Gå till innehåll

Akvastabil Effect line Mark II 720l (nybörjarkar)


Chondrolover

Rekommenderade inlägg

Hej

Ny här på forumet och "nygammal" inom hobbyn, dock enbart sötvatten tidigare (15 år sedan) så det har hänt en hel del sedan dess.

Har alltid varit sugen på ett saltvattenkar men på den tiden jag var igång var man ju ung och fattig(are).

Så nu har jag lite frågor och funderingar och tänkte vara ute i god tid innan något införskaffas.

Först och främst är Akvastabil karet på 720l lämpligt för saltvatten?

Planen är att starta upp riktigt långsamt och inte stressa igång ett kar, blir dessutom lite skonsammare för den stackars plånboken.

Tanken är att till en början starta med ca 20kg LS och utöka med ca 10-20kg/månad i några månader om det ser ut att fungera, dock så kanske det inte går att se innan man börjar stoppa i lite fisk som belastar karet? Och finns det i sådana fall möjlighet att låta LS sköta jobbet i början innan man slänger till mer teknik så som skummare etc (cirkulationspumpar har jag räknat som standard/ett måste från start). Har inte för avsikt att låta mer än 2-6 fiskar gå i karet till en början, känner att jag vill få lite koll på hur det hela fungerar först.

Och när jag börjar få pli på det hela är tanken att bygga till sump och utöka med teknik som gör att jag kan belasta karet mer, det här kommer som sagt att bli ett långtidsprojekt och det är även därför jag vill ha ett relativt stort kar från början eftersom jag vet att jag kommer sitta med ett i slutändan iaf!

Låter detta som en dum ide? Eller finns det en chans att det kan fungera.

Alla tips för en riktigt långsam start motages mer än gärna, karet kommer antaligen att köpas till sommaren om det verkar genomförbart.

Tack och hej Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter

Först o främst ska jag nämna att jag absolut inte är någon expert (relativt ny i saltvattenvärlden).

Jag stod nyligen inför just att skaffa ett MarkII på 720liter, efter lite prat med välkänd firma i Stockholm och några telefonsamtal framkom det att det går att få karet i saltvattensutförande. Då ska det ingå sump och avrinningen kan placeras i mitten (standard) eller på sidan beroende på vad man vill ha. Jag var ute efter ett kar som rumsavdelar med 3st synliga sidor och det var inga problem eftersom de tillverkas efter begäran. Priset var inte många kr dyrare än sötvatten-versionen och då var det även 2st flera lysrör med i denna.

Så hör efter med någon firma som säljer dessa kar.

Ang LS så hade jag nog sett till att få i så mycket som möjligt på en gång, stabiliserat "revet" så allt står stadigt, du kommer garanterat vilja ändra scapen i början. Sen hade jag satt mig på en stol och sett på när livet utvecklas.

Skummare låter jag andra svara på :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej peter och välkommen till oss på guiden!

jag hade stoppat i all sten på en gång, helt klart!

sedan skall du fundera över ekonomin!

anledningen till att jag tar upp det är att du skriver om det i andra meningen. jag tror du måste tänka på att det kommer kosta en hel del att starta upp ett kar. vad jag har lärt mig så finns det inte så många genvägar. du måste ha ett kar, belysning, skummare, tester, salt, cirkulation osmos etc etc..... och ett kar på 700l så bör du köra med balling ( tillförsel av magnesium, calsium, och carbonater + spårämnen etc...) och någon form av kolkälla, tex biopellets eller zeovit.

en bra fingervisning är att det kostar 1000kr per liter, och jag tror det stämmer ganska så bra. i ditt fall kostar det kanske 70 papp att starta upp karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej peter och välkommen till oss på guiden!

jag hade stoppat i all sten på en gång, helt klart!

sedan skall du fundera över ekonomin!

anledningen till att jag tar upp det är att du skriver om det i andra meningen. jag tror du måste tänka på att det kommer kosta en hel del att starta upp ett kar. vad jag har lärt mig så finns det inte så många genvägar. du måste ha ett kar, belysning, skummare, tester, salt, cirkulation osmos etc etc..... och ett kar på 700l så bör du köra med balling ( tillförsel av magnesium, calsium, och carbonater + spårämnen etc...) och någon form av kolkälla, tex biopellets eller zeovit.

en bra fingervisning är att det kostar 1000kr per liter, och jag tror det stämmer ganska så bra. i ditt fall kostar det kanske 70 papp att starta upp karet.

Fredrik, 100 kr per liter...1000 är ändå att ta i lite mycket ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det i en saltvattenversion är det ju kanon, ska ta och kolla upp det!

