Tacksam för svar.

/Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoffe<---Den äldre versionen har aldrig jag haft problem med.

Reuben<---Värdena är OK. Har dock inte mätt de i det nyblandade saltet.. Men i burken ligger det runt

salt:1,024

Ca:430

Mg:1480 - Ligger kanske en aning högt.

Kh:9,5 - detta har varit lite segt att få upp. Ska ligga på 12Kh från burk enligt tillverkare.

Loopmannen<---Har du använt den tidigare versionen oxå?

Imorgon är det vattenbyte dax. Ska se vilka värden jag har på det nyblandade vattnet. Känns som det är förmycket av något...

--->Ingen som haft problem med att det kommer fällningar med i luften om man har ett inte helt täckt akvarie? Eller är det normalt?<---

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med Benny. Kör också det nya och körde de gamla innan och jag ser ingen skillnad. Det fungerar hur bra som helst för mig så jag är nöjd.

Det låter som att du har väldigt mycket utfällning vilket inte är så normalt. Jag har knappt inget mer än de lilla som man alltid får. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde det gamla innan och har inte märkt någon skillnad alls, men varför du får så stor avfällning har jag inget svar på. Dessutom startade jag upp ett akvarium på 540l med det nya saltet och då borde jag ha märkt ev skillnad men så är inte fallet så jag fortsätter glatt med det saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kört med detta salt.. eller ja har ju bara hållt på 1 år .. men aldrig haft problem.. Gjorde första bytet i lördes till det nya.

Inga problem där heller! Antagligen har du råkat ut för en av dom dåliga lasterna..

Men den risken finns ju dock i vilket salt man än köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blandat en 25L sats med saltvatten. Alla värden var bra..

salt: 1,026

Ca:460

Mg:1440

Kh:12,4

Alla enligt vad tillverkaren säger.

Dock har jag bara 7dK(Kh) i akvariet. Detta trots att det inte är belastat ännu och bara kört med det nya saltet. Kh´t borde väl inte sjunka när det inte finns något i?? Eller minskar Kh´t alltid en viss mängd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har det väl fällt ut så är det inte så mycket du kan göra åt det, du kan försöka skrubba mekaniskt och försöka filtrera ut så mycket du kan av slammet.

Om du vill använda Red Sea salt så föreslår jag att du skippar Pro versionen, deras "vanliga" salt är mer vettigt och orsakar mindre strul.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandade 260 liter och allt löste sig snabbt tills dess att jag lade i sista skopan salt. Få fick jag vit utfällning. Hur blir man av med den? Jag blandade i mitt akvarium och nu är pumparna vita

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som Nixon säger. Mekaniskt. Skrapa rutorna. Pumparna kan du bada i vatten blandat med ättika ca 60/40. Låt de ligga någon timme, sedan är det bara att borsta med en tandborste t.ex. Var noga att skölja de innan du stoppar tillbaka de bara.

Har det väl fällt ut så är det inte så mycket du kan göra åt det, du kan försöka skrubba mekaniskt och försöka filtrera ut så mycket du kan av slammet.

Om du vill använda Red Sea salt så föreslår jag att du skippar Pro versionen, deras "vanliga" salt är mer vettigt och orsakar mindre strul.

//NiXoN

Inget problem med pro saltet i den bemärkelsen. Det är bara deras blandningsförhållanden som är helt fel. Står att det ska vara 33.4 gram/liter för att få 1.021. Men i verkligenheten blir det ÖVER 1.028 med 33.4 gram/liter.

Jag blandar 29gram/liter och får då 1.024 som jag tycker är optimalt. Så tar man bara mindre av det så blir det bra salthalt och fina värden på Ca, Mg och Kh.

MVH Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, beror på lite från batch till batch.

Pro varianten har fällt ut redan vid 1,023 hos mig och det är inte bara jag som haft problem, jag tog dessutom och blandade ut mitt enligt instruktioner från RS så det borde ha blivit rätt ;)

Överlag så blandar jag i underkant och höjjer sedan upp till dom värden jag vill ha, lättare o lägga till än ta bort...

Att värden är bra vill jag nog bestrida speciellt om man kör Zeo eller lågnäringsystem men det är bara detaljer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett "damm"lager på botten av det som har fällt ut samt på vatten ytan och i vattnet. Min salt halt är nu ca35 eller 1,026-1,027. Vad tror ni om att ta en ny disktrasa och försöka torka upp det som ligger på botten ? Eller har ni andra tips till att få vattnet klart igen se bilderna nedan

1fd3efac-858c-dad8.jpg

1fd3efac-859d-4185.jpg

Min hand syns väldigt dåligt genom akvariet. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-4894-14468926197831_thumb.jpg

post-4894-1446892619789_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandade 260 liter och allt löste sig snabbt tills dess att jag lade i sista skopan salt. Få fick jag vit utfällning. Hur blir man av med den? Jag blandade i mitt akvarium och nu är pumparna vita

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bekymra dig inte.. . Efter 7-10 dagar kommer det bli ok o klart vatten när allt lösts upp ordentligt.

Det blir ju alltid så när man blandar större kvantiteter på en gång som du gjort.

Vid dina framtida vattenbyten låter du blandningen genomluftas i baljan du tillreder saltblandningen något dygn eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bekymra dig inte.. . Efter 7-10 dagar kommer det bli ok o klart vatten när allt lösts upp ordentligt.

Det blir ju alltid så när man blandar större kvantiteter på en gång som du gjort.

Vid dina framtida vattenbyten låter du blandningen genomluftas i baljan du tillreder saltblandningen något dygn eller två.

Det beror på vilket salt man använder, de senaste sorters salt jag använt (D&D H2Ocean, TM BioActif samt TM Pro Reef) har alla saknat denna utfällning, även om jag blandat hundratals liter åt gången. Vattnet har även klarnat i stort sett omgående med dessa salter, så att säga att det alltid blir så stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag fick däremot utfällning på RSCP som jag fick en liten hink av och använde i ett lite mindre kar på 30 liter, men även där blev vattnet klart efter bara ett par timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...