Gå till innehåll

Femöringen trillade lite fel


Bygert

Rekommenderade inlägg

Skilj på två saker.

Det ena är vad lagar och föreskrifter säger och de säger just ingenting om transport av ryggradslösa djur. Knappast några problem med staten att skicka ryggradslöst så länge det inte handlar om rent djurplågeri alltså.

Det andra är vad fraktbolagen vill ta emot. Posten är stopp alltså. Bussgods är så långt jag vet inga problem, kan dock variera lokalt. DHL, Schenker osv vet jag inte vad de har för inställning, det får man fråga i så fall.

Det kan alltså mycket väl vara så att det i och för sig är fullt lagligt att skicka men att man misslyckas därför att man inte hittar nån fraktare som vill ta transporten.

När det sen gäller det där med handeln i övrigt, tydligen var det behov av att diskutera det också och inte mig emot. Men säg att nån går in i en affär och köper en fragg för 40:-. Åtta kronor skall direkt in till staten, sen skall det betalas lokal, el, inköpskostnad eller framdragningskostnad, hanteras diverse papper och tillstånd o s v osv. Det blir ju liksom så att det inte blir mycket till timlön kvar till den som sålde fraggen. Tyvärr, jag är väl för min del inte så intresserad av koraller som kostar flera hundra. Å andra sidan, kostar fraggen några tior så kanske det blir affär på flera stycken och då kan det ju bli mer intressant för säljaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tror att dessa firmor säger generellt nej för att det finns lagar som förbjuder det. Men om dessa lagar inte gäller ryggradslösa djur så bör det gå att sluta ett avtal med någon nationell budfirma för att utföra dessa leveranser.

Men det kanske är så krångligt att det i slutändan kostar mer än det smakar.

Jag tror iallafall att den affär som skulle lösa problemet och skulle kunna skicka koraller skulle tjäna på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det sen gäller det där med handeln i övrigt, tydligen var det behov av att diskutera det också och inte mig emot. Men säg att nån går in i en affär och köper en fragg för 40:-. Åtta kronor skall direkt in till staten, sen skall det betalas lokal, el, inköpskostnad eller framdragningskostnad, hanteras diverse papper och tillstånd o s v osv. Det blir ju liksom så att det inte blir mycket till timlön kvar till den som sålde fraggen. Tyvärr, jag är väl för min del inte så intresserad av koraller som kostar flera hundra. Å andra sidan, kostar fraggen några tior så kanske det blir affär på flera stycken och då kan det ju bli mer intressant för säljaren.

Exakt.... Tänk vad bra det hade varit om butiken hade sagt köp 5 fraggar för 250 eller dessa större fraggar 5 för 500 eller liknande.....

Man hade haft massa olika och sen är det massor som inte klarar sig om man är nybörjare så vill man inte handla en korall för 4-500 kr som dör direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om han hade sålt fraggar för 50 kr styck och en hel för 400 så hade jag kanske ändå slutat med köp för 400 i småfraggar olika saker i stället.

Dock tror jag de flesta tänker sig för när de köper koraller. I mitt akvarium har jag kanske plats för 30SPS kolonier, kör jag mindre koraller, kommer de inte blir snyggt om jag kör 60 som är hälften så stora (eller i detta fall (8x30) 240fraggar) om butiken skall få samma intäckter) Man handlar fortfarande bara sina 30 koraller för efter det får man inte plats med mer.

Sen fungerar det även lite grann såhär: Delar man en 400kr's koloni i 10 fraggar och säljer dem för 40kr styck, så är det 10 potentiella kunder som kan odla denna korallen för att sälja vidare sen (eller som bara säljer vidare den) Medens om det bara är en person som köper moderkolonin, så är det mindre chans att det delas vidare.

Jag säger bara att jag tror inte snuskigt billiga fraggar är en bra affär för butikerna om de inte är för att locka kunder alternativt att det bara är de mest vanliga snabbväxande korallerna som fraggas, hysterix, flakväxande montipora etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klassisk moment 22 det här ;)

Det bästa för butikerna vore att privat försäljningen slutade alt. att man endast kunde sälja till butik som sålde vidare. Men detta leder till färre potentiella kunder då nybörjare får en högre uppstart kostnad etc. Mindre Saltvattens akvarister = mindre intäkter.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du missade hetsjakten på Deepocean då.. Bara att söka upp de gamla trådarna.. :kaffe:

