Gå till innehåll

Fråga till Bioted


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hörni era bakåtsträvande gnällkärringar - sociala medier is da shit!

Snabbt, billigt, enkelt och relativt lätt att styra målgrupp - till skillnad från annonsering i distribuerad och miljösvinande media

T o m en rörfreakande analogfossil som jag använder ju facebook.......;)

Internet är inte en miljövänlig media. Googles servrar i Luleå släpper ut värme som motsvarar hela elanvändningen i Västerås kommun. Det går åt mycket energi för att hålla nätet igång.

När det gäller Facebook ser jag det som ett företag som samlar information för mycket suspekta ändamål. Det vill inte jag ha nåt att göra med, i all synnerhet som jag lägger för mycket tid på nätet ändå.

Ted får använda vilka kanaler han vill för sin marknadsföring, givetvis med risken att de som hamnar utanför blir lite sura. En annan sak är om den marknadsföring han gör av kampanjen är laglig. Det är faktiskt lite skakigt. Enligt en lång radda utslag i mål om marknadsföring så får man inte kräva någon som helst motprestation om man säger att något är gratis. Stollen som ringde mig och erbjöd en gratis högtryckstvätt om jag köpte en tunna rengöringsmedel för massor av pengar? Förbjudet. Gratis strumpor om man betalar frakten? Förbjudet. Gratis telefon om man tecknar abbonemang? Förbjudet.

Så får man säga att man får en gratis bok om man gillar på Facebook? Det vete fn faktiskt, det är ju onekligen ett krav på motprestation om än inte i en ekonomisk form. Jag hittar inga säkra svar på den frågan, kanske måste det till ett domstolsutslag för att avgöra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Petnym för dessa bevingade ord. Skall direkt tatuera denna sentens på insidan av min frus ögonlock eftersom vi just nu får en massa konstiga erbjudande - hon gillar nämligen konstiga tävlingar som är gratis :) Visserligen har hon några tillgodo sedan hon förskräckt utbrast - Men vilka sidor är du inne på egentligen! Hon hade "smugit" upp bakom mig när jag satt och beställde saker från pimpyourshrimp (observera att jag här smög in reklam :))

Sen är jag inte speciellt upprörd över att en kommersiell verksamhet använder de kanaler som finns, fördelen med Facebook i det här fallet är ju att man själv bestämmer om man vill vara mottagare eller inte.

MVH Lasse

Det korrekta citatet är visst: "if you're not paying for it. You're not the customer. You're the product being sold."

post-2486-14468924832468_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow så big deal av att någon anmärkte något.. Jag håller med Jimmy. nu har jag dock facebook.

Men om man går in på en annan sida tex här på SG och gör reklam för en tävling då tycker jag också det ska va självklart att man kan "använda" denna tävling här på SG också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow så big deal av att någon anmärkte något.. Jag håller med Jimmy. nu har jag dock facebook.

Men om man går in på en annan sida tex här på SG och gör reklam för en tävling då tycker jag också det ska va självklart att man kan "använda" denna tävling här på SG också!

Hela idén med tävlingen verkar ju handla om att få så många som möjligt att "Gilla" deras Facebook-sida, som är ett sätt att enkelt, billigt och effektivt kunna kommunisera med deras kunder... om man tex jämför med det traditionella nyhetsbevet som innebär betydligt mera arbete/administration/kostnader med mindre frekvens/möjligheter att nå ut med sin information/reklam/erbjudanden till de som är intresserad av den.

Om man inte gillar det så är det ju bara att låta bli att tävla/gilla!

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Internet är inte en miljövänlig media. Googles servrar i Luleå släpper ut värme som motsvarar hela elanvändningen i Västerås kommun. Det går åt mycket energi för att hålla nätet igång.

När det gäller Facebook ser jag det som ett företag som samlar information för mycket suspekta ändamål. Det vill inte jag ha nåt att göra med, i all synnerhet som jag lägger för mycket tid på nätet ändå.

