Gå till innehåll

Tillväxt och skötsel av våra koraller


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag starta den här tråden så att fortsatt diskussion från denna tråden kan få fortsätta lite: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?5587-Korall-p%E5-V%E4stkusten

Såhär började diskussionen:

Hur går det med akvariehållningen av de svenska korallerna? Kan tillväxten av bägarkoraller och död mans hand jämföras på något vis med den från deras tropiska släktingar? Kan vi fragga ned och odla upp våra svenska koraller på samma sätt eller åtminstone liknande? Eller får vi nöja oss med att plocka de från havet och ta hand om de? För att sedan dyka ned och hämta en till om vi vill ha fler.

Svar:

Fragga dödmanshand, nja, där är vi väl inte riktigt än. Att få dem att överleva och börja växa känns väl som en rimlig målsättning just nu och så långt ser det hoppfullt ut. Fast vill nu nån absolut ha en liten fragg så får vi väl lösa det.

Där började det, då blir det fler följdfrågor. När man läser på de tropiska forumen om hållning av "icke-foto syntetiska" koraller så blir ofta skötseln man läser väldigt militant, det ska vara utfodring i princip konstant och matning 5-6 gånger om dagen eller doseringspump verkar vara de enda alternativen.

Hur är det med våra kalla släktingar? När jag läser i trådarna här får jag ett intryck av att det inte är riktigt lika hårt här utan matning lite ibland på ungefär samma nivå som fiskarna och övriga djur verkar vara standarden. Är det en missuppfattning från min sida? Eller äter våra djur mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar mina dödmanshand och bägarkoraller med torrfoder för SPS, LPS och musslor utblandat i vatten. De får en giva på morgonen och sen när jag kommer hem ca en gång i timmen, de gånger jag är hemma. Det funkar för tillfället. Man märker tydligt att de reagerar på maten med att blåsa upp sig och sträcka ut tentaklerna.

Testade med automatisk matning, men fick inte till det. Kommer nog att göra ett nytt försök om jag byter till större kar.

Tillväxten kan jag än så länge inte svara på än så länge. Dödmanshand är ju en läderkorall och den skiftar i storlek beroende på humöret. Så tillväxten är väldigt svårt att observera.

Att fragga en dödmanshand är nog svår, men delning av en hel koloni går nog att lösa.

Mina bägarkoraller däremot borde vara enklare att mäta på. Ska börja mäta och bokföra. Nån som vet om det finns skjutmått i plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det finns skjutmått i plast :-) Spring och köp!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Skjutmatt-och-Mikrometer/Skjutmatt-2-st-16114/

Att mäta på en dödmanshand kan nog vara svårt ja. Det borde kanske vara enklare att mäta på en liten koloni nästan? Om man lyckades göra en lite fragg och kika på. Det är ju lättare att se om en koloni stor som en femma ökar i storlek än en som är som en knuten näve. Även om de är temperamentsfulla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så ynglar ju havsnejlikorna av sig som bara den. Jag tycker man ser nya små individer titt som tätt.

Något som jag tycker känns intressant, som jag funderar på att försöka med nån gång när andan faller på är att fragga en havsros. En liten individ som jag har i mitt akvarium har växt ganska bra sen den kom i.

Även på havsrosorna lär det vara ytterst svårt att få en exakt uppfattning om tillväxten då de varierar mycket i storlek. Dom till och med blåser upp sig till 3-4 ggr storleken när dom fått en rejäl matbit.

När vi ändå är inne på ämnet fortplantning så hade jag två ermitkräftor som parade sig samma dag dom kom ner i baljan. Riktigt kul att få se.

Nu så såg jag att en eremit bär rom inne under skalet, jag funderar på om det är någon idé öht att försöka ta till vara på avkomman.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående matning av kallvattensdjur så har dem ju lägre ämnesomsättning än sina släktingar från varmare breddgrader (pga den låga temperaturen), därför borde det vara lättare att få i dem tillräckligt mycket mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående matning av kallvattensdjur så har dem ju lägre ämnesomsättning än sina släktingar från varmare breddgrader (pga den låga temperaturen), därför borde det vara lättare att få i dem tillräckligt mycket mat.

