Gå till innehåll

Hur många har haft eller har grön cyano?


Grubbelmuz

Rekommenderade inlägg

Ja som rubriken beskriver, någon som har erfarenhet av den gröna typen av cyano.. Skulle vilja starta en diskution hur man bekämpar detta as till alg/bakterie..... Har haft det i mitt kar i ca 3-4månader nu och ser ingen direkt lösning hur jag ska bli av med detta.

Andvänder mig av Deltecs remover med deras kol.

Mina värden är:

Ca:350 -->Red Sea

Mg:1600 -->Red Sea

Kh: 8.0 -->Red Sea

Phosfat: 0.08 -->Red Sea

Nitrat: 3.5 --> Red Sea

Mvh:Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

hej, jag hade samma problem!

Tillslut använde jag "redslime remover" vilket fungerade kanonbra!

men flera av korallerna tog ordenligt med stryk, framför allt min hysterix! nu några månader senare har allt repat sig tack och lov!

//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade försökt få upp ca 450.

få ner mg till 1400

sen öka kh till 10-11.

och sen kolla vad som händer tror det är obalans mellan dina värden

Kh skulle jag dock hålla där du har den nu. Är där de ligger naturligt i havet, finns dem som kör högre men det ger inte så mycket mer än ökad risk för RTN och annat dåligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara haft positivt resultat av högt KH, i min 275-liters kub låg jag konstant på 11-12 och hade inga problem alls med alger, dock ska det tilläggas att jag inte körde någon "metod" i det karet, endast en skummare. Ett lite högre KH har jag erfarit är bättre för musslor också, även andra som sagt detta.

Och som vanligt så finns det lika många åsikter och sätt som det finns akvarister. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga Leffe på Triton.

Vet att han har ett akvarium i butiken som han testar något "mirakelmedel" mot cyano.

Jag såg att det var ett akvarium som såg ut som skit med olika datum skrivet på rutan och det e hans test.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju hållit på med det här i över 20 år så javisst har jag haft grön cyano. Jag har bekämpat den utan någon metod eller mirakelmedel egentligen. Bra skötsel, bra ljus, bra cirkulation, regelbundna vattenbyten och fosfatreducerare är det som har funkat för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Bra att denna tråden lyftes upp. Jag har grön/röd cyano och har haft senaste året, kämpar just nu med en typ av ATS som jag hoppas se resultat på. Ska även byta remover samt försöka skumma hårdare. Finns det några mer tips och trix som man kan göra för att motverka cyano?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red slime remover fungerade inte på grön slime har testat ,, har provat flera olika metoder men det verkar som om inget tar död på dessa alger.

Nästa steg är att skrubba stenen med en diskborste som jag monterat på ett pvc rör (borrat hål i genom)för att suga ut det ur akvariet och sedan mörklägga det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror ni ska försöka leta upp "källan" till era problem.

för mig så har fosfat ställt till det med cyano. börja kolla fosfaten mot ett bra fosfattet (hanna eller rowa). detta tycker jag ska göras när man inte kör med fosfatremover. detta för att få ett mer rättvist resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni har väldigt låga nivåer av fosfat och nitrat (speciellt nitrat) så tycker jag ni skall testa att tillsäta nitrat. En helt ofarligt metod att använda samtidigt som den är väldigt enkel. Detta tillsammans med utsugning av cyanon och regelbundna vattenbytet skulle kunna hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Hanna phosphate test visade 0.04-0.05 och Salifert nitrat test visade mycket svagt ljusblå.

Jag har inte testat med att tillsätta nitrat, det ska jag nog göra som nästa försök..

v.ä.s :/ har nog missat/glömt en del för jag fattar inte vad det betyder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Hanna phosphate test visade 0.04-0.05 och Salifert nitrat test visade mycket svagt ljusblå.

Jag har inte testat med att tillsätta nitrat, det ska jag nog göra som nästa försök..

v.ä.s :/ har nog missat/glömt en del för jag fattar inte vad det betyder.

Vodka- ättika- socker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu ser det ut som den gröna slime mattan ger med sig,, sa tidigare att mitt Salifert nitrat test var blå, det är rosa och inget annat :)

Hur går det för er andra?

Började tillsätta 10 ml nitrat varje morgon för det visade 0 helt ofärgat, efter 1 v fick min skummare fnatt den skummade tjockt vitt skum som hängde ut ur koppen.Efter 3v så började det synas på testet och inget grönt är till baka. E 4v rödbruna alger börjar växa på pumpar och sten ,, jag håller tummarna nu att det ska gå vägen,, och inget mer ska svälta. Min Salaris var smal som ett sträck men är ok nu.

Höjde även mitt kh till runt 11.

Kenny

Ändrat av gurra600
glömde en sak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...