Gå till innehåll

Oceanson Galactica 1800L planeringstråd


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

Hejsan.Jag tänkte starta en planeringstråd på ett saltvattensprojekt till hösten. Akvariet blir förmodligen ett Oceanson Galatica 1800L. Mått:*253 x 85 x 110 cmVolym:*ca 1800 literFärg:*SvartMaterial:*GlasGlasets tjocklek:*19 mmVikt:*500 kg*Exklusiv akvariemöbelPraktisk och stilren möbel med sex dörrar och en sidohylla. Tillverkad av solitt trä och behandlad för att stå emot väta, vilket ger extra lång hållbarhet.Mått:*253 x 85 x 90 cmFärg:*SvartVikt:*120 kg*Totalhöjd:*200 cmTotalvikt:*620 kgJag hade tänkt att ha en sump på 300-400liter under akvariet. Streamers: 4 stycken vortech mp 60 samt 2 stycken vortech mp 40.Kylare: harquoss arctica 2000Belysning: så småning om kommer denna bytas ut helt mot LED belysning.Akvarietdator ghl profilux med doseringspumpar och probes.85w uv-c filter.Vad skulle ni rekommendera för skummare?Ja.. Fortsättermpå den här tråden efter jobbet då jag har mer tid att skriva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter riktigt episkt, men jag måste nog hålla med Laggeman, det är för högt för att vara praktiskt. Sen lär det ju gå på runt 100 000kr med bara kar, sten och teknik till ett sånt projekt. Har man degen och har något sätt att sköta underhållet längs botten så kan det bli riktigt coolt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälpte laserbengan med aquascapen i hans kar som har liknande höjd. Jag satt i och han langade sten. Lite otympligt kanske, men rackan va läckert. Det finns ju som sagt verktyg om man nu måste ner på botten. Har du ingen länk till företaget du ska köpa av, eller är det begagnat?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag inte måla fan på väggen med pensel, utan tar rollern direkt :-)

Jag har så oerhört svårt att förstå meningen med dessa kar.

Dom är fantastiskt snygga, Ja...

Men...

Med detta djupet så blir det ett elände att komma ner och fixa i karet.

Det krävs det belysning därefter, detta medför värme och kopiös avdunstning

All teknik kommer kosta gigantiska summor.

Beroende på karets höjd/ form så hade jag inte fått in vad jag velat i skåpet.

Jag tycker en mycket stor del av tjusningen är att bygga och tänka ut lösningar, just själva planeringen.

Driftskostnaderna och löpande inköp av djur vågar jag inte ens spekulera kring.

Har man 2-300 000 kr över och saknar körkort så är det klart coolt.

-Annars vet jag vad jag lagt stålarna på istället :-p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort kar behöver inte kosta så mycket mer än ett mindre. Det beror sig på hur man befolkar det. Ett fåtal stora fiskar klarar en medelstor skummare av tex, mängden LS kan också begränsas. Ser man till bottenytan och struntar i höjden så är det inte ett speciellt extremt kar.

Ska man befolka det med en stor mängd fisk och ett stort antal koraller som kräver tillsatser så blir det så klart genast dyrare.

Vad gäller belysning så kan 3-4st 100W LED-lampor av den typen som Lasse och Maglofster använder vara fullt tillräckligt, även på djupet för många koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle dock vara lite orolig om vikten av detta kar. Vi pratar ju trotts allt om 2,5-3 ton som kommer så en längre tid. Sen blir den extremt svår att få in i de flesta husen.

Angående ljuset tror jag du enkelt kan lösa det med 12-14 100W Single leds med 40 graders linser som Lasse leker lite med ljus nu.

(gör ett antagande att du vill ha mer än 1800l mjukisar :)

kanske såhär?

____________________________________________

| |

| |

| o o o o o o |

| |

| |

| o o o o o o |

| |

|___________________________________________|

Annars ser det spännande ut, räkna dock med att detta kommer kosta runt 120k innan du får i levande;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge har givetvis rätt i det han skriver.

Man behöver inte överdriva varken sten eller fisk, men med tanke på vad för teknik du nämner så antog jag att det rörde sig om ett ganska avancerat projekt från början till slut.