Ted får använda vilka kanaler han vill för sin marknadsföring, givetvis med risken att de som hamnar utanför blir lite sura. En annan sak är om den marknadsföring han gör av kampanjen är laglig. Det är faktiskt lite skakigt. Enligt en lång radda utslag i mål om marknadsföring så får man inte kräva någon som helst motprestation om man säger att något är gratis. Stollen som ringde mig och erbjöd en gratis högtryckstvätt om jag köpte en tunna rengöringsmedel för massor av pengar? Förbjudet. Gratis strumpor om man betalar frakten? Förbjudet. Gratis telefon om man tecknar abbonemang? Förbjudet.

Så får man säga att man får en gratis bok om man gillar på Facebook? Det vete fn faktiskt, det är ju onekligen ett krav på motprestation om än inte i en ekonomisk form. Jag hittar inga säkra svar på den frågan, kanske måste det till ett domstolsutslag för att avgöra det.

Riktigt bra svar

enda felet är att ingen kommer att följa det

och alla kommer att slippa straff

slutet är att inget är gratis samt att något måste man själv bestämma ............ ska jag trycka YES or NO

tryck YES och du är 1 av 100 som har chans att vinna ett pris på 500kr

så ett gilla är värt fem spänn

klagar jag ......... nix jag är likadann -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sannolikheten att nån bryr sig nog om att man måste gilla på Facebook för att få nåt som sägs vara gratis för att dra det rättsligt är nog begränsad. KO har nog viktigare saker att intressera sig för. Ta inte det som att reglerna är tandlösa. Det Bästa sopade man till med en och en halv miljon i vite och marknadsstörningsavgift för att man envisades med att säga att nåt var gratis när det var kopplat till ett abonnemang. Det kan kosta multum alltså att slarva med såna här begrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Ted vill använda sig av FB fine han gör vell som han vill som företagare och väljer vilka medier han vill satsa på. Om han stänger ute folk från tävlingen, ja men det är hans val. Om beslutet att man måste hämta ut vinsten i hans butik stänger av ännu mera folk skulle tro det. Så jag som har "gillat" får sura vidare över att jag inte kan skicka in mitt bidrag då jag inte skulle kunna hämta ut ev vinst men fine för det är mitt beslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så förstår jag inte alls... Vad är fel här?

1. Bioted är en av SVGs sponsorer?

2. Som sponsor får Bioted publicera information i Sponsor/Bioted-delen av forumet?

3. En av SVGs mest aktiva moderatorer startar en egen tråd var han kritiserar Bioted för information de publicerat???

4. Kritiken som framförs till SVG-sponsoren av moderatorn bygger uteslutande på moderatorns personliga motvilja att delta i världens mest omfattande sociala nätverk?

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så förstår jag inte alls... Vad är fel här?

1. Bioted är en av SVGs sponsorer?

2. Som sponsor får Bioted publicera information i Sponsor/Bioted-delen av forumet?

3. En av SVGs mest aktiva moderatorer startar en egen tråd var han kritiserar Bioted för information de publicerat???

4. Kritiken som framförs till SVG-sponsoren av moderatorn bygger uteslutande på moderatorns personliga motvilja att delta i världens mest omfattande sociala nätverk?

Sent from my iPad using Tapatalk

Räcker det med att man säger ....gilla.-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så förstår jag inte alls... Vad är fel här?

1. Bioted är en av SVGs sponsorer?

2. Som sponsor får Bioted publicera information i Sponsor/Bioted-delen av forumet?

3. En av SVGs mest aktiva moderatorer startar en egen tråd var han kritiserar Bioted för information de publicerat???

4. Kritiken som framförs till SVG-sponsoren av moderatorn bygger uteslutande på moderatorns personliga motvilja att delta i världens mest omfattande sociala nätverk?

Sent from my iPad using Tapatalk

Var ser du det kritiserande?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så förstår jag inte alls... Vad är fel här?

