Gå till innehåll

Käk åt korallerna?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Ville höra lite vad ni brukar använda som micro föda till era koraller och om det är något speciellt märke som ni kan rekommendera. Jag har hört att näringsinnehållet kan skilja ganska mycket mellan olika märken av exempelvis phytoplankton.

Har också läst att man kan sila av krossade musslor och använda detta som föda. Är detta ett bra alternativ?

Tacksam för synpunkter

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det var lite oväntat, trodde de allra flesta matade korallerna med speciell mat. Jag hade ev tänkt producera egen phytoplankton. Är det en sådan produkt man använder som startkultur då eller behövs det något annat (levande kulturer)?

Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att denna produkt är en levande kultur?

Grotech Phytostart 500ml

Grotech Phytostart 500ml 13.50 EUR

Zuchtansatz für Phytoplankton Nanochloropsis salina

Ansatz der Planktonkultur:

Bringen Sie den Zuchtansatz in den Reaktor ein und füllen diesen mit der gleichen Menge Salzwasser auf. Fügen Sie die empfohlene Menge GroTech PhytoFood dazu. DieReaktorfüllung wird nach 1-2 Tagen die ursprüngliche Farbe

annehmen.

Verdoppeln Sie die Füllmenge mit Salzwasser und der entsprechenden Menge PhytoFood und warten Sie ein paar Tage auf das Nachwachsen der Kultur.

Wiederholen sie diesen Vorgang bis der Reaktor vollkommen gefüllt ist.

Sobald Sie eine gut gedeihende Phytoplanktonkultur haben, sollten Sie eine kleine Menge in einem dicht verschlossenem Gefäß im Kühlschrank einlagern. Hieraus können Sie bei einem

Zusammenbrechen der Reaktorkultur eine neue aufbauen.

Eine regelmässige Entnahme von Plankton und Nachführen der Nährlösung verlängert die Standzeit der Kultur.

Empfohlen wird hier der GroTech PhytoBreeder der Phytoplanktonreaktor mit PhytoControl der automatischen

Dosiereinrichtung.

Lagerung im Kühlschrank 4-10°C !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Är det någon som vet om man kan ersätta "phytofood" med något annat eller är detta ett krav för att på fart på odlingen? Jag har nämligen skaffat en startkultur. Berätta gärna hur ni gjort när ni odlat phytoplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Phytofood" låter som någon form av konstgödning, rent hypotetiskt bör det gå lika bra med exempelvis Blåkorn eller liknande vilket antagligen "Phytofood" är. Frågan är om Blåkorn osv. innehåller några orenheter som kan spridas vidare till akvariet genom uppbindning i algerna. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Phytofood" låter som någon form av konstgödning, rent hypotetiskt bör det gå lika bra med exempelvis Blåkorn eller liknande vilket antagligen "Phytofood" är. .

Hur drar du den slutsatsen?????

Plankton=blåkorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutsatt att jag läst rätt (vilket inte är någon som helst självklarhet i och med att beskrivningen var på tyska) så tyckte jag mig se att "phytofood" var näringsämne för algplanktonen (Nanochloropsis) och därför drar jag slutsatsen att de liksom merparten av alla andra växter och växtrelaterade organismer i första hand behöver kväve+fosfor för tillväxt och överlevnad.

Zooplankton behöver förstås annan föda men algplankton klarar sig principiellt på kväve+fosfor (resten finns normalt i vattnet).

Blåkorn=växtgödning=kväve+fosfor (+ev något mer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som kan tyska som har lust att översätta?

När jag odlade grönalgsplankton när jag läste marinbotanik använde vi vanligt gödningsmedel (vet ej fabrikat) men jag vet inte om det finns några restprodukter i exempelvis Blåkorn som kan ge förgiftningar etc. när det förs uppåt i näringskedjan, marinbotanikerna var inte så värst intresserade av vad som hände längre upp i näringskedjan utan det var algerna i sig som var intressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De phytoplankton man köper är en form av torkade svävande alger oftast en blandning av olika arter. De innehåller mycket litet av mineral näringsämnen men framför allt vegetabiliska proteiner kolhydrater och fett.

Jag fick upp några små rörmaskar på ungefär en cm diameter i mitt nano. Så tillsatte jag Phytoplan tre gånger varannan dag och på det dubblade de sin storlek.

Det finns andra sorter som antagligen är bättre för stenkoraller. Många korallarter föredrar copepoder som man odlar själv. (Liknar minidafnier)

Phytofood är gödselämnen att använda när man odlar phytoplankton = svävande alger.

Blomstra lär vara litet sämre men bättre än blåkorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som kan tyska som har lust att översätta?

Översatte med babelfish till engelska blir kanske lite lättare.

Breed beginning for Phytoplankton Nanochloropsis salina Beginning of the plan acct culture: Bring the breed beginning into the reactor and fill up this with the same quantity of seawater. Add the recommended quantity of GroTech PhytoFood. The reactor filling will accept the original color after 1-2 days. Double the amount of filling with seawater and the appropriate quantity of PhytoFood and wait you a few days for regenerating the culture. Repeat they this procedure to the reactor are perfectly filled. As soon as you have a well prospering Phytoplanktonkultur, you should store a small quantity in a closely locked container in the refrigerator. From this you can develop a new with breaking down the reactor culture. A regular withdrawal of plankton and adjusting of the nutritive solution extends the service life of the culture. Here the GroTech PhytoBreeder of the Phytoplanktonreaktor with PhytoControl of the automatic dosing equipment is recommended. Storage in the refrigerator 4-10°C!

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instruktionen ovan är för GroTech PhytoPlankton filter... där allt är helt automatiserat. Ett jättetrevligt system men tyvärr ganska dyrt.

Att odla phytoplankton är annars riktigt enkelt. Ljus, näring och en startkultur så är du igång. Jag odlade i Petflaskor och det gick bra... tyvärr har kulturerna en tendens till att krascha oförklarligt ibland.

Vill man inte hålla på att odla så finns det Instant Algae att beställa ifrån Drakfisken. Det är koncentrat av phytoalger... finns olika blandningen. De håller i upp till 3 månader och räcker länge länge.

Själv tillsätter jag GroTech NutriMarine som är foder för filtrerande djur och GroTech VitAmino som är vitaminer och aminosyror. Jag odlar även Rotifers som jag matar med Instant Algae... och sen häller ner i akvariet. Jag tillsätter även en del Instant Algae direkt till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...