Gå till innehåll

köp&sälj separat?


greger

Rekommenderade inlägg

Jag ser gärna att det är som det är idag, med den förändringen att man kanske kan dela upp det som du skrev innan Jani, att "vanliga" forumet ligger överst, sen Blogginlägg och sen annonser under det. Som tre separerade inläggsavdelningar. Om detta är tekniskt möjligt eller inte vet jag inte, men det hade varit intressant att kolla upp tycker jag.

Jag tycker absolut inte att man ska ta fokus ifrån LED-belysningarna som byggs till höger och vänster, det är ju en del av det som driver hobbyn framåt, för ett tag sen var det biopellets, innan dess zeovit och andra kolkällor, innan dess T5 kontra MH, innan dess... Ja, listan kan göras lång, men det handlar hela tiden om utveckling av hobbyn och där är nu mycket med LED på gång, detta måste hållas på forumet så att fler kan ta del av utvecklingen och vad som är nytt.

Tekniken har kommit så långt att man idag kan köpa ett färdigt kar med allt som behövs utöver det levande och i stort sett vem som helst kan få ett fungerande kar utan större bekymmer. Fokus från hur man sänker nitraten med diverse biologiska filter eller hur man enklast får en acropora att överleva har nu flyttats till diverse tekniska lösningar för hur man får karen mer och mer självgående. En naturlig utveckling som kanske inte faller alla i smaken. :) Under den tiden jag hållit på med saltvatten har mitt eget intresse i hobbyn flyttats till just denna delen av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Istället för att gnälla om att alla andra bara diskuterar "tråkiga ämnen" såsom DIY och LED eller något annat, så kan ju den som saknar en tråd om sitt specifika favorit-ämne lätt åtgärda bristen genom att starta en ny tråd om just det ämnet. Det skulle kanske kunna leda till en mer diversierad ämnesflora. Forumet blir ju helt enkelt inte bättre än vad vi själva gör det till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har inga som helst problem med DIY! Eftersom jag har rumlat runt i denna hobbyn sedan 70talet är jag om någon mycket väl medveten om att hobbyn aldrig kommit dit den är idag utan hempulande (till stor del tyska) akvarister - däremot tycker jag att det är tråkigt när en medlem ber om råd och rekommendationer för att välja mellan två kommersiellt framställda LED ramper han är intresserad av och det kommer 20 inlägg om att han ska bygga sin egen ramp för det är mycket billigare.....det var väl liksom inte det han frågade!

Alla är inte händiga, elektronik-intresserade eller har tid att lägga 200 timmar på att bygga sin egen belysning - eller kanske bara av estetiska skäl föredrar en köpe ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte göra annat än att hålla med Lasse och Petnym i deras resonemang. DIY och elektronik anser jag är en stor del av hobbyn (eller är för min del åtminstone). De trådar jag följer och har störst intresse av idag är just trådarna som innehåller LED-byggen / trådar om ljusspektra etc. Skulle det "förbjudas" så skulle jag nog sluta hänga på guiden. Självklart kikar jag ju på andra delar av forumet med, men inte med samma fokus.

Frågan är om DIY byggen inom hobbyn inte är en av (de större?) anledningarna (eller bidragande faktor) till den stora utveckling som skett inom saltvattenshobbyn senaste decenniet?

Angående köp och säljdelarna, så håller jag absolut inte med om att det skall vara endast för stödmedlemmar eller liknande, eller att det skall filtreras bort.

Har folk inget inbyggt internet-filter i hjärnan/ögonen? ;) Jag ser inget problem med att klicka förbi saker som inte intresserar mig. Man kan tycka att personer som har en någorlunda "datorvana" inte borde ha något problem med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att alla är överens om att något borde göras.

jag skulle jättegärna slippa se att av de senaste "olästa inläggen" så är 50% annonser, svar på annnser eller någon säljare som skriver "KOM OCH KÖP" (varannan timme).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annonsmarknaden är ju inte huvudsyftet med saltvattensguiden, det är en tjänst vi har för våra medlemmar, och jag håller personligen med om att de tar alldeles för stor del i forumet... Vi i föreningen har diskuterat annonserna och andra delar en tid och det kommer säkerligen bli förändringar i framtiden, men inget är beslutat.

Det var lite hit jag ville komma - den ursprungliga frågan var ju om fler än jag tyckte att det är "störande" .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja iden var bra att lägga in det i forumet men håller med att annonserna tar mycket av det hela å bör läggas om på nått sätt så man slipper se det är man intresserad så letar man väll efter sakerna...