1. Bioted är en av SVGs sponsorer?

2. Som sponsor får Bioted publicera information i Sponsor/Bioted-delen av forumet?

3. En av SVGs mest aktiva moderatorer startar en egen tråd var han kritiserar Bioted för information de publicerat???

4. Kritiken som framförs till SVG-sponsoren av moderatorn bygger uteslutande på moderatorns personliga motvilja att delta i världens mest omfattande sociala nätverk?

Sent from my iPad using Tapatalk

Gilla

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att laggeman alltid kritiserar biotedmarin och FB

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Var fick du "Alltid" ifrån? Mina frågor gäller denna tråden (se inlägg #1).

Brukar han hoppa på just Bioted?

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att laggeman alltid kritiserar biotedmarin och FB

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Att en människa inte gillar fb är jag helt med på, jag tycker själv det är sorgligt så mycket tid folk lägger på den skit sidan,, men vad ger dig rätt att skriva att någon alltid kritiserar något? Var har du den infon? Inte ens i denna tråden kritiserar han bioted

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mycket skit har jag sett å fått från andra under de 10åren jag vart med på sidan så har mer kött än nån här.,.

Men ok ta bort inlägget nån moderator

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Hmmm

vad menar du med detta konstiga inlägg

vilken köttmarknad leker du på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att en människa inte gillar fb är jag helt med på, jag tycker själv det är sorgligt så mycket tid folk lägger på den skit sidan,, men vad ger dig rätt att skriva att någon alltid kritiserar något? Var har du den infon? Inte ens i denna tråden kritiserar han bioted

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo! Inlägg #1 är kritik mot Bioted och företagets tävling på Facebook! Jag förstår att DU önskar att det inte vore så...

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo! Inlägg #1 är kritik mot Bioted och företagets tävling på Facebook! Jag förstår att du önskar att det inte vore det...

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag vet inte var dina höns är,, men du får nog läsa inlägget igen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fokus!

[h=2]Fråga till Bioted[/h]

Hej Ted.

Kul att du meddelar om tävlingar på Facebook, mindre kul för oss som inte använder det.
:)
Så är det och jag har inget emot det, men det hade varit kul att se vad det är för tävling du arrangerar
, i ditt senaste inlägg skriver du att länken till tävlingen finns längst ner i ditt inlägg, men jag måste ha fel på synen då jag inte ser det.

Har du en länk att dela med dig av?
Nästan så man skulle gått med bara för att få ta del av gratisprylar ju!

Tror aldrig jag har sett ett sådant inlägg där kontentan är så solklar.

Känns inte som negativ kritik?

Han lyfter ju verkligen fram att det saknas referens för oss som inte är med i fb.

Övrigt!

cf

så ett gilla är värt fem spänn

Får jag 5 spänn cash? :ler:

Nah, mest intresserad av din formel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte var dina höns är,, men du får nog läsa inlägget igen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Såså... Lugna dig nu! ....ingen anledning att börja med personliga angrepp här. Fy!

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såså... Lugna dig nu! ....ingen anledning att börja med personliga angrepp här. Fy!

Sent from my iPad using Tapatalk

Där är inga personlig angrepp jag valde att inte skriva " du får nog kontrollera synen " för att det då hade varit personligt, så skämtade jag till det istället, men ja om det är kritik i inlägg 1 då får du vara snäll och förklara för mig vad kritik är för då måste jag ha missuppfattat det hela mitt liv. Det jag ser i inlägg 1 är några bra frågor riktade direkt till Ted?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där är inga personlig angrepp jag valde att inte skriva " du får nog kontrollera synen " för att det då hade varit personligt, så skämtade jag till det istället, men ja om det är kritik i inlägg 1 då får du vara snäll och förklara för mig vad kritik är för då måste jag ha missuppfattat det hela mitt liv. Det jag ser i inlägg 1 är några bra frågor riktade direkt till Ted?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej du angriper mina hönor? FY!

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...