Det är klart att ett par stora fiskar kan vara trevligt, men personligen gillar jag när det är maffigt.

LS är något jag aldrig hållit igen på. Vill man inte ha det i karet för att man inte gillar det rent kosmetiskt så kan man ju alltid fylla sumpen :-)

Att ha en överdimentionerad skummare tror jag med har varit en räddning för många.

Troligen är min negativa inställning till stor del grundad på att jag har svårt för dessa plug ´n play konstruktioner som allt som oftast har stora brister i flexibiltitet.

Psst... Jag har själv varit rackarns sugen på ett kar från samma tillverkare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ehhhh har ni glömt att jag har lillebror till detta kar som är på 900liter :) Visst djuper gör ju det lite svårjobbat men det finns stege.Dock lite info.Drosslarna till T5orna är bara att lägga åt sidan.4 Drosslar sen uppstart har gått sönder.Så man kan inte ens använda dom till sump belysning.Mitt kar avdunstar 5-10 liter per dag utan täckskivorna på karet men det är lugnt för mig.Visst är det tungt men själv är det inga problem då jag har betonggolv som nog håller ett par bilar.Jag når ner till botten när jag scapade utan problem.Jag kör som sagt mjukiskar vilket man kan se i min tråd.Har kört med 2 x 400W Mh men på lördag blir det Led.

Varför man skaffar det.Jag har 3 saltkar och alla är med rundade hörn vilket jag tycker är ett grymt + då det är svårt att hitta andra kar med rundande hörn i dessa storlekar.Inköpspriser var inte så farligt mitt gick på 13-14000 med en 250 liters sump.Skummare + 3500kr pumpar för mig ett par lappar till.Levande sten koraller fiskar osv jag vill inte räkna men man skulle kanske ha en nyare bil i dagsläget ;)

Hade jag haft de 40000 kr så skulle jag köpt 1800 liters på en gång men just då hade man nyss köpt nytt hus samt ville ha lite pengar till renovering.Jag tycker du skall satsa på det om det är vad du vill ha.

Så lycka till i framtiden KOMPIS :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör såhär, ta kontakt med personen på denna länken https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46271-2000l-Akvarium-s%E4ljes-i-%C5hus-Sk%E5ne och kör på det karet. Du lär knappast hitta ett så stort och fint kar för 10.000kr. I dina planeringsområden hade jag kört på den planen :) Du ser där, nypris 32.000kr, tänk så mycket utrustning och tillbehör du kan köpa upp till det priset! 22.000kr kvar att handla för! Det blir väl dock minus tanke på transport och kanske transporthjälp. Det kan man försöka komma undan billigt med att hyra en lastbil eller släp av statoil och bjuda släkten på pizzor på kvällen som tack för hjälpen, brukar gå hem ;) Bara ett tips och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om Tedd får provis på tipset ;-p ... men jag håller helt klart med.

Bänk hos lokala smeden.

375a ramakvarium för 1000kr på blocket.

Skummare begagnad för ca 3000kr och en himerhalare till returpump och en flödesväxlare till det som mynnar ut i en 6-8 returer.

-Där hade blivit pengar över till en snickericombi att göra riktigt fräscha luckor :-)

-Det karet är för mig ett drömkar som fick mig att slicka mig om munnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag når ner till botten när jag scapade utan problem.

Ditt kar är 80cm djupt, Galactica är 110cm djupt, d.v.s 30cm djupare, det är nästan en underarm på en vuxen karl. Jag vill se den människan som påstår sig kunna arbeta på botten av det karet utan att använda verktyg eller cyklop och snorkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om Tedd får provis på tipset ;-p ... men jag håller helt klart med.

Bänk hos lokala smeden.

375a ramakvarium för 1000kr på blocket.

Skummare begagnad för ca 3000kr och en himerhalare till returpump och en flödesväxlare till det som mynnar ut i en 6-8 returer.

-Där hade blivit pengar över till en snickericombi att göra riktigt fräscha luckor :-)

-Det karet är för mig ett drömkar som fick mig att slicka mig om munnen.

