Gå till innehåll

Fästen till T5:or på en Aqua Light Quad


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har vid byte utav rör i min armatur lyckats med bragden att bryta av spännena till T5:orna.

Alltså de plastbitarna som håller rören uppe mot reflektorn. Vet nog hur varma rören blir. Kan det vara skadligt eller brandfarligt om jag låter rören ligga mot stänkskyddet. Skyddet är i plast.

Går det att limma fast bitarna med superlim (cyanoakrylat) eller fästa dem på annat sätt?

Tar tacksamt emot tips.

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du var jag kan köpa dem?

Förstår mig inte på hur jag skall kunna byta dem för ledarna sitter mitt över skruven och jag kan inte finna något sätt att byta ut dem/ta loss dem. De är liksom fastlimmade/gjutna i plasten. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på var "felet" är.. :(

Det är inte denna armaturen som är sönder utan detta är bilder på fästena som sitter på den lilla armaturen.

Jag har markerat vilken del utav hållaren som är avbruten. Samma ställe är av på två delar, alltså två olika hållare men till för samma rör.

Jag kan inte för mitt liv fundera ut hur jag skall göra för att kunna lossa på ledlampan. Skruven till fästet/hållaren sitter precis under och utan att ta bort själva ledlampan kan jag inte skruva loss fästet.

post-843-14468925004007_thumb.jpg

post-843-14468925004209_thumb.jpg

post-843-14468925004409_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte vara några problem med superlim, du får helt enkelt limma och sen testa så det sitter ordentligt efter ett par timmar. Annars kanske tangit lim fungerar eftersom plaster brukar vara lite knepigt. Trots allt är det inga jättevikter som ska hänga i fästet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej precis..

Är inte orolig för vikten alls utan det är bara värmen som oroar mig. Om det blir för varmt mot limmet så att det kan skada, brinna, släppa eller något sådant.

Hur mycket skall superlim (cyanoakrylat) tåla egentligen? Hittar olika uppgifter på nätet.. ibland står det ca 150 grader men ibland finner jag flampunkt på 85 grader.

Hur varma kan T5 rören bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flampunkten är säkerligen för flytande form, när det väl härdat kan jag inte se att det skulle tåla under 100-150 grader.

Rören blir säkert varma, men ifall de skulle bli hundra grader så skulle vatten förångas direkt om du tillför en droppe på ett rör under drift tex. Man kan ju ta i dem ganska snart efter att de har släckts, kanske redan när de lyser (minns inte)?

Jag hade inte varit orolig för att något skulle hända med limningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om T5 rören blir över 50 grader så tror jag dina rör inte håller någon längre tid. Det får vara en riktig fulingramp om dina rör ska vara så varma att du inte ens kan ta i de. Är inte optimal arbetstemp för T5 rör mellan 35 och 25 grader eller något sådant?

Summa kardemumma, om flammpunkten för limmet ligger på 85 grader så har du redan haft en hel del andra problem med rampen innan limmet börjar brinna :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har alla övertalat mig.. har limmat nu.. för 5 minuter sedan.

Hur länge bör man vänta innan man testar att trycka på rören i hållarna?

Jag trodde att superlim skulle torka på sekunder men jag fick hålla ett rätt bra tag och det varken härdar eller ändrar färg från genomskinligt till vit/grått som andra superlim jag har haft.

Enligt tuben med limmet så ska innehållet enbart vara cyanoakrylat (precis som alla superlim?) och märket är super glue från Loctite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte hur varma mina T5 är. De ligger just runt 80 grader med 25- 26 i rummet.

Jag har limmat lite plast med cyanoakrylat. Det brukar ta flera timmar att nå full styrka. På fingrarna går det på några sekunder så jag brukar låta det härda där och tvätta bort det med aceton efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick halvbra.

Jättesvårt att komma till mellan fästena men det verkar som om det ena fästet sitter bra. Det andra lossade när jag försökte leka ner röret. Har limmat om igen nu och satt en penna för att hålla det på plats. Vet inte hur lång tid det kan tänkas ta men det får väl stå så tills imorgon om det behövs.

Stig, Tror du det är någon risk att det sker något tossigt med/mellan lim/rör vid den värmen?

Varför tar det så lång tid för det att härda när det är mellan plast. Normalt är det väl cyanoakrylat som är i t.ex. grotechs fragglim och det fäster ju på sekunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror limmet fungerar bra vid 80 grader. Anledningen till att det går så sakta när man limmar plast eller metall med cyanoakrylat är att det är fukthärdande. Och att när det härdar blir det i stort sett vattentätt. Plasten och metallen är också vattentät vilket gör att härdningen går långsammare och långsammare. Vissa lim innehåller ett mjukare fyllmedel för att bli mer elastiskt. Kanske, kanske har Grotec ett fyllmedel som släpper genom fukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig skriver så härdar cyanoakrylat vid kontakt med vatten, fukten i dina fingrar är tillräcklig för att ytan ska klibba ihop direkt. Det finns härdare för lim som är en spray du kan applicera efteråt, även så kan du ta detta på ena delen och li på den andra så härdar det i princip omgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det fått stå och dra en stund och jag tror jag låter det stå tills imorgon och så kollar jag då hur det funkar.

Blev lite orolig igen nu när Stig skrev att rören kunde bli hela 80 grader varma men härdat superlim bör väl stå sig bra. Jag menar plasten/acrylen som hållarna är gjord av ligger ju också i direktkontakt med rören eller det har kanske ingen betydelse.. de kanske innehåller något som gör att flampunkten är högre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte hur varma mina T5 är. De ligger just runt 80 grader med 25- 26 i rummet.

Jag har ingen anledning till att misstro dig men jag är väldigt förvånad ändå. Vad har du för en ramp? Jag har en enkel T5 ramp som i princip bara är rörhållare med reflektorer till från en aluminium låda. Jag har visserligen inte mätt på de rören men mina händer är väldigt känsliga för höga temperaturer och jag gråter nästan vid de mesta som är över 50 grader och jag har inga problem med att ta i mina T5 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen...

Nu bryr jag mig inte om superlim, najtråd eller något annat.. :)

Step by step är vad jag behöver :D

1. Lossa på ledlampans kontakt

2. Pilla in flickvännens lillfinger underifrån så att chipet hoppar loss

3. Ta bort chipet

4. Skruva loss fästet.

5. Skruva dit nytt fäste.

6. Tillbaka med chipet.

7. I med kontakten.

Woooohooooo....

Nu är bara frågan om jag vågar andvända månljuset i den armaturen eller om det kan vara farligt. Det är nämligen så att kontakten som man stoppar in i ledlampan (ser ut som en stickkontakt till en datafläkt, 2 pinnar i ett vitt hölje) pulvriserades när jag skulle dra loss den. Den måste ha bränt eller något liknande för den försvann i tomma intet.

Det jag undrar över nu är om det kan vara farligt att ta varje liten "pinne" och sätta i dem i leddens hål och köra utan att det vita höljet finns kvar eller om man bara skall låta dem vara som de är och inte köra med just de månljusen.

Som de sitter nu har jag tagit bort ledchipen och låter kablarna ligga i hållaren för chipet. På det sättet kommer de inte i kontakt med någonting annat än insidan av hållaren. Inga sladdar för ström till månljuset sitter i för tillfället.

Något jag bör fundera en gång till på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...