Okej proppa i så mycket LS som det går från början mao, hur ligger det till med LS läste någonstans att ca 0,4-0,9kg per 4l vatten var rimligt. 90-180kg om jag räknar rätt, 13-27k, dyr hobby det här :) Men å andra sidan så har jag ju räknat med att karet ska gå i minst 5 år och som sagt jag har inte bråttom.

100:- liter lät för billigt, täcker ju knapt in kostnaden för karet.. eller var det en släng ironi? :-) ca 1000:-/l låter ju rimligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt bara. Oavsett hobby kostar det pengar. Det finns folk som kommit undan riktigt billigt medan andra strör pengar kring sig. 100 kr per liter innebär en kostnad, ja. Men mycket av pengarna finns kvar även om intresset får annat fokus.

Saltvatten är en exotisk hobby... Och liksom exotiska resor är de dyrare men bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört på stort direkt om jag hade fått en ny möjlighet att starta om.. särskilt om du har insikten och den sällsynta förmågan att starta och driva det i den takten som plånboken tillåter.

Gör man det slipper man eventuellt dyra missöden som annars kostar en hel del och kanske även bidrar till att många inte orkar fortsätta och lägger ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte hålla med detta 100:- litern specielt inte när man startar upp har själv 672liter+sump och är rätt bra igång har kostat ungefär 50kr litern än så länge(köpt ls begagnat tex och då sjunker ju priset markant) sedan när burken blivit klar (om den någonsin blir det) så kommer nog summan stiga till betydligt mer än 100:- litern så jobba på med ditt projekt och låt kostnaderna komma vart efter;)

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som ett fint akvariepaket men innan du slår slag i sak bör du titta lite närmare på skillnaden av floatglas och optiwhite, dvs, glaset som akvariet är tillverkat av. Optiwhite är dyrare men jag tänker att det är en "smal" extra kostnad med tanke på alla andra pengar man plöjer ner på hobbyn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu har jag ju noll koll på olika glas, har det med färgning i glaset att göra? Hittar ingen info om vad det är för glas i Akvastabil karet men det lär man ju kunna slänga iväg ett mail om.

Ja självklart kommer jag gräva mig igenom begagnatmarknaden, dock så vill jag ha karet sprillans nytt och fräscht :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt stor skillnad, men det beror också vad man har för standard själv. Måste allt vara "Top" och man har möjlighet till det så skall man nog satsa på Optiwhite. Medan om man inte känner ett behov av det själv så är det inte något måste, den stora skillnaden är ändå bara att glaset är lite grönfärgat. Vilket ingen dör av :P Men jag ska inte säga så mycket, är av den första sorten :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker såhär om glas... I princip allt kan man byta i karet.. Men akvariet i sig kan man inte göra något åt... Och planerar man att pynta tusentals kronor på fiskar och koraller tänker jag att det var en liten investering i det stora hela... Speciellt om man ser att man kommer "leva" med sitt kar flera år framåt. Men visst, så länge man inte vet vad man missar så saknar man det inte... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det i en saltvattenversion är det ju kanon, ska ta och kolla upp det!

Okej proppa i så mycket LS som det går från början mao, hur ligger det till med LS läste någonstans att ca 0,4-0,9kg per 4l vatten var rimligt. 90-180kg om jag räknar rätt, 13-27k, dyr hobby det här :) Men å andra sidan så har jag ju räknat med att karet ska gå i minst 5 år och som sagt jag har inte bråttom.

100:- liter lät för billigt, täcker ju knapt in kostnaden för karet.. eller var det en släng ironi? :-) ca 1000:-/l låter ju rimligt.

Hallå där, och stort välkommen,

Angående hur mycket man lägger på saker, beror MYCKET på vad du har för krav på hur det skall se ut, hur mycket jobb det skall vara och hur mycket du vill minska kringkostnader (el, vattenbyten etc).

Absolut billigaste är att köra fish only, biopellets, skummare och några enkla lysrör som ger färgerna du önskar.

På ett sådant kar behöver det inte kosta mer än kanske 10,000kr att komma igång ordentligt (exklusive akvarium)

Däremot vill du köra med ett revakvarium får du räkna med mycket andra saker, kvalite på ljuset, hur mycket du vill göra DIY och hur mycket du vill köpa klart. Hur mycket Elräkningen spelar roll Metalhalgoner tex kan kosta 1/3 av vad leds kostar, men kostar dubbelt så mycket i EL samt att du har lampbyten etc att ta hänsyn till. Led Belysning som jag tycker är mycket snyggare får du igen dina pengar på efter ca 2år om du kör med hyfsade saker och inte tänkt slarva med lampbyten.

