Gå till innehåll

Ny Kamera


Reuben

Rekommenderade inlägg

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag trivs oerhört bra med min canon G9... äldre modeller kommer man undan med riktigt bra priser på... dessutom finns det både vidvinkel och teleadapter till som funkar bra... med adaptern kan man även använda alla 58mm filter för att få till sköna effekter eller makrolinser för att komma riktigt nära... tillochmed undervattenshuset var billigt i jämförelse med vad de brukar ligga på...

Canons G-serie är trevliga, dels pga användarvänligheten, dels pga att de får plats i fickan... systemare i all ära, men får de plats i innerfickan på en normal jacka?

Viktor Sundberg har jag lärt mig mycket av, trevlig fotograf och ciklid/akvarietok...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tidigare använt en Canon 550 (eller om det var en 5D eller något) som satt bra i handen... Kanske bara skall köra på ett "säkert kort" och köpa ett sådant från england.

NEW CANON EOS KISS X4/550D DSLR CAMERA 18-55mm iS KIT ~4000kr låter som ett bra pris om man jämnför med sverige.

Tittade lite grann under dagen online, men priserna verkar vara nästan samma som nypris på dem sakerna som tipsats hittils (Canon 550, 600 och nikon d90), medföljer mycket med dessa, mycket av sakerna har jag ingen direkt förståelse för.

Är en 550D med 18-55mm kit nytt för 4000kr bra?

Hur stor är skillnaden mellan den och säg... Canon PowerShot SX40 HS som verkar vara lite mindre?

Stort tack för alla svar :)!

[h=1][/h][h=1][/h][h=1][/h][h=1][/h][h=1][/h][h=1][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera dig att läsa på rejält om macroobjektiv. Vill du fota mycket i karet så kommer du att sakna den möjligheten med en kompaktkamera. Själv använder jag nästan bara macro till karet. Ofta vill man fota småsaker i karet och då blir ett macroobjetiv med 1:1 ovärderligt, kitobjektiven räcker inte långt där. Rekomenderar också stativ och fjärrutlösare.

Kamerahuset är inte lika viktigt som objektivet tycker jag. De flesta nya kamerahus klarar mer än merparten av fotograferna... Men ett skarpt objektiv är alltid ett skarpt objektiv. :-)

För vardagsfotandet med familjen och på semestern är det dock svårt att slå kompaktkameran...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera dig att läsa på rejält om macroobjektiv. Vill du fota mycket i karet så kommer du att sakna den möjligheten med en kompaktkamera. Själv använder jag nästan bara macro till karet. Ofta vill man fota småsaker i karet och då blir ett macroobjetiv med 1:1 ovärderligt, kitobjektiven räcker inte långt där. Rekomenderar också stativ och fjärrutlösare.

Kamerahuset är inte lika viktigt som objektivet tycker jag. De flesta nya kamerahus klarar mer än merparten av fotograferna... Men ett skarpt objektiv är alltid ett skarpt objektiv. :-)

För vardagsfotandet med familjen och på semestern är det dock svårt att slå kompaktkameran...

Vill man inte lägga så mycket pengar är Canons 50mm 1,8II för under tusingen nytt ett bra allround objektiv/komplement till en normalzoom. Denna med mellanringar för några 100-ingar ger oxå 1:1 (50mm mellanringar).

Raynox gör oxå bra närbildslinser som passar på de flesta objektiv om man vill ha ännu högre förstoringar. Tex Raynox DCR 250.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ta bilder på akvarium samt fiskar så skulle jag rekommendera deffinitivt en systemkamera. En Nikon D90 idag kostar knappt någonting. Sedan om du vill att avancera så kan du köppa ett Nikon D300 kamerahus och spara dina objektiv. Jag själv kör med en Nikon D5000 och har 18-55 objektiv samt en Sigma 70-300 och 10 tals olika äldre nikon objektiv som jag fick av min far. Det är alltid roligt att kunna ha friheten att experimemtera med en systemkamera, sak som du ALDRIG kommer att komma i närheten med en digital kamera.