SÅ ja tack Köp & Sälj delen bort från Nya inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

däremot tycker jag att det är tråkigt när en medlem ber om råd och rekommendationer för att välja mellan två kommersiellt framställda LED ramper han är intresserad av och det kommer 20 inlägg om att han ska bygga sin egen ramp för det är mycket billigare.....det var väl liksom inte det han frågade!

Alla är inte händiga, elektronik-intresserade eller har tid att lägga 200 timmar på att bygga sin egen belysning - eller kanske bara av estetiska skäl föredrar en köpe ramp.

Det här kan jag hålla med om men det gäller inte de tunga trådar som jag, Janne 88, Manne, Benighted, Remne, Petnym, Laggeman, Richard mfl (har jag glömt någon så ursäkta) skrivit i ämnet där faktiskt biologin för mig varit det viktigaste. Att man går in och besvarar frågor på fel sätt gäller inte bara LED - det gäller många inlägg.

Jag gick nu in och tittade på nya inlägg. Där är det en tråd om Köpes belysning som har 16 inlägg de senaste 3 timmarna (observera ingen som helst kritik om tråden eller vad som disk. där - tar den bara som ett exempel). Allt där - förutom själva annonsen är sådant som inte är av allmänt värde ens för mer än de som deltar - allt där kan man ta via PM i stället.

Jag föreslår att vi testar med det enklaste lösningen - lås annonserna så bara annonsören kan ändra däri - och så provar vi i låt oss säga i en månad vilkorslöst på detta sätt. Sedan om en månad så tar vi upp disk. igen - ser om det blev bra eller om det behöver justeras lite.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kan jag hålla med om men det gäller inte de tunga trådar som jag, Janne 88, Manne, Benighted, Remne, Petnym, Laggeman, Richard mfl (har jag glömt någon så ursäkta) skrivit i ämnet där faktiskt biologin för mig varit det viktigaste. Att man går in och besvarar frågor på fel sätt gäller inte bara LED - det gäller många inlägg.

MVH Lasse

Nä, och det var faktiskt inte de trådarna jag tänkte på heller, illa formulerat från min sida helt enkelt!

Blir väl sliten av att rensa ur 25mail om dan ur tritons inbox från asiatiska LED försäljare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att alla är överens om att något borde göras.

Nej, det är trots allt bara ett fåtal gnällspikar i denna tråd som tycker att något "måste" göras... Vi får anta att merparten av medlemmarna som inte skriver i denna tråd trots allt tycker att det är bra som det är...

För att få lite perspektiv på saker och ting kan man läsa länkad tråd nedan på NCS hemsida där man har det omvända problemet och lyfter fram saltvattensguiden som ett exempel på en bra fungerarande annonsmarknad. Är gräset bara grönare på andra sidan mån tro?

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=65191

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe kanske tycker att han har allt redan hemma i sin lilla butik redan och vill inte se vår hästhandel ;-)

*LOL* nädå, håll på med eran hästhandel ni....jag tror fullt och fast på att handel föder handel.

Jag satt och bläddrade i en av dotterns vecko/månadsmagazin och slås av att på cirka 100 sidor är det max 10 sidor redaktionellt material - resten är reklam.

Lysande affärside naturligtvis, att sälja annonsplatser dyrt och sedan trycka annonserna och sälja dessa igen genom att stoppa in några ytliga artiklar....i princip är det 3 artiklar som skiljer detta magazin från en Elloskatalog

Inte vill vi väl att SG hamnar i det träsket!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är trots allt bara ett fåtal gnällspikar i denna tråd som tycker att något "måste" göras... Vi får anta att merparten av medlemmarna som inte skriver i denna tråd trots allt tycker att det är bra som det är...

Jag tror inte att bara för att man inte skriver i denna tråden så tycker man att allt är bra.

Det är ju lite som att säga att om någon frågar om man ska fylla på avdunstat vatten med osmos eller saltvatten, så betyder det att alla som inte svarar i den tråden inte vet... ;) (Ja, jag vet... en fantastiskt dum jämförelse...) :)

Det kan ju vara så att man tycker att allt har sagts redan, eller inte ens hunnit läsa denna tråden.

Själv vill jag gärna ha annonserna där de är, störs inte av dem. Däremot så störs jag av folk som bumpar sina annonser efter 0-60 minuter, även inom 2 dygn är i mina ögon väldigt irriterande.

Hade tyckt att det var OK att bara annonsören kan skriva i sin tråd.

Själv så trycker jag på nya inlägg, kollar igenom listan, öppnar alla intressanta trådar och annonser i en ny vars en ny flik, sen trycker jag "markera forum som läst". Sen läser jag i lugn och ro flik efter flik.