Nej, det gjorde jag inte. Men så är det väl på de flesta diskussionsforum, folk är av olika åsikter och ibland hettar det till. När det gäller DO uppfattar jag det som att dom är nöjda så som läget är nu eftersom dom valt att fortsätta stödja SG i år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja givetvis det var precis det jag och troligtvis Föräldrar menade bara att vi uttryckte oss olika. DO är nog väldigt nöjda som det är nu med tanke på att de sponsrar, frågan är om alla andra är det? Jag tar inte parti för någon i denna frågan och är du intresserad så kan det vara en roande läsning om trådarna fortfarande finns kvar. -popcorn-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att du ser det så. Får jag fråga vad som gör att du har den åsikten om SG?

För att på SG finns det ett gäng med kärringar som vet allt, kan allt och har åsikter om allt. Gud nåde den som inte vill stödja sin lokalahandlare för den är otrevlig, långsam eller helt enkelt inte har det man vill ha. Det finns inget utrymme för nytänkande eller inovativa idéer, eller trevligheter. Hela det här utspelet från just min lokalahandlare som jag aldrig låtit min 5åring komma undan med för det är rent gnäll välkomnar ni gärna. Och det är inte hans första, hela DOgrejen var ju skrämmande. Jag läste tråden men skrev inte själv i den, DO är en transportfirma som dessutom ställer upp med att välja koraller på plats INTE en djuraffär. Det finns liknande tjänster inom hästvärlden också men där gnälls det inte.

Till hela SG:s försvar så är alla inte kärringar, och det är såhär i de flesta subkulturer/hobbys. Men ni som blir upprörda av det här inlägget kan väl fundera lite på varför det är såmånga nybörjare som lägger ner efter ett kort tag.

PS JA! mina vattenvärden är bra, inte för att jag har egentlig koll då jag inte mätt på ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att på SG finns det ett gäng med kärringar som vet allt, kan allt och har åsikter om allt. Gud nåde den som inte vill stödja sin lokalahandlare för den är otrevlig, långsam eller helt enkelt inte har det man vill ha. Det finns inget utrymme för nytänkande eller inovativa idéer, eller trevligheter. Hela det här utspelet från just min lokalahandlare som jag aldrig låtit min 5åring komma undan med för det är rent gnäll välkomnar ni gärna. Och det är inte hans första, hela DOgrejen var ju skrämmande. Jag läste tråden men skrev inte själv i den, DO är en transportfirma som dessutom ställer upp med att välja koraller på plats INTE en djuraffär. Det finns liknande tjänster inom hästvärlden också men där gnälls det inte.

Till hela SG:s försvar så är alla inte kärringar, och det är såhär i de flesta subkulturer/hobbys. Men ni som blir upprörda av det här inlägget kan väl fundera lite på varför det är såmånga nybörjare som lägger ner efter ett kort tag.

Nu kanske jag missuppfattat ditt inlägg, men då får du gärna rätta mig :)

Jag håller inte alls med dig i din beskrivning av SVG. Tycker att det är högt i tak och de flesta håller god ton i sina inlägg. Nybörjare behandlas i mina ögon med respekt och om de hamnat fel eller gått för fort fram påpekas det på vänligt sätt. Det finns förståss undantag, det sticker jag inte under stolen med.

Om du tycker att man är en kärring, bara för att man svarar på en fråga om tex Zeovit och sedan behåller sin åsikt för att man fortfarande inte är övertygad om motsatsen förstår jag nog inte vad du menar. Man måste väl få ha sin uppfattning i en fråga utan att betraktas som bakåtsträvare, kärring eller nått annat trist.

Hur vill du att det ska vara? Vad ska förbättras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla är vi väl kärringar nån gång då och då. Jag har åsikter om det mesta och jag har ALDRIG fel (om jag mot förmodan har fel förnelkar jag det bestämt ;)) Jag lever i en värld där man både kan handla hos sin lokalahandlare och DO om man vill det. Anledningen till att så många nybörjare slutar är tyvärr ganska tragisk... Det är faktiskt så att de dör, så måste det ju vara, eller hur? För vem skulle vilja sluta med denna underbara hobby? ;)

Men en av anledningarna till att folk slutar hänga på SVG är att vi ibland är lite hårda i våra ordval och eskalerar trådar helt i onödan, och där kan vi alla tänka till vad vi gör för att göra saltvattensguiden mer trivsam, oavsett om vi kallar folk kärringar eller om vi är gnälliga affärsinnehavare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag missuppfattat ditt inlägg, men då får du gärna rätta mig :)

Jag håller inte alls med dig i din beskrivning av SVG. Tycker att det är högt i tak och de flesta håller god ton i sina inlägg. Nybörjare behandlas i mina ögon med respekt och om de hamnat fel eller gått för fort fram påpekas det på vänligt sätt. Det finns förståss undantag, det sticker jag inte under stolen med.

