Gå till innehåll

Hur få loss anemon??


lynxen

Rekommenderade inlägg

Skall försöka flytta 2 av mina BTA som sitter i en revkeramikpelare och har provat att rikta pump mot foten sätta is mot foten, försökt pilla loss foten, har haft upp hela pelaren ur karet och isat ner foten och försökt få loss dem men inget funkar.

Finns det någon som har ett bra förslag hur jag skall bära mig åt för att få loss dem utan att skada dem?

Riktigt tacksam för ideer och förslag till nåt som kan funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En är nu borttagen efter ca tot 5tim retande och den ser ju måttligt road ut av det...

Nr 2 är nu under behandling med sitter sämre åt bearbetas nu med en Tunze Nano på foten, har svullnat rejält och gör verkligen skäl för namnet BTA...

Vill ju ta det varligt så att de inte skadas, men det är en riktig långkörare.... fortsättning följer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag satte en plastburk (ej transparant över) över som jag borrade lite hål i. Sedan klättrade den över nästan helt i burken, sista biten flyttade den sig när den fick en pump riktat mot foten.

har läst om andra som hängt sten + BTA ovanför en behållare med vatten så den rör vid vattenytan bara, och då släppt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom precis hem efer jobb o möttes av ett grumligt kar.... vafan, in o kolla det andra karet där jag satt anemonen, ännu grumligare, paniken växer var är anemonen?? Jo den sitter i pumpen söndertrasad...... väck med pumpen upp med slamsorna stänger returpumpen till det karet fram med kol o i med det i sumpen. Tömmer hela lillkaret i med nytt vatten på med systemet igen och nu är det bara att hopps att inte hela systemet craschar... Fan detta var nog den sämsta dagen jag haft när det gäller akvariet.... 2 anemoner döda på en dag. Känns riktigt jävla illa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch då.. Behöver inte betyda krasch. Var med om samma för några år sedan. Kom hem å karet var mjölkigt och luktade riktigt illa, men allt klarade sig. Slängde i kol och gjorde ett vattenbyte. Håller tummarna /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på ett sätt som jag fick ta till igår.... jag tog upp stenen med anemonen på, tog fram hammare + mejsel, hackade loss biten där anemonen satt, vips så kunde jag få i den i karet, o sen släppte den de stendelar som den satt fast i ändå...lever och frodas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...