För att hålla vattenkvaliten, antingen kan du köra med stora täta vattenbyten, vilket blir ganska dyrt i längden och ganska ansträngade, eller så kan du köra med Doserpumpar / Reaktorpump, båda lite dyrare i inköp, men billigare i längden.

Sen har du vad du vill köra för system för att hålla nere näring. Kör man lite "ghetto" kan man dosera endast vodka för att hålla nere näringen eller så kan man köra med Zeovit, Zeolith, Biopellets, Algscrubbers... ja listan kan göras lång, alla har sina för och nackdelar.

Alla har sina för och nackdelar.

Kostnaderna beror även lite grann på hur bråttom du har att starta upp karet, hur mycket du köper begagnat hur mycket du importerar etc.

Ny Levande sten kostar ~150kr/KG - begagnat går för 50-70kr kg - Det finns för och nackdelar med båda, "ny" levande sten kan man få med lite allt möjligt roligt i, samtidigt som man kan få med lite annat mindre roligt. Begagnad levande sten kan få med sig tidigare problem (om den som säljer inte haft så mycket koll och tex doserat något rätt i karet då de inte kört med koraller kan man tex förstöra stenen helt).

I butik bör du kunna förhandla lite med LS priset dock om du skall köpa 80kg ls.

Det jag försöker visa är att det beror på väldigt mycket hur du räknar med priset, hur mycket du anser att din tid är värd (personligen brukar jag välja ett dyrare alternativ om det innebär att man kan pilla mer själv och är lika bra).

Tror man kan komma undan med 50kr utan problem på ett så stort kar om inte allt skall vara tara på op of the art, vill du det finns det ingen övre gräns, du kan lätt bränna 50kr litern bara på en fisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå där, och stort välkommen,Angående hur mycket man lägger på saker, beror MYCKET på vad du har för krav på hur det skall se ut, hur mycket jobb det skall vara och hur mycket du vill minska kringkostnader (el, vattenbyten etc).Absolut billigaste är att köra fish only, biopellets, skummare och några enkla lysrör som ger färgerna du önskar.På ett sådant kar behöver det inte kosta mer än kanske 10,000kr att komma igång ordentligt (exklusive akvarium)Däremot vill du köra med ett revakvarium får du räkna med mycket andra saker, kvalite på ljuset, hur mycket du vill göra DIY och hur mycket du vill köpa klart. Hur mycket Elräkningen spelar roll Metalhalgoner tex kan kosta 1/3 av vad leds kostar, men kostar dubbelt så mycket i EL samt att du har lampbyten etc att ta hänsyn till. Led Belysning som jag tycker är mycket snyggare får du igen dina pengar på efter ca 2år om du kör med hyfsade saker och inte tänkt slarva med lampbyten.För att hålla vattenkvaliten, antingen kan du köra med stora täta vattenbyten, vilket blir ganska dyrt i längden och ganska ansträngade, eller så kan du köra med Doserpumpar / Reaktorpump, båda lite dyrare i inköp, men billigare i längden.Sen har du vad du vill köra för system för att hålla nere näring. Kör man lite "ghetto" kan man dosera endast vodka för att hålla nere näringen eller så kan man köra med Zeovit, Zeolith, Biopellets, Algscrubbers... ja listan kan göras lång, alla har sina för och nackdelar.Alla har sina för och nackdelar.Kostnaderna beror även lite grann på hur bråttom du har att starta upp karet, hur mycket du köper begagnat hur mycket du importerar etc.Ny Levande sten kostar ~150kr/KG - begagnat går för 50-70kr kg - Det finns för och nackdelar med båda, "ny" levande sten kan man få med lite allt möjligt roligt i, samtidigt som man kan få med lite annat mindre roligt. Begagnad levande sten kan få med sig tidigare problem (om den som säljer inte haft så mycket koll och tex doserat något rätt i karet då de inte kört med koraller kan man tex förstöra stenen helt).I butik bör du kunna förhandla lite med LS priset dock om du skall köpa 80kg ls.Det jag försöker visa är att det beror på väldigt mycket hur du räknar med priset, hur mycket du anser att din tid är värd (personligen brukar jag välja ett dyrare alternativ om det innebär att man kan pilla mer själv och är lika bra).Tror man kan komma undan med 50kr utan problem på ett så stort kar om inte allt skall vara tara på op of the art, vill du det finns det ingen övre gräns, du kan lätt bränna 50kr litern bara på en fisk :)
Ja tanken är ju att köra enbart fisk med LS till att börja med, dvs till jag får bra koll på hur allt fungerar.Köpa begagnat och bygga själv kommer jag göra, framför allt DIY eftersom det är kul att pyssla! :) När det gäller LS så kommer jag försöka fixa all sten från början som rekommenderats tidigare i tråden, frågan är väl behöver jag all teknik från första början? Skummare, biofilter etc etc eller kan man utöka livet i karet allt eftersom teknik inskaffas sas?Har ju glott igenom många DIY trådar både här och andra forum, få ner elkostnaden så mycket som möjligt är ju en fördel! Tur att vattnet ingår i hyran så alla vattenbyten inte kommer kosta något extra ;)Som jag nämt tidigare, det kommer ju bli ett långdraget projekt för min del och slutsumman spelar mindre roll (dock vill man ju ha den så lågt det bara går). Så förutom kar och det som är ett måste från start tänker jag försöka ta det step by step och kommer ju då även att ha mycket att pyssla med vilket jag tycker är halva härligheten med en sådan här hobby :D
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren behövs vid fishonly om du inte startar med väldigt små och få fiskar från början. Vattenbyten på 10% i ditt fall kommer ju innebära ca 70l. Frekvensen på vattenbytena beror ju på belastningen men räkna med att köpa mycket salt ;)