Det tror jag med.

Ja, det fundera jag på med lite. Skulle det kanske även kunna påverka tillväxten hos korallerna? Att de även växer långsammare pga deras lägre ämnesomsättning.

Enligt bifogad sida växer exempelvis dödmanshand mellan 1,5-3cm per år i havet. Vet ej hur snabbt en motsvarande tropisk läderkorall växer. Hade varit intressant om nån med erfarenhet eller länkar kan dela med sig?

http://www.marlin.ac.uk/reproduction.php?speciesID=2442

Något som jag tycker känns intressant, som jag funderar på att försöka med nån gång när andan faller på är att fragga en havsros. En liten individ som jag har i mitt akvarium har växt ganska bra sen den kom i.

Även på havsrosorna lär det vara ytterst svårt att få en exakt uppfattning om tillväxten då de varierar mycket i storlek. Dom till och med blåser upp sig till 3-4 ggr storleken när dom fått en rejäl matbit.

När vi ändå är inne på ämnet fortplantning så hade jag två ermitkräftor som parade sig samma dag dom kom ner i baljan. Riktigt kul att få se.

Nu så såg jag att en eremit bär rom inne under skalet, jag funderar på om det är någon idé öht att försöka ta till vara på avkomman.

/Stefan

Intressant tanke att fragga havsros! De är ju inte lika rörliga som sjönejlikorna, så de brukar inte lämna fraggar efter sig som vi kan studera.

Misstänker att foten inte ändrar storlek vid humörskiftningarna, men den är å andra sidan inte så lätt att komma åt och mäta. Så det är nog enklare att hålla koll på yngre exemplar men även då blir det nog fråga om subjektiva uppfattningar om storleken. Kanske fotografering en gång i halvåret kan ge besked :)

Misstänker att avkomman har ett antal planktoniska stadier innan den landar. Så det är nog inte lätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag kom på när jag studera min tropiska Lobophytum hemma att den fick jag som fragg och då var den en gren/finger. Nu har det börjat grenas ut två nya fingrar på den, sakta men säkert(korallen är stor som en lillfingerspets ungf och har nog dubblat sin storlek på fyra månader). Min tanke var att förgreningar på korallen borde ju kunna vara ett bra tecken på tillväxt även på dödmans hand(Alcyonium kanske vi får börja säga så låter vi coola som de tropiska grabbarna).

Jag läste med hur du Jonas hade limmat en Alcyonium med. När jag fäst mina mjuk koraller typ Lobophytum så har det sällan lyckats med att limma de. Istället har jag satt fast de lätt mot en sten med löst gummiband, plastinlindad ståltråd eller liknande. På en vecka ungf brukar korallen ha fäst sig vid sitt nya underlag och sitter bra där. Skulle det fungera med vår Alcyonium med? Det borde väl nästan med vara relaterat till tillväxten, fast det borde ju å andra sidan vara en prioriterad evolution att bortstötta fragment av en moderkoloni ska kunna fästa sig snabbt igen där det hamnar och bilda en ny koloni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckan vid limning av Alcyonium (digitatum) kan vara väldigt kort, tyvärr. Ungefär hälften av gångerna lyckas man. Ofta brukar korallen ändra storlek så mycket/ofta att den tappar fästet mot limmet.

Men jag ska definitivt försöka med gummibandet, även om jag är lite tveksam. Det verkar som att de inte är så pigga på att fästa på nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som min erfarenhet av att limma mjuk koraller, de släpper efter ett kort. Jag har bara lyckats en gång. Gummiband eller framför allt att använda plastinlindad ståltråd(minns inte vad de brukar kallas men sådana som alltid brukar vara lindad runt nya kablar man köper). Då kan man bygga en liten bur nästan runt korallen som ser till att den inte kan fara iväg men samtidigt inte skär in i den mjuka vävnaden. Sitter gummiband för hårt så kan man få två koraller... Gummiband fungerar bra dock om man tex sätter korallen i en grop och bara har gummibandet för att hindra den från att flyta ut från gropen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...