Tycker det är smidigt att få annonserna där också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe, det är väl ändå en väldigt löjlig jämförelse? Jag vill gärna inte tro att guiden motsvarar en fjortis-tidning ;)

Det positiva med att ha en öppen köp&sälj, så som jag ser det, är att det är lätt för nybörjare att få tag på utrustning till en skaplig peng. Tycker man om hobbyn så kommer personen i fråga avancera med största sannolikhet, och således köpa ny utrustning (kanske från dig Leffe?). Om man ser det från det perspektivet så borde du om någon vara positivt inställd till guidens köp&sälj-del, och att den är så pass öppen och lätt-tillgänglig som den är idag.

Jag vet med säkerhet att många personer drar sig från att ens börja med den här härlig hobbyn främst pga kostnadsbilden som existerar idag. Begagnat däremot är perfekt inkörsport! Skulle vi endast ha köp&sälj för

t.ex betalande medlemmar (vilket är de personer som redan är helt inbitna i hobbyn) så tror jag flödet av nya individer skulle stagnera väldigt fort (eller minska drastiskt åtminstone). Dessutom så skulle det vara svårt för de personer som vill byta upp sig att sälja av utrustning tillämpat kanske för ett mindre kar, eller dylikt.

Nä, låt det vara som det är! möjligtvis bygg in någon form av valfritt filter per user-profil.

Benighted: Det är bara att börja koda! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ska annonserna finnas kvar, men man måste även vara medveten att annonserna är moderationstunga, så det enklaste för oss skulle ju vara att stänga av det, men tror inte det är nån lösning någon vill ha... Däremot tror jag på valfrihet, och att kunna välja att se det där eller inte är den lösning jag vill se, och det går att fixa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte köp & sälj funnits här så skulle bara handeln och tipsen länkas till blocket, och det är väl onödigt.

Hur skulle det vara om enbart Betalande medlemmar skulle kunnat Lägga In annonser?

-Ett billigt alternativ till tex. Blocket och även riktat till rätt målgrupp.

BUMP-andet är ett ofog i många fall.

Drömmen vore ju om annonser äldre än 4 veckor automatiskt sattes som Såld och kanske Automatiskt "bumpades" med en veckas mellanrum efter de lades in.

Detta hade gett en aktivare annonsmarknad och vi hade sluppit annonser som är gamla och står kvar som aktiva.

Tilläggas skall att jag tycker inte att problemet är så stort öht.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vi endast ha köp&sälj för t.ex betalande medlemmar (vilket är de personer som redan är helt inbitna i hobbyn) så tror jag flödet av nya individer skulle stagnera väldigt fort (eller minska drastiskt åtminstone). Dessutom så skulle det vara svårt för de personer som vill byta upp sig att sälja av utrustning tillämpat kanske för ett mindre kar, eller dylikt.

Nä, låt det vara som det är! möjligtvis bygg in någon form av valfritt filter per user-profil.

Ja, visst är det tragiskt att endast de som är inbitna tycker att 100:- är OK att betala, medan nybörjarna som får en massa hjälp och tillgång till en billig inkörsport i form av begagnatmarknad inte tycker det...

Jättebra idé med filter på användarprofilerna! Det borde ju göra så många som möjligt positiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är trots allt bara ett fåtal gnällspikar i denna tråd som tycker att något "måste" göras... Vi får anta att merparten av medlemmarna som inte skriver i denna tråd trots allt tycker att det är bra som det är...

Likgiltighet ska aldrig tolkas som ett ställningstagande. Bara för folk inte yttrar sig betyder inte det att dom är för eller emot. Med det resonemanget skulle man kunna tilldela alla uteblivna röster i ett val till styrande part.

Jag tycker om köp/sälj delen på forumet men skulle samtidigt inte ha något emot om det var en egen del.

Förslaget om att låsa annonser för alla utom trådskaparen tycker jag är utmärkt. Fördelarna med detta är fler en nackdelarna.

Men att göra köp och sälj exklusivt för stödmedlemmar ser jag som ytterst dumt, det skulle minska utbudet av både säljare och köpare och i längden så skulle det kunna innebära att många slutar att använda det.

Alla ska kunna se annonserna oavsett om du ens är registrerad på guiden, jag skulle dock kunna tänka mig att man inför en avgift för att lägga upp annonser för icke-stödmedlemmar, typ en tia eller två om detta inte blir för krångligt. Avgiften ser jag mer som ytterligare en motivator till att bli stödmedlem.

Om man sedan har något sett att sortera bort annonserna från övriga inlägg så är det väl bra för dom som vill utnyttja en sådan funktion, men jag personligen gillar att läsa annonserna och se om man kan hitta något intressant till en billig penning.

