Gå till innehåll

Box runt röret till ytavrinningen?


Perk

Rekommenderade inlägg

Jag har sett att en del har en "box" i glas runt röret som går ner till sumpen. Bör man har det?

Som jag ser det minskar risken att hela akvariet töms om man skulle få läckage i tätringen runt röret.

Finns det fler anledningar att ha en sån "box"? För och nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu börjar det bli dags att ta tag i nya karet. Jag har ju skaffat ett "nytt" 600 liters som är bottenborrat. Nu vill jag sätta en sån box runt de borrade hålen som extra säkerhet.

Min fråga är hur man beräknar hur hög boxen ska vara? Dvs hur mycket kommer vattnet att stiga när man sätter igång pumparna?

Finns det nån formel för att räkna ut hur mycket vattnet stiger vid ett visst flöde? Det som ska in i formeln är väl omkretsen på "boxen", diameter och längd på rören som går ner till sumpen och flöde från returpumpen (dvs det flöde som kommer tillbaka till akvariet när man räknat bort förluster i rör och tryckfall). Är det någon som redan har en sån formel så man slipper beräkna den själv?

Finns det någon sinnrik konstruktion för att höja och sänka boxen så att det går att justera detta i efterhand när karet är fyllt? känns ju lite jobbigt om man skulle råka göra boxen för hög eller låg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på om jag hänger med på din fråga, men mig veterligen stiger vattennivån lika mycket oavsett vad flödet är. Kanske teoretiskt så stiger vattnet något mer vid högre flöde men i praktiken är det obetydligt. Boxen ska vara högre är dina rör ner till sumpen. Om den är mycket högre blir det stor risk för oljud pga skvalp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, när jag körde med överrinningsbox på mitt förra kar så var det en enorm skillnad på vattennivån i akvariet beroende på vilket flöde jag matade med.

Jag kanske har tänkt lite fel... Egentligen ska jag nog fokusera på rördiametern och vad det klarar för flöde. Omkretsen på boxen är ju flera gånger större än röret så det som främst ska optimeras är väl flöde på returpump och rören som går ner till sumpen.

Men den andra frågan återstår, dvs om någon har en smart konstruktion som gör att man kan höja och sänka kanten på boxen för att justera nivån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du förser överrinningsboxen med en överrinningskam som finns att köpa hos din lokala akvariehandlare så kan du justera vattennivån med hjälp av den inom ett par cm iaf.

Gör boxen ca 2 cm lägre än den vattennivån du vill ha så kommer det att bli jättebra, och gör inte boxen för liten (då blir överrinningskammen för kort och det kan tänkas att du kommer vilja stoppa ner en hand eller håv i den för att ta upp fisk som simmat vilse el dylikt.)

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Jag skulle ha en box runt eller liknande. Jag fick för några dagar sedan en Amphiprion percula i min ytavrinnare hade bara en ribbad kant på 2cm och den hoppade över ium att jag har en form av droppfilter bakom så dog stackaren. Nu har jag betydligt högre ena upp till täckglaset så ingen kan hoppa över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...