Ett 8G minneskort kostar ingenting och är det bara att sätta kameran på manuell läge och experimentera. Antingen en halogen lampa eller en gammal slaktad blixt med en 3-4m kabel emellan (som du hittar på blocket eller Erikshjälpen för 50 kr duger bra med att börja med). Är blixten för stark? Ta bara en gammal glassburk och använd den som difusor, det kostar inga pengar.

De gamla 60-80 tals nikon objektiv som man kan hitta för 50-100 kronor på blocket är riktig vara. Billigt och riktig bra kvalité, kanske lite dammkorn här och där men om man öppnar dom och tar bort alla dammkorn har man gjort en bra affär.

Skit i AUTO-läge!! du hittar säkert en bra bok på biblioteket och det finns så många webbsidor med info om fotografering så det är inte klokt... hittar inte? då är det bara att fråga här på forumet så hjälper vi dig!!

Lycka till !!

/Alvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du hade nytta av tipsen från oss som svarat i din tråd.

-Hoppas att du blir nöjd med din nya kamera.

Instämmer i Campokatts inlägg. Det finns ingen mer prisvärd glugg än en enkel 50mm f1,8 oavsätt om det är till en Nikon eller Canon.

En fast 50mm kan dock inte ersätta en "normalzoom" för familjefotot, men av erfarenhet så krävs det en zoom på femtonfaldiga priset för att mäta sig med det en fast 50mm kan prestera.

En liten rekomendation nu när du blivit systemkameraägare är Scott Kellbys bok "Digitalfotografi- Lär dig Yrkesfotografernas Hemligheter"

En mycket lättsam och även humoristisk bok, emellanåt nästan skönliterär med vettiga sammanfattningar efter varje kapitel.

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=485195

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa av gratisprogrammen för enkel bildredigering är i dag Picasa. (Mormorsprogram). Photoshop express kanske är ännu bättre men där släpper du praktiskt taget alla rättigheter till din bild.

Ett mycket mer omfattande program är Gimp som klarar det mesta Photoshop har men med lite annorlunda menyer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paint.net har en windowsliknande miljö som är lättanvänd för de som använt XP eller 7. Jag lät två klasser jämföra dessa och några andra mormorsprogram. Picasa hade flera gånger fler röster än Paint.net.

37 elever 17 - 19 år med god datavana.

Jobbar som Systemtekniker som underkonsult till Microsoft så jag tror vi skall kunna finna oss runt i det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det blivit någon ny kamera Reuben?

Köpte en Canon 550D med 18-55mm linsen, paketet har lämnats över till svenska posten nu så antar att den är här när jag kommer tillbaka från oslo på torsdag :).

Nästa köp blir stativ + remote så jag inte behöver trycka på kameran tror jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Eftersom Reuben har nått sitt mål, vågar man sticka in med en fråga.. Nikon D90, eller Canon EOS 550D. Vilken "ska" man ha? Snabbt autofocus för stillbilder av rörliga motiv, och framtida akvariefotografering är det som gäller.

Jag tror mig ha förstått att Nikon D90'an är bättre på film, men jag ska ju inte filma, så det känns... Meh. Eller nått liknande. Hur ligger priset på gluggar till dem? Är det någon skillnad i "ägar-pris" på dem så att säga?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att Canon eller Nikon är en smaksak.

Har man haft en canon innan så köper man gärna en igen, då det är lätt att känna igen sig i menyer osv.

Autofokusen beror mer på vilket objektiv du kör med och kit gluggarna är inte så roliga oavsett om du kör canon eller nikon.

Jag skulle lägga några extra tusenlappar på ett bra objektiv oavsett modell på kamera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med, Nikon eller Canon spelar ingen roll. Om du har någon kompis som har ett av de märkerna så kan det ibland vara smart att välja samma, då kan man låna objektiv av varandra. Begagnat marknaden på objektiv till de båda är likvärdiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...