Gå till innehåll

Delning av Skivanemoner!?


Davidm

Rekommenderade inlägg

Jag undrar hur skivisarna förökar sig, eller kan man bara ta och dela med ett rakblad och hoppas på det bästa. Har ett gäng på en sten och de börjar bli riktigt stora, kan jag ta och skära bot dessa vid "rotern" och sedan fästa dem på andra stenar? Är det någon som vet vart jag kan få tag i mera info om dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är väldigt lätta att föröka. Bara att klippa lös en skiva ,sedan kan du klippa den i tusen bitar om du vill. Placera bitarna i en skål eller dyligt som du kan ställa på botten av karet och där den är lungt. Lämligt at ha lite grövre korallsand i Byttan som bitarna kan fästa vid. Vips så har du innom kort många skivor att placera ut. man kan även placera ett nåt ,typ håvnät över byttan så de holler sig kvar där. Glöm inte att skivanemoners tycker om Jod tillsats i vattnet.

Lycka till med din odling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är giftiga. Tvätta händerna efteråt och lägg handduken i tvätten. Slemskiktet som är på anemoner är ofta bakteriebemängt så gör ingenting om du har småsår på händerna. Det finns ingen anledning att låta bli för att du läst detta, med litet hygien är det ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är giftiga. Tvätta händerna efteråt och lägg handduken i tvätten. Slemskiktet som är på anemoner är ofta bakteriebemängt så gör ingenting om du har småsår på händerna. Det finns ingen anledning att låta bli för att du läst detta, med litet hygien är det ingen fara.

jag har inte några belägg för att de skulle vara märkvärdit giftiga. Jag brukar lägga skivan i handen och klippa den i små bitar där . Ingen negativ reaktion har jag märkt. Bra hygien skall man ju vist ha. Tvätta händer både före och äfter besöken i karet skadar ju alldrig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej de är inte särskilt giftiga, men såpass att man undersöker gifterna för att eventuellt använda inom cancermedicin. Mucuslagret på koraller innehåller ofta vibriobakterier som orsakar diverse magåkommor. (Kolera är en vibrioart som gudskelov inte finns på koraller men litet sprutlackering skall det kunna bli ändå.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej de är inte särskilt giftiga, men såpass att man undersöker gifterna för att eventuellt använda inom cancermedicin. Mucuslagret på koraller innehåller ofta vibriobakterier som orsakar diverse magåkommor. (Kolera är en vibrioart som gudskelov inte finns på koraller men litet sprutlackering skall det kunna bli ändå.)

Inte fel med lite magränsning heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite försiktighet har aldrig skadat...just skivisar har jag aldrig haft något problem med men mina kolonianemoner tar jag helst inte i längre,min hand "somnade" sist jag fraggade såna. Gummihandskar är nog att rekommendera generellt,sen om man orkar med det är ju en annan fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Näe de har växt till sig lite och man skall placera ut dem, kan man du fästa dem med lite korallim eller funkar detta bara till stenkoraller.

Placea dem där du vill ha dem,så växer de fast där .

Bästa placering för att de skall växa fast ,är lite lugnare vatten. Burkar inte tycka om för kraftig vattenrörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

Kanske lite dum fråga, men funkar detta lika bra med de flesta skivisar? Jag har ett helt gäng ricordea, jag tänkte försöka få dem att breda ut sig lite mer i hela akvariet istället för som nu, de växer över varandra. Verkar som att en av de små självmant har släppt från stenen, jag hittade den på botten av akvariet.

post-798-144689120762_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...