Gå till innehåll

Vad för fiskar funkar i ett 220 l kar?


uzck

Rekommenderade inlägg

Hallå!Jag e ny inom salt. Har ett clownhotell 58 l och har köpt ett 220 l kar nu oxå.Undrar vad som funkar i ett sånt kar? Jag skulle vilja ha en gul kirurg o en mandarin.Har idag: 2 st Amphiprion ocellaris, kanske A. percula eller en av varje.. svårt att se om de verkligen är oranga eller röda.1 st Stenopus hispidus, räka.1 st Nemateleotris magnifica1 st Valenciennea strigata1 st Canthigaster valentin1 st tracyphyllia (mintgrön lps)1 st sjöborre1 st samdvändande sjöstjärnaEtt par sniglar o ett par eremiter.Har skaffat lite över 20 kg levande sten. Som jag håller på att köra in för tillfället i de nya karet.Tar tacksamt emot all form av hjälp, tips o råd.Har tvärfastnat för salt :-)Tackar på förhand.Med vänlig hälsning, Sebbe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror kirurger är ganska borderline för ett kar i denna storleken, men det kan kanske vara värt att prova med en gul om du får tag på ett litet ex. Du får observera han och se.

Många gyltor kan nog gå bra i detta kar, de är ganska snälla och fina fiskar. Kolla in Cirrhilabrus släktet. Jag har en Halichoeres chrysus gylta i mitt kar, den hade nog fungerat ännu bättre i ditt. Det är en rolig gylta med som dessutom gräver ned sig i sanden, det är intressant. Cirrhilabrus släktet har inga fiskar som gräver ned sig vad jag vet... Fast jag är ingen doktorand på gyltor så ni får inte slå mig om jag har fel :-)

Kolla in hökfiskar med, så länge de inte har för stor mun är de snälla. Roliga att titta på med då de sitter mycket på omgivningen och kikar runt då de inte kan simma så bra pga sin simblåsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger nej till bägge dina fiskar.

De flesta(läses som alla) kirurger kräver större än dina 220l. (Även om 220l utan mått och mer information inte är den bästa måttstocken)

Mandarinen kräver oftast pods till föda det finns vissa som lyckats får dem och äta fryst eller pellets men börja inte med en sådan svår fisk. Jag skriver svår men den är inte svår om den får rätt betingelser. Måttstocken brukar var 50kg sten till varje mandarin i ett kar som varit igång minst 6månader helst 1 år! Det finns vissa lösningar som gör att man kan ev. ha dem med mindre sten. Sök på Podpiles och Refugium men jag säger nej i vilket fall.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får tänka lite outside lådan också, mandarin går absolut att ha,

Det är egentligen det samma med scooter blenny annars, dom har samma födo vanor som mandariner endå lyckas alla hålla dom,

Jag vet tex en bra handlare i Sverige som säljer privat odlade mandariner dom äter nästintill bara fryst foder så kollar man efter rätt mandarin vid rätt tillfälle finns det inga problem att hälla en sådan :) jag själv kommer troligtvis köpa en och slänga ner i mitt rsm 130 som kanske har 5-6 kg LS ;) men då köper jag en av dom odlade så klart :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får tänka lite outside lådan också, mandarin går absolut att ha,

Det är egentligen det samma med scooter blenny annars, dom har samma födo vanor som mandariner endå lyckas alla hålla dom,

Jag vet tex en bra handlare i Sverige som säljer privat odlade mandariner dom äter nästintill bara fryst foder så kollar man efter rätt mandarin vid rätt tillfälle finns det inga problem att hälla en sådan :) jag själv kommer troligtvis köpa en och slänga ner i mitt rsm 130 som kanske har 5-6 kg LS ;) men då köper jag en av dom odlade så klart :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Misstänker det är target varianten du menar med de odlade. Finns ganska många som rapporterar att de har slutat äta pellets och fryst.

Så jag hoppas du har en reserve plan?

Ja du får gärna prova med en mandarin i ditt RSM det funkar kanske( finns flera som har lyckats). Men tycker du att det är lämpligt till en nybörjare inom salt?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för hjälpen.Håller på att läsa in mig på salt.Så de e kanon med tips o råd från er som hållt på ett tag.

Google är din vän ;).

Läs på och läs på är de bästa råden, jag anser att du skall undvika svårare fiskar och koraller i början. Men om du vill prova de svårare så läs på och fundera igenom reserve planer m.m. Det är inte fel att försöka driva utvecklingen framåt men det är oftast bättre att vänta tills man är varm i kläderna.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag väntar med mandarin. Tycker de e en otroligt vacker fisk.Ni kanske har några andra tips på bra nybörjar fiskar? Gillar färgstarka fiskar.Som sagt: tacksam för alla tips o råd.

