Gå till innehåll

PeterGG's 54L


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Ett extremt snyggt kar, såg det live för några dagar sedan. Mycket grannt:)

Tack..

Jag plockade av linserna igårkväll. Det blev verkligen helt annorlunda.. Du får komma förbi en gång till och dubbelkolla, Jag kan nästan garantera att det är 100 gånger bättre utan linser..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt härligt :) Hur går det med det andra karet? Börjar få kontroll där med?

Jag vet faktiskt inte än, 50/50.

Jag gjorde ett vattenbyte för två veckor sedan, 120L, sen förra helgen gjorde jag två vattenbyten 2x60L. Denna helgen ska jag försöka med 2x50L. Sen har jag för ambition att byta 5x50L till minst.

tanken är att när alla vattenbyten är klara, ska jag bara ha 25% gammalt vatten kvar i karet. Matten enligt mig kräver total 590 liter vattenbyte för att nå den kvoten. Trots att jag bara har 470L vatten. Det suger lite..

Hur går det själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack..

Jag plockade av linserna igårkväll. Det blev verkligen helt annorlunda.. Du får komma förbi en gång till och dubbelkolla, Jag kan nästan garantera att det är 100 gånger bättre utan linser..

Ja ja får göra så framåt hösten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte än, 50/50.

Jag gjorde ett vattenbyte för två veckor sedan, 120L, sen förra helgen gjorde jag två vattenbyten 2x60L. Denna helgen ska jag försöka med 2x50L. Sen har jag för ambition att byta 5x50L till minst.

tanken är att när alla vattenbyten är klara, ska jag bara ha 25% gammalt vatten kvar i karet. Matten enligt mig kräver total 590 liter vattenbyte för att nå den kvoten. Trots att jag bara har 470L vatten. Det suger lite..

Hur går det själv?

Har inte blivit sämre, och flera korallerna har börjat växa över det som dött :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ju minst sagt ha koll på knappar, hur får du "vattenmelonerna" att växa? Mina har stått still enda sedan jag köpte dom för ett bra tag sedan. Något speciellt dom behöver?

Väldigt tjusigt kar! :)

Oj. Jag vet inte. Ljus gillar dom, fast inte för mycket... Ljus, Mat, spårämnen och rent vatten antagligen... Det enda jag märkt påverkar dem negativt är för få vattenbyten (antagligen pga mycket nässelgift i vattnet, eller palytoxin eller ngt annat toxin).. Sen vet jag inte, men det kanske finns något spårämne som de gillar extra.. Jag matar mina fiskar jättemycket, de är väldigt tjocka. Så jag gissar det finns gott om korallmat i karet.. Dessutom matar jag korallerna med ZooPlan och PhytoPlan från Julian Sprungs.. Dock vet jag inte om det kan påverka.

Hur mycket är "max neddimmat"?

Jag köpte ett 36Led paket från Aquastyleonline, hälften kallvita, hälften RoyalBlue.. Med Meanwell dimmable drivers. LPF 60D 48. Sen har jag en slinga med 12 Led Olika färger, Deep Red, True Violet, Pink, Ultra Violet.. Där sitter en Maxwell driver... Jag borde fattat att 144W belysningspotential på knappa 40L display .... är att ta i.. Så. Denna setup har jag dimmat ned fram så långt det går, med fortfarande stabilt ljus. Det verkar som Meanwell är stabila längre ned. Maxwell börjar flimmra rätt snabbt.

Jag är lite orolig för att denna setup bränner väldigt mycket effekt pga att den är neddimmad. Eftersom jag inte vet hur effektiva driverna är vid kraftig neddimmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då får jag se om dom växer lite bättre med mer ljus :)

Jag har tänkt skaffa led´s från aquastyleonline jag med men vet inte riktigt hur många jag ska ha. Om du skulle göra om din setup med led´s, hur många w skulle du då ha användt? Dvs, vad tror du skulle bli lagom till ditt kar med zooas och sps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag utan problem klarar mig med 16 3W leddar (detta blir ju 48W). Då hade jag kört 65-35 eller 75-25 mellan Royal Blue och Cool White.. Jag överväger faktiskt att stänga av min vita slinga, och min mixade slinga.. För att bara köra den blå kedjan... Dock. Köper du från AS så köp Meanwell inte Maxwell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, samma som jag funderar på då, 16 x 3w :)

Så mycket blått som 75%?

Du vet hur det är... smaksak...

Kollar du Petnyms bygge rekommenderar han.. eller.. han och han..

Som ni ser har jag ungefär 1:2 fördelning vit:blå. (räknar både blå, royal blue och violett som blått här) och 1:8 fördelning mellan blå:royal blue samt 1:8 fördelning mellan violett:blått (räknar både blå och royal blue som blå här). Minsta tänkbara antal röda som ändå ger yttäckning i hela akvariets yta. Allt enligt rekommendationerna i LED-astetics-tråden hos nano-reef.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44878-PNY-s-2x275-W-Cree-XT-E-LED-ramp!

Det blir väl 66% blått ungefär. Medelvärdet för min smak blir väl 70% då...

Helt ärligt, jag tror du blir nöjd vilket som..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Tjena Peter!

Korallerna jag köpte av dig var lite tjuriga dom första två dagarna men nu trivs alla bra ser det ut som! Jag köpte nämligen nytt ljus! Rampen som sitter över mitt 80-liters blenny nu är en ecotech radion, skitcool ramp med mycket möjligheter!

Du nämner att du är rädd att bränna dina zoas, hur ser man om det är för mycket ljus?

Hur många procents styrka tror du jag bör ha över mitt kar med den rampen?

Det enda jag har sett hittills är att en liten del av det där illgröna "gräset" jag köpte av dig har bleknat något.

Tjejen klagar på att det är för starkt ljus i köket där karet står så man kanske borde sänka lite haha...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...