Gå till innehåll

qaws - RSM 250


qaws

Rekommenderade inlägg

Fick tag på ett begangnat RSM 250 av en kille här på forumet till ett väldigt schysst pris! Jag hade nästan börjat lägga ner saltplanerna när folk började snacka om 100kr/litern..

Till min förvåning så lät det betydligt mer än vad jag hade räknat med, så arbetet med att få det tyst till en acceptabel nivå har redan börjat!

Skummaren var redan uppgraderad till Deltec mc 500, vilket jag är väldigt nöjd med då jag har läst att många klagar på ljudnivån på originalskummaren.

Lista att göra:

1. Byta ut de 4st 60mm fläktarna som är till belysningen.

2. Byta ut fläktarna som kyler vattnet mot 2st 80mm fläktar.

3. Få tyst på returpumpen/byta ut.

Nr 1 blev avklarat idag, bytte ut mot 4x SCYTHE Mini Kaze 60mm. Tidigare lät det som ett jetplan när belysningen tändes, nu låter det knappt att det tänds! Dessa fläktar blåser inte riktigt lika mycket som originalfläktarna vilket kanske gör att jag får en kortare livslängd på lysrören.

Levande:

Gylta: Coris Aygula (blir 120cm?!")

Kirurg: Zebrasoma desjardinii

Blåsfisk: Canthigaster valentini

Dvärgkejsare: Orangerygg

Eldräka

Putsräka

Några sniglar

Hittade även en liten sjöstjärna idag på 1x1cm

Jag har tänkt att vänta cirka 1 månad för att se att det går stabilt, sen blir det att fylla karet med lite nya fiskar och koraller.

Ack så besviken jag är att jag inte valde en större storlek på sanden. Oavsett hur jag vinklar pumparna så yr det runt väldigt små sandkorn/partiklar som lyses upp väl.

Möjligt att byta sand på något smidigt sätt?

post-6639-14468925102454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i vvs-butiken idag men tydligen hade de påskstängt. Får bli att återkomma på tisdag för att hitta rätta kopplingar till osmosen.

Vattenbyte gjort och sedan test:

Nitrit: 0-0.1 kunde inte avgöra riktigt vilken färg det var där

Nitrat: 20-50 ppm

pH: 8.0-8.2

Test gjort med "Red Sea - Marine Lab". Fungerar vissa tester bättre än andra?

Mata lite mindre och lite fler vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 1 dålig nyhet och 1 bra nyhet:

Den bra:

Har fått upp Osmosen, tog dubbelhäftade tejp för att fästa det på kaklet. Då jag bor i lägenhet så är jag relativt nöjd över att det är hyfsat diskret.

81020121124303463.jpg

Den dåliga:

Dessa har blossat upp på några dagar bara på stora delar av stenarna, antar att det är rödalger?:

2f02012112521a8d3.jpg

Om det nu är rödalger som jag misstänker, några råd?

Ändrat av qaws
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Majki01: Jag använde forumbilder.se då jag får ett felmeddelande när jag försöker ladda upp direkt till forumet. Men har uppdaterat länkarna så det borde fungera bättre nu!

freguz: Dubbelhäftade tejp håller för mer än vad man tror, och när det väl har satt sig brukar det sitta järnet! Plockar jag bara bort dunken så blir det väldigt diskret.

Men vilket slöseri osmos är på vatten!!! Går säkert 80-100L till spillo rätt ner i avloppet för att få 25L osmos vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nystartat så kan lite nitrat i vattnet samt ett tålmodigt utsugande av cyanon så den inte bildar mattor hjälpa. För att göra en nitratlösning - ta 40 gram kalium eller natriumnitrat och lös det i 460 gram vatten. 1 ml av denna lösning ger ca 0,5 ppm på 100 liter. Ge så du får 2 - 4 ppm Sedan är det bara tålmodigt arbete och väntan som gäller, precis som redan påpekats.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan över 20 ppm i nitrat, så har börjat med nitrat och fosfat remover.

Hjälper det inte när värdena sjunker så blir det prova något som "red slime remover".

Någon med RSM som har provat uppgradera nattbelysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte lita så mycket på Nitrattestet om jag vore dig.

Mitt Salifert test visade på 25ppm NO3, men i själva verket var nitraten helt nollad.

Jag kollade med hjälp av en kompis som jobbar på ett labb och NO3 var under 1ppm.

Tetras test visade över 50ppm vid samma tillfälle.

Jag hade massor med cyano som kröp över sanden.

KNO3 och en mörkläggning hjälpte mig och jag har inte sett röken av cyanon sen dess.

Det som var mest kul var att Saliferttestet fortfarande visade 25ppm efter att jag haft i 10ppm nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter jag har börjat med Red Sea NO3 : PO4 -X och ställt ner ljuset till 5h per dag så känns det som cyanon inte växer längre. Men jag får ha tålamod.

Fick ett samtal:

- Hej vi har fått en felanmälan att det är fuktskador under din granne.

- Okej..

- Vi tänkte komma och mäta det under dagen om det passar?

- Javisst

Hoppas det inte har något med akvariumet att göra bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer hem och ser min räka Stenopus hispidus sitter i en mjukkorrall ganska högt upp i karet, räkan är normalt sett blyg och brukar gömma sig.

Sen ser jag att han släpper korallen och åker med i vattenets flöde, och det sjuka är att han kommer tillbaka nära pumpens utblås och BRYTS PÅ MITTEN!

Stjärten åkte åt ena hållet och resterade åt andra hållet. Helt sjukt att se det här "live"...

Håvade upp den större delen av räkan men stjärten hittar jag inte..

Får kolla vidare imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...