Om du tycker att man är en kärring, bara för att man svarar på en fråga om tex Zeovit och sedan behåller sin åsikt för att man fortfarande inte är övertygad om motsatsen förstår jag nog inte vad du menar. Man måste väl få ha sin uppfattning i en fråga utan att betraktas som bakåtsträvare, kärring eller nått annat trist.

Hur vill du att det ska vara? Vad ska förbättras?

Det låter inte som vi sitter på samma forum.

Det hade varit bra om det hade varit som du beskrev det men en konkret idé är att handlare inte får lov att ha privatakonton då slipper vi nog en del gnäll. Jag har helt ärligt gett upp att försöka ändra på saker på nätet. Vi har inte den typen av moderatorer som är intresserade av det och det är helt OK. SG är vad det är så vi får ta det för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att på SG finns det ett gäng med kärringar som vet allt, kan allt och har åsikter om allt. Gud nåde den som inte vill stödja sin lokalahandlare för den är otrevlig, långsam eller helt enkelt inte har det man vill ha. Det finns inget utrymme för nytänkande eller inovativa idéer, eller trevligheter. Hela det här utspelet från just min lokalahandlare som jag aldrig låtit min 5åring komma undan med för det är rent gnäll välkomnar ni gärna. Och det är inte hans första, hela DOgrejen var ju skrämmande. Jag läste tråden men skrev inte själv i den, DO är en transportfirma som dessutom ställer upp med att välja koraller på plats INTE en djuraffär. Det finns liknande tjänster inom hästvärlden också men där gnälls det inte.

Till hela SG:s försvar så är alla inte kärringar, och det är såhär i de flesta subkulturer/hobbys. Men ni som blir upprörda av det här inlägget kan väl fundera lite på varför det är såmånga nybörjare som lägger ner efter ett kort tag.

PS JA! mina vattenvärden är bra, inte för att jag har egentlig koll då jag inte mätt på ett år.

Jag håller verkligen inte med dig.. Det är otroligt viktigt för sporrningen, att forumet innehåller alla olika människor, jag har hellre en "kärring" än en nybörjare, dock får man ju endå Tänka längre än näsan om man är nybörjare, lämnar man hobbyn för man får lite vrånga kommentarer då va det ju inte rätt hobby , och då ska man ju ALLTID tacka dessa "kärringar" för att dom räddat en från att slänga en massa pengar på något man endå inte kommer tycka om.

För att bevisligen så tycker man inte riktigt om det om man lämnar pga vrånga kommentarer ..

Så jag tackar för att här finns en massa massa massa olika folk med en massa olika kommentarer och sätt att bete sig :) vi behöver blandningen för att världen över huvud taget ska fungera.

Åter till tråden,

Jag handlar alltid av svenska butiker, om det inte skiljer 2-3 tusen kr på varorna i nypris, men visst detta med koraller är ett dilemma, 150 kr fraggen i buti eller 50 kr fraggen av en polare via forumet ? Ja du den tål att tänkas på.

Vill jag verkligen ha någon ovanlig korall så finns det inte i svenska butiker och det är ju förståeligt.. Men då dras man ju automatiskt till att beställa hem från utlandet när företagen som stor odlar mycket fina och ovanliga koraller med ovanliga färger kan garantera leverans till min dörr på mindre än 24 timmar, hur mycket koraller man än köper så är portot det samma. Det lockades jag till.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att på SG finns det ett gäng med kärringar som vet allt, kan allt och har åsikter om allt. Gud nåde den som inte vill stödja sin lokalahandlare för den är otrevlig, långsam eller helt enkelt inte har det man vill ha. Det finns inget utrymme för nytänkande eller inovativa idéer, eller trevligheter. Hela det här utspelet från just min lokalahandlare som jag aldrig låtit min 5åring komma undan med för det är rent gnäll välkomnar ni gärna. Och det är inte hans första, hela DOgrejen var ju skrämmande. Jag läste tråden men skrev inte själv i den, DO är en transportfirma som dessutom ställer upp med att välja koraller på plats INTE en djuraffär. Det finns liknande tjänster inom hästvärlden också men där gnälls det inte.

