Gå till innehåll

Massaker på kollonianemomenrna


TRIDENT

Rekommenderade inlägg

Hjälp!

I natt var det någon som tuggade i sig mina fina kollonianemoner, vad är det för monster? Tidigare har det försvunnit 3 st eremitkräftor, 2 st putsarräkor, min sarkopyton blev av med hatten och en bunt med turbosniglar har gåttåt.

Jag köpte en bur för någon vecka sedan och agnade med räkor utan resultat.

Akvariet är på 200 l och jag har 50 kg Ls i så det finns mycket att göma sig i.

Jag har inte sett något misstänkt, finns det någon som har några ideer på hur jag ska göra?

Tack på förhand Johan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske vore klokt att fortsätta jakten under ett par dagar i streck. Försvann räkbitarna du la i, eller fanns de kvar? Man kanske skulle prova med något smaskigare: en torskbit.

En sista utväg kan vara en sötvattens-dopp. Är nåt gömt i stenen så lär de hoppa ut efter ett par minuter i sötvattnet. Du har redan förlorat rätt så mycket, så man kanske skulle prova det.

Ha bara kameran till hands och glöm inte att ladda upp bilden på den skyldige ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt uppe i natt med ficklampan och då fick jag se ett kryp som liknar en bristelworm som jag såg i en bok. Den var silverblank och med svarta tentackler fram och massa ben ca 10 cm lång, kan det vara den som jävlas??

Och hur fångar jag den, den verkar ju inte vilja gå i fällan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att de är snabba, men går det inte att håva den nån natt? Lite sömn blir det den natten men då kan du fånga den själv.

Annars kanske vore det en idé att bygga en fälla av "PET-flaska" sorten. Klippa huvet, vända munstycket inåt i flaskan och klistra fast den (tratt-ingång mot flaskan). Agna med nåt smaskigare kanske en bit torsk plus en skalad räka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta en bit rör och sätt fast 20 cm "ben från en nylonstrumpa" i ena änden,lägg en räkbit längst bort från rörmynningen och få detta att ligga still på botten.

borstmaskar och "centipeder" trasslar in sej i stumpan och kan inte ta sej loss.

För den som inte vill klippa sönder sina egna strumpbyxor,funkar mamma´s lika bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är jakten slut och bristelwormen är ett minne blott.

Men det kostade en hel lördags arbete. Jag var tvungen att töma hela akvariet och leta i alla stenar. Den hade gömt sig i den största stenen så klart.

Det var bara att ta fram stora yxan och demolera 6kg sten, men det var det värt. fick tag i en pistolräka också.

Bristelwormen var ett riktigt monster, ca:500 mm lång och huvudet var ca 15 mm.

post-1180-14468912075861_thumb.jpg

post-1180-14468912075936_thumb.jpg

post-1180-14468912075998_thumb.jpg

post-1180-14468912076049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det svåra blir ju att få kattf-n att stanna i akvariet!

Det finns ett utmärkt sätt att fånga bristlewoorms utan att riva hela inredningen:

ta ett pvc-rör och sätt en bit nylonstrumpa på ena änden,typ med buntband eller gummisnodd,beta med en räkbit längst in i strumpan och lägg rörmynningen(andra änden) mot maskens "bostad" -masken kommer att krypa in i röret och trassla in sig med sina taggar i strumpan. utföres lämpligen efter att ljuset släckts

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...