Jag tycker du gör rätt som väntar, men jag vänder på frågan. Vad vill du ha i ditt kar? Vad ser du för koraller i framtiden och ev. fisk?

Vet att det är väldigt svårt att svara på (speciellt i början)men jag tycker folk börjar "fel" man köper ett kar utan plan och följer med strömmen så att säga.

Bra länk tips är liveaquaria.com. Men tänk på att de är lite konstiga när det gäller minimum kraven så kolla efter fiskar du gillar och eftersök mer information google är din vän ;). Sen gäller det att värdera svaren också sälj sidor försöker sälja så storleks krav och ev. andra krav kanske inte alltid står med eller kan till och med vara "felaktiga".

Men börja med att kolla på ev. fisk du vill ha och läs på. Glöm inte att det är ett maraton du har gett dig in på.

PS. passa dig för att åka och titta på fisk i fisk affärer innan du har en plan, det kan bli lite impuls köp av det (Vi har nog alla gjort det misstaget)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nån lps så kejsare funkar tydligen inte. Sen gillar jag ju sjöhästar oxå. Så de ska ju va ett lugnt kar. Känns som en hel vetenskap. Så de e som du säger; läsa, läsa o läsa på. Men jag har inte brått. I korallform skulle jag vilja ha lite gorgonia, hysterix, acro o nån anemon. Har dock inte läst på tillräckligt än för att veta om de funkar ihop. Skyndar långsamt.Det e väl så långt jag tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nån lps så kejsare funkar tydligen inte. Sen gillar jag ju sjöhästar oxå. Så de ska ju va ett lugnt kar. Känns som en hel vetenskap. Så de e som du säger; läsa, läsa o läsa på. Men jag har inte brått. I korallform skulle jag vilja ha lite gorgonia, hysterix, acro o nån anemon. Har dock inte läst på tillräckligt än för att veta om de funkar ihop. Skyndar långsamt.Det e väl så långt jag tänkt.

just skynda långsamt är det absolut svåraste man kan göra.

Finns Kejsare (Dvärg i ditt fall) som funkar med LPS, oftast är de från individ till individ men där kan du ta en kalkylerad risk. Enligt mig så existerar inte "revsäker", utan varje ändring av en parameter är en risk. Korallerna är ju i många fall inte revsäkra ;)

Sjöhästar har du inte riktigt rätt kar till, men seahorse.org är väl bästa stället för att läsa på för framtiden?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla gärna detta, nyfiken på vad som är fel med ett 220L kar. Nuvarande invånare kan jag förstå, men inte vad kommande karet har för brister för att hålla sjöhästar.

Ja ett flertal saker är "fel" mindre bra kanske är bättre ord?

Invånarna är ju det tydligaste.

Men utan att ha all fakta om karet utan bara vad jag misstänker så har hen ett standard 110x45x45. 45cm är i minsta laget för sjöhästar. rekommenderat är 3*den vuxna höjden.

Då han inte har skrivit något om sump så antar jag att hen inte har det utan sköter då troligtvis cirkulationen med streamers detta är heller inte bra då sjöhästarna kräver anemon säkra pumpar för att skydda svansarna.

OBS innan någon annan säger det! Det går att hålla sjöhästar i lägre kar med streamers och i 27 graders värme! Men skall man skapa bästa förutsättningarna så tycker jag att man skall gå med det rekommenderade från "proffsen" på seahorse.org. DVS högt kar utan streamers och lägre temp.

//Danielj

Ändrat av danielj75
blev en två istället för en trea.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det lite som jag trodde, att du gissade dig fram till hur karet såg ut, och gav råd efter det.

(Kan vara bra att nämna vid andra tillfällen så att frågeställaren vet vilka underlag ens råd bygger på så att denne kan bestämma om man ska gå efter de råd som ges eller sitt eget sunda förnuft. Bara ett litet tips.)

Men seahorse.org är ett bra ställe att börja på som du skriver, även att ta kontakt med Irene eller Karoline här på guiden som håller på/hållt på mycket med sjöhästar. Per/Halogen är väl också ett bra tips vad gäller sjöhästar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44386-Artikel-i-UNT-idag-om-min-sj%F6h%E4stodling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det lite som jag trodde, att du gissade dig fram till hur karet såg ut, och gav råd efter det.

