Gå till innehåll

Problem med fukt i lägenhet!


rickard598

Rekommenderade inlägg

Jag tror att det är något knas med aggregatet isåfall, dom vill hela tiden hävda att det är akvariets fel!, men du har inte FTX som sitter över spisen? Dom har lagt en hygrometer här och jag har ställt ut min digitalatermometer med hygrometer i och den ligger på 50just nu, alltså inget högt värde. Irriterande att dom hela tiden som sagt vill hävda till karet, fast det är klart, lätt att säga det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte göra ett test ett dygn bara.. lägg något över akvariet så vattnet inte kan dunsta... och låt det gå utan ljus med ett dygn bara då lär du ju iallafall få en fingervisning ifall det kan ha något med karet att göra... och vädra ut direkt efter att du lagt på "locket" på karet... bara en tanke.. får själv kondens på insidan av mina fönster när vi är många hemma hos oss, blir till att vädra då bara...

hoppas att det löser sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, skulle kunna göra ett sånt test, vill dock inte släcka ljuset men det kan vara på, dock kommer ju problemet kvarstå sen om det skulle va detta, tycker fortfarande att 3l avdunstning per dygn inte är mycket, haft akvariet på 2olika ställen förut, lägenhet och hus och inga problem med det, dock mindre kar på 300l men nästan samma avdunstning, och aldrig tendens till fukt! Man är sugen på att sätta 110fräsen i väggen och sätta i fresh ventiler men då är ju grejen med FTX borta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är något knas med aggregatet isåfall, dom vill hela tiden hävda att det är akvariets fel!, men du har inte FTX som sitter över spisen? Dom har lagt en hygrometer här och jag har ställt ut min digitalatermometer med hygrometer i och den ligger på 50just nu, alltså inget högt värde. Irriterande att dom hela tiden som sagt vill hävda till karet, fast det är klart, lätt att säga det!

om du har luft som är 50% RH vid 20 grader så räcker det med att din ruta är 8 grader för att du skall få utfällning. vid 25 grader så räcker det med 13 grader.

Du skulle kunna testa öka flödet på aggregatet för att på så vis få torrare luft inne (lite fukt i kall luft)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många kockar i denna soppan nu.

Har du treglas fönster? Eller är det tvåglas fönster med yttre täckglas?

Har du persienner? Vart sitter dem?

Om du slänger upp en bild alt. skiss på fönster med eventuella persienner - och ritar in exakt vilken av de sex glas-ytorna som du får utfällning på.. så kanske diagnosen kan preciseras.

Jag har haft ett liknande problem i min lägenhet, med FTX aggregat. Jag slapp delvis akvariediskussionen genom att jag påvisade att ifall jag duschade med öppen dörr till toaletten eller att jag körde torktumlaren så kunde jag snabbt bygga på fukt på rutorna. Dessutom hade jag 25 grannar med samma problem utan akvarie, och vi satt på två separata system (13 lgh per FTX) (dvs mitt akvarie kunde inte smitta 13 lgh iaf).

Dusch, torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin byggde till min erfarenhet upp högre RH i min lgh (spikvärden) än vad akvariet gjorde.

Har du några grannar som du delar FTX med? eller har du ett eget aggregat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 3glas, inre kasett och sen täckglas utåt, vent killen va här igår och nu är det faktiskt lite bättre! Nej vi har eget aggregat ovanför spisen sitter det! Kan posta bild på fönster ikväll, persienner sitter i smygen högst upp, svårt att tro de är dom? Ska se vad han säger om fuktigheten idag, men eftersom enligt han den kan ligga på 30-70% så så länge jag ligger där ska det funka eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt! Idag när jag kom hem! Ingen fukt på fönstren alls, igår var vent killen här och Skulle "prova" nån sak med aggregatet, han skulle ringa idag också angående tester från hygrometern, men inte hört något! Kanske han hittade något med FTX ändå, man kan hoppas! Skickar några bilder hur det såg ut! post-4076-14468924534618_thumb.jpg

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.772902,18.690807

post-4076-14468924534429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...