Gå till innehåll

Uppstart av akvarium, vilken bakteriekultur är att föredra?


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Undrar om det inte är lite " same shit different name" på bakteriepreparaten?

Nitrifierare som nitrifierare är lite min tanke.

Kan tom ta en näve jord från trädgården, filtrera genom kaffefilter och hälla det vattnet i karet. Är samma typ av bakterier.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratar man bara nitrifikation/de-nitrifikations bakterier är det nog lite åt det hållet eftersom det såvitt jag vet bara finns två labb i europa som odlar dessa bakteriestammar (rätta mig om jag är felinformerad ;))

Microbe-lifts Special blend är dock ingen renodlad sådan produkt utan mer "inkört akvarium på flaska"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tom ta en näve jord från trädgården, filtrera genom kaffefilter och hälla det vattnet i karet. Är samma typ av bakterier.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Måste bara kolla här Marko, då det finns många nybörjare i hobbyn, stämmer detta verkligen?

Om man nu inte kan få tag på omnämda bakterier i sin lokala butik, vilka andra märken finns då att tillgå, som ofta finns i de flesta butiker (förhoppningsvis :))?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara kolla här Marko, då det finns många nybörjare i hobbyn, stämmer detta verkligen?

Om man nu inte kan få tag på omnämda bakterier i sin lokala butik, vilka andra märken finns då att tillgå, som ofta finns i de flesta butiker (förhoppningsvis :))?

Jag tror marko bara vill vara först på bollen 1:a April ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man gör faktiskt så med sötvatten fast ja med salt kan det ju säkert va en annan femma,

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, och det är samma typ av bakterier.

Dock lär det inte vara lika koncentrerat som på flaska, men det funkar för att få igång processen.

Nitrivec funkar kalas i saltkar med.

Om det funkar lika bra som saltanpassade preparat ska jag ha osagt.

Vänta på att Lasse trillar in i tråden, man är ifs inte ung nog att veta allt men mycket har han koll på. ;)

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget 1 aprilskämt utan faktiskt sant. Bakterierna man vill åt finns i de översta jordlagren, framförallt i skogsmark men även på anna mark. En skogsbacke är bra för den är oftast inte gödslad. Mitt första saltvattensakvarium startade jag på det sättet någon gång kring 1976. Jag hade läst av höga halter av nitrit i 3 veckor, det ville inte ge sig. Då fick jag det tipset av en kompis. Jag la i en dos klockan 9 på morgonen (då hade jag lika mycket nitrit som innan) - sedan mätte jag vid 18 tiden - ingen nitrit överhuvudtaget. Jag har startat 100 tals sötvattenskar så. Jag har även startat två stora filter till en ålodling på detta sätt också. I sötvattensvärden gick metoden länge under namnet Lasses sneak nitriveck :) Jag har provat i saltvatten i modern tid också - då fungerade det på så sätt att jag fick ingen nitrittop överhuvudtaget. Jag brukar ta några liter i en hink, slamma upp några nävar jord från det yttre lagret och sila genom ett kaffefilter. Det silade vattnet ställer jag sedan i kylen och duttar i en skvätt varje dag i tre veckor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget 1 aprilskämt utan faktiskt sant. Bakterierna man vill åt finns i de översta jordlagren, framförallt i skogsmark men även på anna mark. En skogsbacke är bra för den är oftast inte gödslad. Mitt första saltvattensakvarium startade jag på det sättet någon gång kring 1976. Jag hade läst av höga halter av nitrit i 3 veckor, det ville inte ge sig. Då fick jag det tipset av en kompis. Jag la i en dos klockan 9 på morgonen (då hade jag lika mycket nitrit som innan) - sedan mätte jag vid 18 tiden - ingen nitrit överhuvudtaget. Jag har startat 100 tals sötvattenskar så. Jag har även startat två stora filter till en ålodling på detta sätt också. I sötvattensvärden gick metoden länge under namnet Lasses sneak nitriveck :) Jag har provat i saltvatten i modern tid också - då fungerade det på så sätt att jag fick ingen nitrittop överhuvudtaget. Jag brukar ta några liter i en hink, slamma upp några nävar jord från det yttre lagret och sila genom ett kaffefilter. Det silade vattnet ställer jag sedan i kylen och duttar i en skvätt varje dag i tre veckor.

MVH Lasse

Det blir många likes på detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Microbe-lifts Special blend är dock ingen renodlad sådan produkt utan mer "inkört akvarium på flaska"

Ja, det har jag förstått. Jag fick för mig att det var en riktigt bra uppstartsprodukt eftersom det är ett flertal bakteriestammar i den. Men det kanske räcker bra med enbart lite Nitrivec eller liknande då? Eller ja, det sköter sig väl själv utan att man gör något. Men för att komma igång snabbt menar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det har jag förstått. Jag fick för mig att det var en riktigt bra uppstartsprodukt eftersom det är ett flertal bakteriestammar i den. Men det kanske räcker bra med enbart lite Nitrivec eller liknande då? Eller ja, det sköter sig väl själv utan att man gör något. Men för att komma igång snabbt menar jag?

Idén är ju att påskynda inkörningstiden mot ett balanserat akvarium - och som sådan tycker jag Special Blend är överlägsen, speciellt i kombon med Nite-out och TheraP.

Men som enbart nitrifikationsbooster finns det ett antal produkter på marknaden, Nitrivec är en och Korallenzucht, FaunaMarin,aquatic-nature, aquarium systems, Seachem m.fl har motsvarande produkter

Men man kan naturligtvis starta upp ett kar med död sten, pinka lite i burken och vänta ett halvår innan de första innevånarna kommer i, allt handlar ju om tålamod och hur man värderar sin egen tid ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig testat DaTrucka's och Lasses metod, men den skall fungera även om den kan låta lite 'drastisk':) Ett annat bra allternativ är att ta någon/några liter bottensand från en kompis som har ett fungerande och inkört akvarium. Det bör innehålla en hel del godsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...