(Kan vara bra att nämna vid andra tillfällen så att frågeställaren vet vilka underlag ens råd bygger på så att denne kan bestämma om man ska gå efter de råd som ges eller sitt eget sunda förnuft. Bara ett litet tips.)

Som sagt var mitt svar var att han inte hade riktigt rätt kar för det! jag menade i huvudsak hans invånare men utvecklade lite mer då DU undrade?

Jag känner inte anv. då hade jag inte skrivit här utan ringt honom och tagit en kaffe!

PS. Ska man behöva känna folk för att skriva på detta forumet? å om man känner dem varför använda forumet?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de e Jävlet bra att få höra folks olika åsikter.Mitt kar är 50 cm högt, 45 cm djupt. Ingen sump. Kör streamers o skummare i karet.Bara fortsätt skriva vad ni tycker.Dricka kaffe e jag grymt bra på o jag lyssnar gärna på era erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte. Men skriver man att "Det funkar inte" så kan det ju vara bra att ange en orsak till varför.

Jag känner många här, men skriver här ändå, oavsett om det gäller tips och råd, eller annat. Jag tycker dock själv att skriver man att "si eller så är det" då får man komma med orsak eller konkreta erfarenheter också.

Trådskaparen undrar vilka fiskar som kan funka i ett 220-liters kar, då är det väl det minsta man kan begära av de som svarar om vilka som passar eller inte också förklarar varför så att trådskaparen kan få reda på varför och sen fundera vidare.

Många trådar innehåller etik och moral på högsta nivå om vad man inte ska ha i sina akvarier, man tar dock sällan hänsyn till att många av dessa djur som blir stora eller har vissa krav på foder faktiskt är små när de säljs och sällan växer sig stora på flera år, då ägaren antingen har bytt upp sig i storlek eller sålt av dem till någon med bättre förutsättningar eller gett bort dem till något publikt akvarie, eller att fiskar som är viltfångade kan vara svåra att få till att äta frysfoder, men där andra som är uppfödda på denna typen av mat går alldeles utmärkt att ha utan krav på specialfoder eller annat.

Jag har sett både kirurg och mandarin i mindre kar än 220 liter och de har mått alldeles utmärkt (minsta karet med mandarinfisk; ca 10L!), har varit runda och välgödda och inte uppvisat några tecken på missförhållanden.

Så mitt tips till trådskaparen, vill du ha en fisk, gå till butiken, be dem mata så du kan se ifall, och isf vad, de äter så du kan mata med samma mat där hemma. Tänk dock på att även små fiskar kan behöva simutrymme, så fundera gärna en gång till om en kirurg är ett bra val, kanske en mindre dvärgkejsare är ett bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte. Men skriver man att "Det funkar inte" så kan det ju vara bra att ange en orsak till varför.

Jag känner många här, men skriver här ändå, oavsett om det gäller tips och råd, eller annat. Jag tycker dock själv att skriver man att "si eller så är det" då får man komma med orsak eller konkreta erfarenheter också.

Trådskaparen undrar vilka fiskar som kan funka i ett 220-liters kar, då är det väl det minsta man kan begära av de som svarar om vilka som passar eller inte också förklarar varför så att trådskaparen kan få reda på varför och sen fundera vidare.

Många trådar innehåller etik och moral på högsta nivå om vad man inte ska ha i sina akvarier, man tar dock sällan hänsyn till att många av dessa djur som blir stora eller har vissa krav på foder faktiskt är små när de säljs och sällan växer sig stora på flera år, då ägaren antingen har bytt upp sig i storlek eller sålt av dem till någon med bättre förutsättningar eller gett bort dem till något publikt akvarie, eller att fiskar som är viltfångade kan vara svåra att få till att äta frysfoder, men där andra som är uppfödda på denna typen av mat går alldeles utmärkt att ha utan krav på specialfoder eller annat.

Jag har sett både kirurg och mandarin i mindre kar än 220 liter och de har mått alldeles utmärkt (minsta karet med mandarinfisk; ca 10L!), har varit runda och välgödda och inte uppvisat några tecken på missförhållanden.

Så mitt tips till trådskaparen, vill du ha en fisk, gå till butiken, be dem mata så du kan se ifall, och isf vad, de äter så du kan mata med samma mat där hemma. Tänk dock på att även små fiskar kan behöva simutrymme, så fundera gärna en gång till om en kirurg är ett bra val, kanske en mindre dvärgkejsare är ett bättre?

Öh läs mina svar igen har jag skrivit att det inte funkar någonstans? Vore ju bra om du inte tolkar vad jag skriver utan läser istället! Hur får du inte riktigt rätt kar till det funkar inte? Jag undviker att kategoriskt hävda någon sanning. Det mesta går i denna hobbyn. Finns alltid någon som har testat som det funkar för men är det vad du vill att vi skall ge som råd till en som själv påstår sig vara ny?