Till hela SG:s försvar så är alla inte kärringar, och det är såhär i de flesta subkulturer/hobbys. Men ni som blir upprörda av det här inlägget kan väl fundera lite på varför det är såmånga nybörjare som lägger ner efter ett kort tag.

Okej, tråligt att du upplever det så. Tänker försöka påvisa att det finns fler sidor av myntet utan att starta något bråk nu.. :)

1. Jag stöder ett rätt stort gäng handlare, ibland mina lokala, ibland några tyska, ibland nån i Hong Kong (tyvärr saknar jag just nu ett paket för 700 dollar..) Jag bestämmer själv vart jag handlar och respekterar till 100% var och ens fria val att stödja den man vill.

2. När det gäller "kan allt/vet allt" så är det väl lite så på Internet. Lika många personligheter och åsikter som antalet personer :) Men mitt i allt brus kan man ibland hitta riktiga guldklimpar. Jag tänker bl.a på Lasses stora LED-tråd (som jag själv fått stor inspiration av), texter om Balling översatta till svenska språket och våra svenska förhållanden, likaså bra nybörjarguider etc. Tycker personligen att det verkligen finns utrymmer för nytänkade och innovation, jag har fått många trevliga PM och frågor efter att jag drog igång en svensk ATS-tråd t.ex.

3. När det gäller nybörjare så har jag inte någon statistik på hur många som lägger ner, men jag kan tänka mig att det är en del. Men jag tror att det står många hamsterburar, fågelburaretc och gapar lika tomma som många akvarium. Tror det handlar om att man inte fick till det som man ville, det blev för jobbigt med skötsel etc. Då tycker jag SG fyller en bra funktion att hjälpa nybörjare över kunskapströskeln och in i den fantastiska saltvärlden. Ibland kan nog en del nybörjare få frågor som kan kännas jobbiga och man kan känns sig ifrågasatt om man gjort "fel", då finns våra moderatorer till förfogande och dom försöker hålla stämmningen så bra som möjligt utan att störa för mycket. Jag tycker dom gör ett mycket bra jobb. Ibland gör vi fel och då får vi dra lärdom av det och göra det bättre nästa gång.

Som ordförande i SG är det mitt mål att främja Saltvattensakvaristiken och dess utveckling så mycket det går. En viktigt aspekt i det är ett forum där vi har högt i tak, välkomnar mångfald och visar respekt. Det betyder även att det är okej att det "hettar till" ibland, man får lov att ha olika åsikter, men elakheter, personangrepp etc är inte okej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tråligt att du upplever det så. Tänker försöka påvisa att det finns fler sidor av myntet utan att starta något bråk nu.. :)

1. Jag stöder ett rätt stort gäng handlare, ibland mina lokala, ibland några tyska, ibland nån i Hong Kong (tyvärr saknar jag just nu ett paket för 700 dollar..) Jag bestämmer själv vart jag handlar och respekterar till 100% var och ens fria val att stödja den man vill.

2. När det gäller "kan allt/vet allt" så är det väl lite så på Internet. Lika många personligheter och åsikter som antalet personer :) Men mitt i allt brus kan man ibland hitta riktiga guldklimpar. Jag tänker bl.a på Lasses stora LED-tråd (som jag själv fått stor inspiration av), texter om Balling översatta till svenska språket och våra svenska förhållanden, likaså bra nybörjarguider etc. Tycker personligen att det verkligen finns utrymmer för nytänkade och innovation, jag har fått många trevliga PM och frågor efter att jag drog igång en svensk ATS-tråd t.ex.

3. När det gäller nybörjare så har jag inte någon statistik på hur många som lägger ner, men jag kan tänka mig att det är en del. Men jag tror att det står många hamsterburar, fågelburaretc och gapar lika tomma som många akvarium. Tror det handlar om att man inte fick till det som man ville, det blev för jobbigt med skötsel etc. Då tycker jag SG fyller en bra funktion att hjälpa nybörjare över kunskapströskeln och in i den fantastiska saltvärlden. Ibland kan nog en del nybörjare få frågor som kan kännas jobbiga och man kan känns sig ifrågasatt om man gjort "fel", då finns våra moderatorer till förfogande och dom försöker hålla stämmningen så bra som möjligt utan att störa för mycket. Jag tycker dom gör ett mycket bra jobb. Ibland gör vi fel och då får vi dra lärdom av det och göra det bättre nästa gång.

