Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

Har precis beställt ett RSM 250 från Triton som jag kommer att hämta under nästa vecka.

Tänkte under denna tråd lägga ut lite bilder och även ställa en del frågor som ni på forumet

säkert kan svara på. Detta är mitt första saltvattensakvarium.

Det jag redan nu har inhandlat är en PicoBello OSMOS + Silikatfilter:

post-6558-1446892496235_thumb.jpg

Salt:

post-6558-14468924962557_thumb.jpg

Sand:

post-6558-14468924962773_thumb.jpg

Fick info om att 2 påsar av detta skulle räcka för mitt kar. Verkar lite lite men jag kan ju ha fel.

Refraktometer:

post-6558-14468924962974_thumb.jpg

Plus tester för Alkanitet, Fosfat, Nitrit & Nitrat. Trodde jag skulle behöva pH och Ammoniak också

men det skulle inte behövas (?)

Jag har även beställt Dr Tim's Nitrifying bacteria och en dubbel TDS-mätare från Drakfisken.

Här står PicoBellon och puttrar:

post-6558-14468924963185_thumb.jpg

Jag har också hört att att jag ska låta akvariet köra igenom med vanligt kranvatten först för

att sedan tömma och fylla på med osmos. Får jag inte in en massa onyttiga ämnen om jag

använder kranvatten först?

När det gäller sten har jag fått tipset att köra med död sten eftersom man kan få med sig en

del icke önskvärda hyresgäster om man använder levande sten. Vad gäller här?

Återkommer då karet är hämtat och monterat.

mvh,

Ulf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sanden kommer absolut att räcka. Riktigt fin är den också. Jag kör inte med osmosvatten över huvudtaget och jag har inte märkt något negativt än sålänge. Jag spolar bara ur kranen i ca 10 minuter och bara kallvatten. Sen så hade ja kör med levande sten från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte argumentet för "död" sten?? Ett saltvattenakvarie "bygger" mycket på "levande" sten och dom organismer som finns däri.

Skall du använda "död" sten så måste du högst troligt först "laka ur" den under en tid, och därefter ympa in "levande" sten för att få fart på den (tidigare) "döda" stenen så den blir "levande".

Skulle jag välja så blir det levande sten från början för att slippa "omvägen" med den "döda" stenen.

Många citat-tecken blev det ;-)

Lycka till och du har mycket kul framför dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej & Tack!

Det var något jag läste men jag håller mig till levande sten istället !

Ser fram emot att få dra igång!

Ska försöka notera ner vad jag planerar i denna tråd och ser du något galet (som tex död sten) , hojta till :)

Tack för dina kommentarer!

Ulf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog koll på det mesta när det gäller kostnader relaterat till saltvattensakvarium men det enda jag inte har koll på är vad LS kostar / kg. Någon som vet vilka prisspann som finns ? Hur vet man om LS är av god eller dålig kvalitet? Detta har kanske att göra med hur välkänd och erfaren leverantören är.

Funderar starkt också på att köpa en Osmospåfyllare, den här. Finns det någon som har erfarenhet utav denna? Finns det andra alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll utkik efter annonser, det dyker upp lite då och då. Du kanske kan hitta en del av stenen begagnad iaf. Annars är det nog som du säger bara att ta fram plånboken och se glad ut. Tror man brukar säga runt 100 kr/liter vid uppstart så det är nog smart att förbereda sig på att det kommer att hamna på minst det. Alla smågrejer kostar mer än man tror. Men när du väl köpt allt kommer du inte att tänka på det mer, då är det bara roligt :)

Ang. Osmolatorn så är det en vettig investering, inte nödvändig i början men du kommer trötta på att fylla på för hand efter ett tag. Jag har den som du länkade till och den har funkar perfekt för mig än så länge.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt två 25L dunkar jag håller på att fylla med Osmos. Dessa två räcker ju inte långt eftersom jag behöver 250L,

dvs 8 st till (minus volymen för LS) för att fylla akvariet på en gång. Verkar ju bortkastat att köpa på sig 8 till

dunkar som man ändå inte kommer ha någon nytta av då akvariet är fyllt.... kan man köpa osmosvatten hos

saltvattensakvaristerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite överkurs just nu men gadgetfreak som jag är vill jag ju ha en akvariedator också. De jag tittat på är Profilux & Neptune Apex.

Neptune Apex verkar inte gå att köpa i Sverige. Kan en controller hålla koll på alla vattenparametrar eller behöver man

separat utrusning för det? Sett att de iallafall ska klara av pH, temp & Salinitet. Jag vill ha en controller jag kan övervaka

från iPhone & webinterface.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt två 25L dunkar jag håller på att fylla med Osmos. Dessa två räcker ju inte långt eftersom jag behöver 250L,

dvs 8 st till (minus volymen för LS) för att fylla akvariet på en gång. Verkar ju bortkastat att köpa på sig 8 till

dunkar som man ändå inte kommer ha någon nytta av då akvariet är fyllt.... kan man köpa osmosvatten hos

saltvattensakvaristerna?

Om du kommer in till mig på Triton så kan du få ett gäng tomma salthinkar att bunkra vatten i!

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite överkurs just nu men gadgetfreak som jag är vill jag ju ha en akvariedator också. De jag tittat på är Profilux & Neptune Apex.

Neptune Apex verkar inte gå att köpa i Sverige. Kan en controller hålla koll på alla vattenparametrar eller behöver man

separat utrusning för det? Sett att de iallafall ska klara av pH, temp & Salinitet. Jag vill ha en controller jag kan övervaka

från iPhone & webinterface.

Neptune vet jag inget om, men det finns ingen akvariedator som kan mäta alla värden (i varje fall inte i prisklasser under ett par normala brutto-årslöner) så det som står till buds är PH, salthalt, temp och redox men det kan du få i mobilen med de flesta akvariedatorer på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är med osmos. Läser om en del som använder vanligt kranvatten till sina kar men läser

också hur viktigt det är med att använda osmos. Själv kommer jag använda det men vilka

risker tar man om man kör vanligt kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...