Gå till innehåll

Om ni hade 24000 att köpa belysning?


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Här har vi ju lite olika preferenser - nixon t.ex gillar ju inte skuggorna som uppkommer med LED utan föredrar om jag förstår "odlingsljuset" som T5 frambringar, medan jag då tycker att T5 ger ett photoshoppat och lite livlöst intryck och därmed anser att skuggeffekterna adderar ytterligare en dimension och liv i karet.

En viktig sak med LED är att jag och fler med mig upplever betydligt mindre spill/reflektion av ljus ut i rummet med LED än andra ljuskällor - mao mer ljus hamnar där det ska....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade 10w Led och visst dom fungerade men jag föredrar nog att använda mig av 3w då dom är lättare o fokusera och sprida ut.

En fördel jag märkte var att man kunde hänga armaturen en bit upp så att man slapp flytta på den vid arbete i karet.

Trotts detta så har jag minimalt ljusspill kontra metallhalogenen jag har över karet.

@greger:Jag är inte som så emot mh "glittret" man får med ramperna och dom skuggorna, det jag inte gillar är den syntetiska punktbelysningen som kommer med vissa led ramper ;)

Visst T5 har en lite tråkig effekt på det visuella, men man får en bra tillväxt och mindre problem med att acron offrar basen.

LED´n ger lite det bästa av båda värdar om man har dom lite mer utspridda.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hänger på tråden lite. Drakfisken säljer den Vertex illumina och Fish street säljer Key LED Extreme X-LED ligting..Vilken är att föreda? Vertex är skoj där kan man få ett program via minnespinne som simulerar olika vädertyper.Sånt är ju lull-lull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hänger på tråden lite. Drakfisken säljer den Vertex illumina och Fish street säljer Key LED Extreme X-LED ligting..Vilken är att föreda? Vertex är skoj där kan man få ett program via minnespinne som simulerar olika vädertyper.Sånt är ju lull-lull.
Vertex tycker jag ser bättre ut o lull-lull vill man ha om man nu ska upp med lite pengar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog satsa på AI (om jag hade pengarna :P) då jag anser det vara en mer etablerad produkt, med möjlighet för mer styrning (och roliga funktioner) men tyvärr har man inte den ekonomin :P

Det ända negativa (vad jag ser) är väl utseendet på AIn (tjockare än mazarran)

Sent from my IPhone 4 using TapaTalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog satsa på AI (om jag hade pengarna :P) då jag anser det vara en mer etablerad produkt, med möjlighet för mer styrning (och roliga funktioner) men tyvärr har man inte den ekonomin :P

Det ända negativa (vad jag ser) är väl utseendet på AIn (tjockare än mazarran)

Sent from my IPhone 4 using TapaTalk

hur menar du att AI har mer möjligheter och är en mer etablerad produkt än Mazarran (pratar vi P eller S?) - vore kul med input och erfarenheter och hur du jämfört?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur menar du att AI har mer möjligheter och är en mer etablerad produkt än Mazarran (pratar vi P eller S?) - vore kul med input och erfarenheter och hur du jämfört?
Tror faktiskt att mazarran har fler funktioner än AI. Blev likväl AI för min del.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har sålt bortåt hundra Mazarror och den enda gången vi stött på värmeproblem var hos en kund som monterat 2 S-moduler i en Red sea huv - men det finns finns också specat i monteringsanvisningen att det inte funkar i så små utrymmen (gäller sannolikt alla LED´s med lite effekt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att detta beror på att akvariet fungerar som en ljusledare. Dvs ljus reflekteras från akvariets glasrutor tillbaka in i akvariet och stör era mätningar. Vore kul om ni kunde göra samma mätning i i matt svartfärgad box med vatten i istället för akvarium. :-)

Blir inte det mer rättvisande då? Det är väl det faktiska ljuset (PAR-värdet) vid en given punkt som är intressant, inte vad man får för värden i luft eller hur mycket olika ljuskällor ger i svarta lådor, då vi oftast har någon form av glas som ljuset kan reflekteras i... Personligen är jag inne på samma linje som Lasse eftersom det ger mig större möjligheter att placera koraller i karet eftersom ljuset även faller in från sidan och jag kan ställa mindre ljuskrävande koraller utmed en stenvägg t.ex.

Men det är bara mitt tycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missförstå mig inte Anders - AI är också en kanonprodukt, jag försöker ta in input från kunders urvalspricip :)
Ingen fara, måste kunna föra en diskussion utan att reta upp varandra. Hittills så tror jag inte vi retat upp varandra. Det med värmen tror jag någon beskrev på RC eller om det var på zeovit forumet. De hade fått ställa ner styrkan pga värmen, vad jag minns så snackades det om för liten kylfläkt. Detta var i början av introduktionen av mazarran. Rätta mig gärna om jag har fel men gjordes inte det en uppdatering av just kylning innan lanseringen i Sverige?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur menar du att AI har mer möjligheter och är en mer etablerad produkt än Mazarran (pratar vi P eller S?) - vore kul med input och erfarenheter och hur du jämfört?

Bara att som jag ser det så har AI funnits längre på marknaden och fler (i alla fall utomlands) har AI jämfört med mazarran... Med mer möjligheter för styrning menar jag om man kopplar den till en dator tex GHL. Jag har inte ägt någon av dem, utan baserat min åsikt på vad jag läst... Mazarran är säkert en superprodukt, men om valet var mitt så skulle det hamna på AI och en GHL :)

Sent from my IPhone 4 using TapaTalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns en förhoppning om att mazarran skulle fungera med passiv kylning från början, men det satt nog den nuvarande utformningen av linskåpan stopp för.

precis, tar kanske 20-30 min sedan stänger den av sig med passiv kylning i min lgh som är håller 21 grader. kanske funkar om man har 15 grader inne ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...