Som ordförande i SG är det mitt mål att främja Saltvattensakvaristiken och dess utveckling så mycket det går. En viktigt aspekt i det är ett forum där vi har högt i tak, välkomnar mångfald och visar respekt. Det betyder även att det är okej att det "hettar till" ibland, man får lov att ha olika åsikter, men elakheter, personangrepp etc är inte okej.

Bättre kan man nog inte uttrycka sig enligt mig :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade varit bra om det hade varit som du beskrev det men en konkret idé är att handlare inte får lov att ha privatakonton då slipper vi nog en del gnäll.

Själv skulle jag inte vilja vara hjälp från dessa kunniga människor! Både Leffe på Triton, och Stig i Gemla är väldigt duktiga och hjälpsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ankdammen är just att "vi" är så små i sverige så om man skriver något negativt om en handlare så kommer kunderna till försvar? Tror inte att handlarna vill det men så är det ofta här! Jag har en personlig bojkott av en handlare pågrund av hans attityd men ännu mera pågrund av hans kunders attityd, i vilken annan hobby kan du få den effekten?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ankdammen är just att "vi" är så små i sverige så om man skriver något negativt om en handlare så kommer kunderna till försvar? Tror inte att handlarna vill det men så är det ofta här! Jag har en personlig bojkott av en handlare pågrund av hans attityd men ännu mera pågrund av hans kunders attityd, i vilken annan hobby kan du få den effekten?

//Danielj

Så fort det finns ett öppet forum om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållit på med akvarier till från under nästan 30 år! Men startade mitt första salt för ca 5 månader sedan. Jag tycker att SVG är super!! Att kunna ställa frågor och läsa redan besvarade frågor är kanon! Givetvis finns det olika åsikter och lösningar på nästan allt. Men man får försöka dra lärdom och sen bilda sig en egen uppfattning vad som gynnar/ funkar för mig. Att på så kort tid kunna inhämta information samt få hjälp av andra här är bra! Under alla år som jag hållit på med sötvatten, senast åren med Discus, har inte alltid varit lätt att hitta så mycket samlad information som här på SVG.

Jag tror med att det är bra att andra säljer en fraggar privat till oss nybörjare, då kostnaderna för att enbart starta är ganska höga. Kostnaderna för att få en del koraller kan ju enbart det vara en stor kostnad, som ibland kanske överstiger övriga kostnader. Jag som nybörjare behöver först få mera kunskap hur det fungerar med vatten, fisk, koraller mm utan att för den skull ha ett tomt kar. Eftersom det är så olika förutsättningar för olika koraller så kanske inte de jag vill ha, funkar för mig, utan tycker att det är bra att man får prova sig fram till en dräglig kostnad. Nu har man hållit på ett tag och sett att det kanske fungerar med det man vill ha!!! Då kommer man till nästa fas, att kunna känna att man är beredd att lägga lite mera pengar på dyrare fisk och koraller. Då blir det ju troligare att man vänder sig till en butik för inköp. Framförallt då för att man kanske känner sig tryggare med den kunskap de oftast har om det de säljer.

Jag tror att det är en symbios mellan privathandel och den yrkesmässiga verksamheten, för att skapa ett större intresse och kanske få flera att starta med saltvatten!

Jag som bor på Gotland, egentligen en av dom mest centrala delarna av vårt land, har ju problem med att alla handlare har sina butiker så avsides ifrån mig sett ;). Jag är beroende av näthandeln och långt ifrån liggande butiker, då den lokala handlaren kanske har ett mycket begränsat sortiment och inte heller kan ta hem av olika skäl. Näthandeln är därför ett lätt sätt att få hem prylar. Jag köper gärna det i butik med. Men det är kanske inte alltid så lätt att samla allt man behöver för att göra en inköpsresa som tar ett dygn. Likaväl så att man vet vad som finns av det man behöver. Att åka iväg på inköpsresa är kanon! Men kanske inte allid så roligt när man väl gör det och det är ett kanske urplockat sortiment. Har under jan-feb försökt att kunna få ihop både djur och annat för att kunna åka över en dag att handla, men det är svårt även i Stockholm att få ihop det man vill ha med sig hem.

Ser gärna att man som lokalbutik med hemsidor, kanske mera kan ge information på sortiment av tillbehör och djur, då gärna pris med.