Ställ dig frågan vad vill du hålla i karet! Fisk eller koraller de ställer endel annorlunda krav så även om du har ett FOWLR så kan kostnaden bli ganska hög för att omvandla det till ett korall kar. Om du inte går från Fowlr -> Mjukis kar-> Sten koraller. Men då kommer det bli en betydande kostnad för de olika korallerna.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som daniel säger, Att gå från fish only till Korallkar kan vara en dyr process. För att gå på SPS etc så krävs det (nästan) att du har nollade fosfat värden vilket är vääldigt svårt med Fish only kar om vi inte pratar småfisk och ganska få (dvs precis som i ett rev akvarium fast utan revet).

Fiskar är det som bildar 95% (siffra tagen ur luften) av fosfaten / nitraten i vattnet. Dvs du är i precis samma behov av Filtrering med ett fish only. Kör du ett riktigt Fish only med stora fiskar så behöver du t.o.m. bättre filtrering än i korallkar.

Det som du sparar med Fish only är att du inte behöver tänka så mycket på KH/CA/MG så du slipper doserpumpar eller liknande, Och ljuset, man skulle klara sig med 20% av ljuset man har över ett vanligt SPS kar i de flesta fallen.

Dock om du har planer på att byta över till korallkar så blir det bara dyrare om du skall köpa två upsättningar med lampor. Behöva köra på starkare skummare än vad du behövt i ett SPS kar.

Sen är det också frågan vad du vill satsa på för filtrering i framtiden; Biopellets är super i Fish only kar då den ganska aggressivt drar ner näringsvärden i karet. Tyvärr är det ganska få som lyckas bra med det i kar med mer krävande koraller då den drar ner värderna för hårt.

Även där kan det vara något som kostar några tusen som blir "bortkastat". Jag började själv utan att veta vad jag skulle göra med karet och det blev mycket dyrare än jag tänkt, både i koraller som jag inte ville ha kvar och teknik som såldes för under halva priset jag köpte det för.

Mitt ljus: 4x54W t5 -> 2x 150W MH -> 2x250W MH -> 300W LED belysning

Mina filtrerings system : täta vattenbyten (20% varannan vecka på ett 400l system) -> -Vodka -> Biopellets (som dödade hälften av min koraller och fick resterande att tappa färgerna) --> Zeovit

Detta under en period på ~1½ år

Mitt tips till dig är att tänka efter noga vad det är för resultat du vill ha i ditt kar och sedan välja system efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Går det att byta rubrik på tråden?

För övrigt så är planerna lite ändrade, rummet där 720karet skulle stå är nu uthyrt och enda platsen för ett kar med dom måtten är mitt sovrum men det känns som big no no ;) Däremot blir det ett på 600l 100x100x60 som kommer husera i köket! Kommer dock inte att beställa karet förän i juni/juli och det är ju semestertider då också så får se när det står här hemma.

Men det ger mig bra med tid att bygga bänk och planera lite i övrigt.

Belysning, funderar på en UHOP-panel http://www.dusk.se/belysning.htm denna panel ligger ju dock på 6500k "bara" men lämnar 9800lumen,så tanken var att komplettera den med en DIY-panel från aquastyle http://www.aquastyleonline.com/products/120--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html . Tror ni det skulle räcka till detta kar eller något mer jag borde tänka på?

Och får gärna rekommendera en skummare som skulle passa till 600l! Även funderat på biopellets, borde jag köra det från start i sådana fall? Det kommer bli lite fisk och lättare mjukisar till att börja med i karet iaf tills jag får häng på det hela.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...