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öh läs mina svar igen har jag skrivit att det inte funkar någonstans? Vore ju bra om du inte tolkar vad jag skriver utan läser istället! Hur får du inte riktigt rätt kar till det funkar inte? Jag undviker att kategoriskt hävda någon sanning. Det mesta går i denna hobbyn. Finns alltid någon som har testat som det funkar för men är det vad du vill att vi skall ge som råd till en som själv påstår sig vara ny?

//Danielj

Jag sa inte att Du skrev "Det funkar inte", jag sa "skriver man att "Det funkar inte" så kan det ju vara bra att ange en orsak till varför." Likaså kunde jag skrivit "skriver man att "ditt kar är inte riktigt lämpligt" så kan det ju vara bra att ange en orsak till varför.", men valde en mer generell skrivning för att inte peka på dig och det du skrev.

Alla kar är olika och djuren i våra kar har personligheter vilket gör att det som funkar i ett kar inte för den sakens skull måste funka i ett annat. Men likaså är det även på andra hållet, misslyckas man med en sorts fisk eller korall behöver det inte betyda att alla andra misslyckas med dem i sitt kar.

Vilka råd ska man ge till nybörjare om inte om sina egna erfarenheter? Ska man säga att "den fisken var det någon som inte klarade av, så den ska du inte köpa" eller "den korallen är svår att få liv i, så den ska du inte ha"? Är det inte bättre att då säga tex "den korallen/fisken är det inte många som klarar av, så tänk på det innan du skaffar den, att den kan vara svår"? Det är så som jag råder nybörjare iaf, jag säger inte till om vad de ska eller inte ska, det får de själva bestämma.

Detta kan man också älta om i evighet då det finns fler än en syn på saker och ting, och det är antagligen ett ämne som engagerar många, men denna tråden har kommit för långt ifrån ämnet, vilket jag ber om ursäkt för och hoppas att trådskaparen får fler tips på fiskar som funkar i ett 220-liters akvarium.

(Har du fler synpunkter Daniel så får du gärna skicka mig ett PM eller mail så kan vi snacka vidare där istället.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är några tips till från mig, jag har inte haft någon erfarenhet själv av mirakelaborrar men de har ett släkte som heter Assessor som innehåller två fina fiskar du kan kika in. De två översta fiskarna här då: http://se.reeflex.net/kategorie/31.html

De blir små så passar kanonbra i 220 liter vatten, de ska även vara väldigt tåliga och härdiga fiskar.

Ett annat ganska vanligt men populärt och trevligt släkte är Nemateleotris fiskarna, jag är osäker på vad deras släkte kallas på svenska men dartfish och firefish verkar vara populärnamn på engelska. Hur som helst, vackra och snälla fiskar som verkar vara lätta att få att äta. Blir inte så stora heller så passar nog även de bra i ditt kar. http://se.reeflex.net/kategorie/13.html#Nemateleotris

Blennider är roliga fiskar med tycker jag, kolla in de :-) Ecsenius släktet är det vanligaste tycker jag man håller i akvariet. De äter alger och bör ha vegetabilisk föda. Det finns andra blennid släkten med, en del som inte är algbetare med. Fast där kan jag inte vägleda dig. De som är vanligast i handeln fungerar alla i din storlek. Dock verkar det vara svårt att ha mer än en blennid i ett kar som regel så skaffa bara en. http://se.reeflex.net/kategorie/39.html#Ecsenius

Det kanske du märkt men det är som standard så att du ska bara ha en fisk av varje slag. De fiskar där du kan ha stimm och grupper brukar säga det tydligt. Nästan alla fiskar går iofs utmärkt att ha i par med men då måste det ju vara ett par, och det är nog inte jättelätt att skaffa. Speciellt med vuxna fiskar. Gyltorna jag skrev om ovan bör det gå bra att ha flera av i ditt kar. Två sorter kanske? Se till att de har väldigt olika färger bara. Cirrhilabrus gyltorna går det även bra att ha flera honor av i samma kar och en hane, men ej två hanar. Det fungerar för de har en harems livsstil.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika kardinaler har inte nämts här men det är normalt lugna och trevliga fiskar med interessant beteende. Var dock noggran när du köper dem, titta fter exemplar som gått i affären ett tag eller köp från andra som vill bli av med dem. När de är acklimatiserade till fångenskap så är de härdiga och tåliga men är känsliga för långa transporter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...