Hehe, nu vet jag dock inte vad provis betyder, men jag vet att saltvattenshobbyn är dyr, speciellt om man planerar 2000l volym. xD Av en slump så råkade jag se hans tråd direkt efter han som sålde ett kar på 2000 liter. Dessa två krockar bra ihop då. Då han med ett sånt stort kar antagligen har få köpare på karet och denna person är förtjust i just denna volymen. Sen att det kostar 32.000kr och han ska behöva betala så mycket för ett kar som han redan kan köpa för 10.000kr. Karet kommer bli skitigt även om det är helt nytt och sen så är det en besparing på miljön ju att slippa bygga ett nytt kar när det finns ett tillgängligt redan. ^^

Tanke på hur jag har sett min egen prislapp springa iväg med min resa så är detta ett väldigt bra tips. Vem vill inte ha pengar över att handla saker för? ^^ 22.000kr, det kan han nog mer eller mindre få ett komplett akvarium för.

Så kör på detta! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo hehehe såg det jag med men hoppades ingen skule rätta mig :) men efter man har scapat skall man la inte ner i botten igen.Dock finns ju det olika klämmer att ta till tex tunse tången osv om man skall flytta på en korall eller så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock blir det svårt att få till karet lika snyggt. ett så stort kar behöver man få till snyggt. Det kan faktiskt lätt kosta en 10-15000 (du lägger ganksa lätt 5000 bara på skåpsluckor) För att inte tala om att karet är skadat...

Ett kar i dem måtten kommer vara svårare att belysa bra med då det kommer kräva flera rader (iofs inte så intensivt) ljus.

Tycker personligen 10papp för ett begagnat, skadat kar är ganksa mycket. Priset går nog ganska jämnt ut om du skall få till det lika bra om du inte är händig och behöver hyra in någon för att göra allt jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett det här karet live, höjden på 110cm är riktigt häftig, men rent omöjligt att jobba med om man vill komma åt något på botten utan att använda verktyg.Varför ska du köra med 4st MP60 och 2st MP40 istället för enbart MP40/60?
När du säger det laggeman så blir det nog 5-6 stycken mp60.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör såhär, ta kontakt med personen på denna länken https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46271-2000l-Akvarium-s%E4ljes-i-%C5hus-Sk%E5ne och kör på det karet. Du lär knappast hitta ett så stort och fint kar för 10.000kr. I dina planeringsområden hade jag kört på den planen :) Du ser där, nypris 32.000kr, tänk så mycket utrustning och tillbehör du kan köpa upp till det priset! 22.000kr kvar att handla för! Det blir väl dock minus tanke på transport och kanske transporthjälp. Det kan man försöka komma undan billigt med att hyra en lastbil eller släp av statoil och bjuda släkten på pizzor på kvällen som tack för hjälpen, brukar gå hem ;) Bara ett tips och lycka till!
Med tanke på att det är blästrat så är det inte intressant.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo hehehe såg det jag med men hoppades ingen skule rätta mig :) men efter man har scapat skall man la inte ner i botten igen.Dock finns ju det olika klämmer att ta till tex tunse tången osv om man skall flytta på en korall eller så :)
Som du säger. Det finns olika verktyg om man inte vill hänga sig över kanten med snorkel :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. karet i annonsen så är det ju bara att vända på det så du får den sidan in mot väggen, sätter man på en BTN eller annan bakgrund så försvinner det. Boxen i framkant "bygger man bort" med luckor, lister eller annat på framsidan så man inte ser den delen.

Utöver att det karet blir billigare så ska man också ha i åtanke att platsen måste finnas, belysningen kan dra iväg då du behöver fler källor att täcka en större yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

tro inte du behöver ha så många som 6 st mp60 på dina 1800 liter, jag har en mp60 och en mp40 i mitt kar är ju bara på 460L kör dessa på mindre än halvfart, och har riktigt bra flås i karet,

tror du hade klarat dig på 4st (Mp60 är ju på 28000lit), men du gör som du vill i slutänden, vill bara flika in att detta kommer bli ett grymt projekt och önskar dig all lycka till med detta stora bygge:smiley20:

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Ser att ni diskuterat mitt kar här i tråden.

Det är fritt fram att även lägga bud.

Något någon undra så är det bara att skriva här eller ringa mig.

Det tar liksom lite onödigt stor plats hos mig på fel ställe :ler:

Än värre blir det när det nya kommer.

Mvh Johann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...