Gå till innehåll

vad e detta? plz hjälp


amanda2011

Rekommenderade inlägg

post-6586-14468924702548_thumb.jpgVad e detta för alg som svävar lite som trådar sen har ja fått lite brunt på nån sten .men sen tycker ja ätt mitt vatten osar typ ättika .har lite hög nitrat o nitrit just nu.men håller på att få ner det nu.Sen hade ja en ammoniak topp nyligen så tror det håller på att cyklas idag laget därav den höga nitrit o nitraten antar ja.men räkan mår bra o ja matar han sparsam o försöker rena filter varje kväll

post-6586-14468924702183_thumb.jpg

post-6586-14468924702375_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett rött/rosa sken över hela botten, det menar jag se ut som cyano. Sedan en fråga - är det levande koraller eller konstgjorda? Jag ser inte strecken du frågar efter. Sug ut det som besvärar dig.

MVH Lasse

Är det inte rosafärgad sten på bottnen och konstgjorda koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara trådar på tredje bilden och sen är vattnet disigt. Jag tycker det tyder på övermatning. Oavsett om du har kostgjorda koraller eller inte. Byt vatten, sluta mata. Har du fler djur än räkan? räkan klarar sig rätt länge utan mat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp stämmer,kör fejk så det rosa ni ser är sand som är rosa och stenen är röd den också:=)

är verkligen svårt o få en bra bild inser jag eftersom det vajar hela tiden..,peppar peppar peppar så verkar räkan må bra iaf har förberett för ett nytt vatten byte igen imorron igen(gjorde ett idag på ca 10L men undrar om inte detta kan göda ist? dock matar ja sparsamt samt stryper näringen i karet med flytande kol källao allt funkade bra till ja åkte hemifrån ifredags eftermiddag o kom idag hem till detta..

inann dess va där inte tillstymelse till nåt alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nop ingen ny innevånare...det skulle ja fixa nu när ja kom hem va tanken eftersom karet va super inann,sen att vattner ser lite mysko ut är pg min tyvärr dåliga belysning (ska fixa detta inom kort) hade även tänkt fixa uvc till filtret....

ni kanske har förslag på innevånare som käkar lite o putsar rent,som inte tar för stor plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

suck,nu TROR ja mej kommit på vad det varit,har ju matat bakterierna med vodka,MEN va ju som sagt borta en o halv dag så hade inte skrapat rutorna alls,o nu låg det som en slöja i hela karet när jag skulle byta vatten igen o rörde på grejorna..va vit hinna typ överallt,

sen undrar jag om ni vise vet om det är denna hinna som ligger på den färgade grusen eller är det nåt annat ,för all grus liksom klumpar ihopa sig o e lite slemmig när jag tar i det. kan det

..vet i tusan vad som hänt i detta kar alltså o vattnet luktar peka fortfarande fast ja bytat typ 3 grr nu på kort tid kanske med 2 dagars mellan rum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gaa du kan ha rätt..min skummare paja så ska inför skaffa en ny imorron...kan det då va för mycket tillsatt bakterie kultur som dött? o som inte tagits från systemet därav den fräna lukten ,men det osar som sagt typ ättika eller liknande...vet ej varför o jag byta vatten idag igen men den e förbaskat kvar endå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja har tagit ut all fejk korall...men har en porös stor sten som ja ska behålla då den är väldigt fin...o praktiskt senare när jag skulle ha mina hästar.. dock undrar ja om botten grusen,vad är det med denna? den klumpar ihop sig på något konstigt vis,detta är grus för saltvatten

kan man evt ta ut sanden utan att hela processen kör igång igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja har tagit ut all fejk korall...men har en porös stor sten som ja ska behålla då den är väldigt fin...o praktiskt senare när jag skulle ha mina hästar.. dock undrar ja om botten grusen,vad är det med denna? den klumpar ihop sig på något konstigt vis,detta är grus för saltvatten

kan man evt ta ut sanden utan att hela processen kör igång igen?

Frågan är ju mer vad det är för typ av "material" och vilka färg ämne som använts, men hur stort är karet? Och hur mycket levande sten har du i?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är medveten om att sjöhästar är ganska svåra va, att ha räkor med dem är nog ingen hitt heller då de blir stressade av de snabba räkorna som vill åt maten som åker i karet. Finns hyfsade odds att dem bara kommer vilja ha levande mat med i början, frågan är om du har tillräckligt med liv i akvariet för att hålla dem vid liv under tiden du försöker få dem att äta mysis/artemia?

Se till att läsa på ordentligt innan du ger dig på dem iaf,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte sjöhästar behöver vara så mycket svårare än många av dom fiskarter vi håller idag i akvarierna, Det gäller bara att ge dom rätt förutsättningar så e dom ganska lätta och många äter redan frysmat från affären som artemia och mysis. Mina får bara frysmat och då kan tillläggas att den ena skulle behöva gå en viktväktar kurs. Har även 4st räker i samma kar som mina hästar utan problem. Dom kan vara ganska tuffa ibland dom med och stångas.

Däremot så rekomenderar jag att du borde gå upp lite i storlek om du ska tex h.reidi eller liknande till ungefär 100L.

Så mina rekomendationer är. Ett stabilt/ingånget akvarium på ca 100l, Köpa odlade för dom brukar vara tåligare och se så dom äter frysmat redan innan du köper. Se till så inte flödet är för högt i akvariet. Och sist men inte minst som Reuben säger, läs ordentligt om att ha dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte strömt i karet just nu just pga att jag skulle ha hästar igen...men dock hade affärren ja skulle köpa av sålt en häst till en som ville prova o se om den överlevde????så den stackaren blev separerad från sin vän i affären,väldigt taskigt hur man kan låta en prao som inte kan nåt om salt sälja sin ENA pålle till en som vill testa med enbart en om den överlever,men men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska iaf införskaffa ett gäng städpatruller imorron .o ny skummare o ett ytter filterså ska vi nog få lita ordning i karet lol,men förstår inte var denna lukt kommer ifrån,har försökt få folk o lukta men de säger det inte luktar spec mycket ,men ja tycker det luktar ättika eller nåt sådant...hade i bikarbonat för ca en vecka sedan,men har ju bytat vatten x antal grr efter detta utan att lukten gått bort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...