Att det finns en köp och sälj avdelning på guiden som jag kan utnyttja ser jag som en av de största födelarna med detta forum jämfört med andra större utlänska forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, visst är det tragiskt att endast de som är inbitna tycker att 100:- är OK att betala, medan nybörjarna som får en massa hjälp och tillgång till en billig inkörsport i form av begagnatmarknad inte tycker det...

Jättebra idé med filter på användarprofilerna! Det borde ju göra så många som möjligt positiva.

Nya användare kan ju fortfarnade se annonserna, är bara att vem som helst kan lägga upp annonser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer debatten med intresse och har även jag lite åsikter. Jag tycker att nuvarande system behöver göras om, för det är för plottrigt.

-En lösning är att lyfta ut annonsavdelningen till en separat del. Risken kan vara att annonseringen kan minska i långa loppet.

-Den andra lösningen som jag tilltalas mest av är att låsa annonstråden för alla utom annonsören. Detta hjälper dock inte mot bumpningar. En liten hjälp i sammelsuriet av nya trådar är att färga annonserna i tex grön text.

-Börjar man ta betalt för en annons kommer nog antalet annonser minska en hel del, vilket skulle vara olyckligt. Det är bra med en livfull andrahandsmarknad. Om en annons kostar 10 kronor och det finns flera sätt att betala med, såsom Paypal, internetbank, faktura, sms osv kanske det inte är en så stor tröskel för de flesta annonsörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Börjar man ta betalt för en annons kommer nog antalet annonser minska en hel del, vilket skulle vara olyckligt. Det är bra med en livfull andrahandsmarknad. Om en annons kostar 10 kronor och det finns flera sätt att betala med, såsom Paypal, internetbank, faktura, sms osv kanske det inte är en så stor tröskel för de flesta annonsörer.

Inte ett alternativ egentligen, väldigt mycket administrativt för att få till en sådan här tjänst om man inte köper en färdig produkt, och gällande att det skulle vara ett sätt att få in cash till SVG så går minst hälften i avgifter till paypal, kreditkorten och fakura känns inte så genomtänkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta betalt / annons är inte ett alternativ.

Däremot kanske kräva att man betalande medlem för att kunna Lägga IN en annons?

Vilket av problemen som nämnts i denna tråd menar du att den förändringen skulle åtgärda?

If it ain't broken, don't fix it...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del tycker jag det är rätt praktiskt att se både annonser och forumtrådar samtidigt, då slipper man kolla på två ställen. Samtidigt är det ju bra om det går att göra de som inte vill se annonser nöjda(re) också. En ide vore att lägga en funktion så att man kan bocka av vilka delar man vill se när man trycker för nya inlägg. De som inte vill se annonser plockar bort en bock där, de som inte vill se affärernas erbjudande tar bort den delen, en del för DYI som går att ta bort också så kan den som vill se allt få det och den som vill slippa ha med nåt som känns störande har den möjligheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inte en chans att ta betalt per annons, det skulle vara alldeles för mycket administration. Och vi behöver bara få in tillräckligt med pengar för att driva siten, vi är ingen vinstdrivande organisation och har inga intressen av att vara det heller. Men stödmedlemmar är fundamentala till att sidan ska finnas, för ingen vill väl ha ett forum fullt med Google reklam med mera. Sen vilka fördelar stödmedlemmar ska ha är en separat diskussion, som kanske har beröringspunkter med denna tråden, men det är ju inte så vi kommer åt själva problemet, att strypa köp & sälj vore trist så jag tror att ha valfrihet om man vill se det är vägen att gå... Och den är möjlig som jag sa redan tidigare, men vi måste besluta hur vi ska göra först, att hoppa fram och tillbaks efter vad den senaste personen ville se är ju inte ett bra sätt att driva ett forum..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är trots allt bara ett fåtal gnällspikar i denna tråd som tycker att något "måste" göras... Vi får anta att merparten av medlemmarna som inte skriver i denna tråd trots allt tycker att det är bra som det är...

För att få lite perspektiv på saker och ting kan man läsa länkad tråd nedan på NCS hemsida där man har det omvända problemet och lyfter fram saltvattensguiden som ett exempel på en bra fungerarande annonsmarknad. Är gräset bara grönare på andra sidan mån tro?

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=65191

gnällspikar och dramaqueens finns väl på alla forum, men ibland kan man ju väcka frågan för att förbättra saker och ting - jag anser ju inte att SG´s huvudsyfte är att vara något annonsforum, men det betyder ju inte att jag vill ta bort annonserna utan önskar att det låg som ett separat forum/köp&säljtorg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...