Gå till innehåll

Led-bygge


rickard81

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på ett led-bygge till min burk på 500l. Har en liten fråga som jag undrar över de är nämligen så att jag har en aluminium-plåt som skräpar kan jag använda den som kylfläns . Den är dock endast 6mm tjock tror ni att den kan leda bort värmen från cirka 100 st 3W dioder behöver ju självklart använda fläktar.måtten är 80*40

post-1768-14468924542478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar för tipset ser ju som de funkar

Då kan den funka fint.. Lite vettigt luftflöde på den sen så kan du nog köra en bra laddning chip.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Låter bra det. Frågan är bara vilka leds jag ska köra på bridgelux är ju prisvärda men Cree verkar ju vara bättre.

Sen undrar jag hur många jag behöver måtten på burken 122*70*60 (l*d*h) och just nu har jag inte så mycket koraller men tanken är att de kommer bli mest riccordeor och knappar. Jag kanske klarar mig på 80 st 3wattare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är min ramp som Stig länkar till och det är inga problem, jag kör 36 xml + 75 xpg. Fritt hängande i luften så räcker det med en 120mm datorfläkt för att kyla hela plattan för mig, nu är ju min infälld i huven så jag har 4 st 120mm fläktar och det blir knappt varmt alls:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är min ramp som Stig länkar till och det är inga problem, jag kör 36 xml + 75 xpg. Fritt hängande i luften så räcker det med en 120mm datorfläkt för att kyla hela plattan för mig, nu är ju min infälld i huven så jag har 4 st 120mm fläktar och det blir knappt varmt alls:)

Okej så bra tänkte precis skicka pm till dig :). Min kommer ju inte bli helt inbyggd så då kanske de räcker men en fläkt som sagt. Hur har du monterat din fläkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har helt enkelt borrat 4 hål i toppen som trycker ner luften i huven, sedan låter jag det sippra ut genom springorna som är runt karet. Det funkar perfekt nu men jag ska hålla koll så inte värmen stiger sen när det blir varmare ute. Ska försöka uppdatera med lite bilder till i min tråd snart.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lagt en beställning på ett kit med Bridgelux. Kittet består av 72 st 3w och jag valde 42 blå och 30 vita, Priset hamna på 1700 sen blir det säkert moms och tull men jag tyckte de var prisvärt endå.

Skulle jag byta uppsättning med bara lampa och lysrör i min nuvarande belysning så skulle jag typ hamna på samma kostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du 6*54 t5 jag tror isåfall att ledsen du beställt är kraftfullare? Är inne på samma kit till våren!

Jag körde först på 8*54w men jag sakna glittret från mh så jag byte till lumenarc reflektor med 250w och fyra 24w t5.

Men sen såg jag en burk med Led och tänkte jag måste ha Led men tveka p.g.a priset. Men som sagt nu hitta jag ju dessa prisvärda Led-ar då var de bara att köra på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir säkert bra, men tänker du sprida Leden jämt över ytan eller tänker du "mörka" några hörn/delar??

Frågar mest för att om du ska sprida dom jämt så kan det bli lite lite om du tänker SPS.

Jag tänker sprida dom jämnt över ytan tänkte jag.

Men de blev aldrig nån beställning från aquastyle då jag vill ställa några frågor först. Maila dom i fredags men har fortfarande inte fått något svar så jag drog iväg ett mail till idag så får se om dom svarar. Hitta även Faciled testa maila dom också men där fick jag autosvar som sa att mailadressen inte fungera.

Så nu vet jag inte kanske ska beställa från rapidled istället men då blir det inte lika många till och börja med. Ni som handlat därifrån har ni fått betala moms och tullavgift?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superkul att du fick svar. När det gäller tull o avgifter så har jag åkt på det varje gång ja handlat på fish-street men inget alls på Aquastyle. Men det stod ioförsig spareparts på mitt bifogade kvitto:):) från AQ

Ja hoppas jag slipper tullavgifter men men de märks. Hoppas jag hinner få dom tills nästa helg så jag kan börja löda :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1768-1446892469659_thumb.jpg

Gjorde en lite skiss i paint in den snyggaste men huvudsaken ni förstår hur jag tänker.

Som ni ser så tänkte jag fästa min durkplåt i en överdel som fläktarna kommer vara monterad i och blåsa ner på durkplåten med leds. Och då är min fråga hur stort bör avtståndet vara mellan plåten och överdelen vara. Vilket material bör överdelen vara aluminium eller skulle de kunna fungera med mdf. Lättare att montera fläktarna om jag väljer trä, tänkte på att jag hade hålsåg för trä hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...