Gå till innehåll

Röda Slemalger


jonnyA

Rekommenderade inlägg

Har fått röda slemalger på botten sanden inte så mycket, men jag har använt Red slime remover och vad jag har läst o hört så ska man stänga av skummaren. Men hur länge ska man ha den avstängd? Har provat att sätta på den efter ca 24 tim och den skummar så in i helvete så det bara kokar runt skummaren så det följer med bubblor in i tanken, är det någon som har tips eller råd?

MVH jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bli inte så rädd nu. Ta det lugnt. Detta med Red slime är det bästa alterativ av de två möjliga jag vet. Aqua medics anti red ska man inte använda då den är riktigt skadlig för karet. Ja, det stämmer att du ska stänga skummaren. Det du ska tänka på dock är att du ska ha ordentlig rörelse på vattenyta för syre tillförelse. Jag gjorde såhär när jag satt i din sits och jag vet hur panikslagen man blir av det första gången då man får läsa de värsta rapporterna av cyanobakterier, att det kväver karet osv. Jag gör som så att jag blandar upp ett kärl eller tunna med nytt saltvatten och ser till så värden och grejs stämmer med vattnet. Tar den mängden som de rekommenderar på förpackningen och blandar med akvarievatten i en liten behållare (typ ett glasspaket eller nåt i den storleken med kanske nån liter vatten eller nåt och blandar. Stänger av skummaren och kontrollerar rörelsen på vattenytan. Häller i vattnet som finns i den mindre behållaren med red slime utblandat. Låter det gå i 10 minuter, då det omedelbart ska döda cyanobakterierna, men jag kör typ 10 minuter för att vara på den säkra sidan. starta din skummaren och låt din skummare ha samma inställning som innan och låt den skumma ut vatten och stäng den när du ska tömma vattnet, häll ut vattnet från skumkoppen i vasken och upprepa så till skummaren lugnar ner sig. När skummaren inte skummare så mycket mer så fyll på med det nyblandade saltvattnet och låt karet gå minst 1 vecka (7 dagar) för att se resultat, om det finns spår kvar, upprepa samma som förra gången. 1 dos brukar hjälpa, men 2 kan vara nödvändigt i vissa fall.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...