Olika åsikter är alltid en tillgång! Men skilj på sak och person.

Alla fungerar vi inte med varandra, det får man acceptera. Det som är bra för mig kanske inte är bra för dig!

Å kärringa,r är inte alltid det sämsta!!!!

Tycker inte att det är ett forum för pajkastning mellan person och person . Person o Handlare. Handlare o person.

Saklig kritik är nästan alltid okej, men kasta paj är kanske inte alltid lämpligt i ett forum. Jag som är ganska ny här blir tveksam om fortsatta frågeställningar, om det är så att man skall få skit. Det är stor skillnad på skit och kritik.

Vi måste hålla ihop! Tänk på att det är farligt därute.

Med vänliga hälsningar från Sveriges utpost Gotland!!!!

Micke Lindholm

Felskrivningar och feltolkningar kan förekomma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till synvinkel med just fraggar, är väl att för de som börjar med ett litet akvarium kan det ibland kännas mastigt att köpa en stor korall som tar en stor del av akvariet i anspråk, och då kanske man bara har plats med en handfull koraller, alternativt köpa en stor och dela den o byta till sig annat.

Att ha möjlighet att köpa mindre koraller, för att se dem växa till sig, och sedan kanske uppgradera sig för att få plats med mer, tycker jag är en del av det roliga.

Jag handlar gärna i den lokala butiken, men byter/ köper även från privatpersoner. Man besöker ju ändå butiken med jämna mellanrum för tillsatser mm, och spenderar då lätt lite mer pengar ändå ;) kanske mer tillsatser, men chansen att hitta någon fin korall man inte får tag på via byten etc är nog ganska stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, den trillade fel. men som altid när jag skriver en bokstav eller fler så lockar det till debatt. När jag hört mig för hos bussgods. Så har de uppgett att de inte tillåter att korall fraktas hos dem heller. Sen kan det ju vara så att det inte verkar som de har regler men skall jag vara helt ärlig så verkar det inte som posten har det heller när man ögnar igenom trådarna här. När man pratar med Post, UPS, Schenker, DHL och andra så finner man snart att det finns ett bolag som tillåter detta och det är SAS cargo. De godtar även fisk i lasten. Sedan finns det ju godkända transporter för detta. Men i huvudsak är det jag ville upplysa om att jag personligen inte tror det är ett snille drag att skicka korall med fraktbolag som inte tillåter detta. Det är inte bra. Inte bra för vår hobbys ansikte som måste vara klanderfritt för kommande problem. Släng bara ett öga på utvecklingen på Hawaii. Har vi inte kött på benen och gör det som förväntas av oss så är det inte en chans att fortsättning följer. Jag kan ha en skev syn när det gäller respekt för liv med det finns även andra aspekter. Exempel: Posten upptäcker ett paket som läckt vätska och öppnar det. Man tar reda på vad innehållet är och googlar exempelvis palythoa. Lasse kan berätta om hur hela Universeum vacklade omkring hur de upplevde att detta var tillomed luftburet. Det krävs inte många "vad har jag köpt nu igen ?" för att lista ut att det är inte mycke koll som finns på vad man igentligen har hemma i burken. Jag e säkert skeet trökig men jag tycker absolut att vill man ha ett djur så är det inte fel att träffa den som haft djuret innan. (lite som de var förr) Brist råder ju knappast på fragment så vad hindrar att man åker å hämtar djuret om man vill ha det. Samtidigt får man en god syn på hur killen eller tjejen innan skött djuret ( de har ju bevisligen lyckats bra med att hålla det). Några ord från den personen kan vara mycket värt. Att posta korall är fullständigt idiotiskt enligt mig o mitt sätt att se på det. Men om igen det är antagligen endast me myself and I som är överens om allt jag tycker o tänker. Skriv nåt på ett forum tillräckligt många gånger så kan det bli sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ankdammen är just att "vi" är så små i sverige så om man skriver något negativt om en handlare så kommer kunderna till försvar? Tror inte att handlarna vill det men så är det ofta här! Jag har en personlig bojkott av en handlare pågrund av hans attityd men ännu mera pågrund av hans kunders attityd, i vilken annan hobby kan du få den effekten?

//Danielj

Håller med dig fullständigt. När jag berättade för en god vän om hur de plaskas i dammen så svarade han att: Exakt så. Precis så är det i min hobby med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...