Gå till innehåll

En liten varning


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Säkerhetshålen på SG gör att en hel del skit smyger sig in.

T.ex. finns här idag en allvarlig trojan som identifierar sig som Adobe Flash och vill envist installera sig på ens dator. Installera för guds skull inte den.

Blir säkert bättre efter byte av server, men ta det försiktigt tills dess.

post-5201-14468925103513_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att SG ligger på en server med andra sidor som har skadlig kod, och iom det så blir vi påverkade av detta också. Däremot så finns det ett säkerhetshål i den versionen av programvara vi använder idag, och så sent som i morse så plockade våra tekniker bort kod som inte har med sidan att göra. Vid migrering till nya servern kommer vi att utföra en uppdatering av programvaran också, om jag uppfattat det hela rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi MÅSTE byta leverantör NU... problemet som kommer i varningarna är inte våran site som varnas för utan andra sidor på samma server. Här är rapporten för våran server:

[h=2]Safe Browsing[/h][h=3]Diagnostic page for AS42695 (CNHAB)[/h]What happened when Google visited sites hosted on this network?

Of the 1650 site(s) we tested on this network over the past 90 days, 10 site(s), including, for example,
,
,
, served content that resulted in malicious software being downloaded and installed without user consent.

The last time Google tested a site on this network was on 2012-04-04, and the last time suspicious content was found was on 2012-04-04.

Has this network hosted sites acting as intermediaries for further malware distribution?

Over the past 90 days, this network has not hosted any sites that appeared to function as intermediaries for the infection of any other sites.

Has this network hosted sites that have distributed malware?

Yes, this network has hosted sites that have distributed malicious software in the past 90 days. We found 1 site(s), including, for example,
, that infected 1 other site(s), including, for example,
.

Next steps:

Jag känner mig inte trygg i att vi har skadlig kod på samma server, förr eller senare kompromissar dem säkerheten innifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rör sig inte bara om andra siter på samma server.

SG är i allra högsta grad infekterat. Har ni inte fått några varningar från era anti-virus/nätfíske program rekommenderar jag att ni uppdaterar dem.

Idag har jag stött på två st trojaner, en maskerad som något slags javatillägg, och en som adobe flash. Det här är absolut inga trevliga saker man vill ha i sin dator.

Samtidigt som jag skriver detta så skriker mina säkerhetsprogram om att SG försöker kontakta andra sidor med kända onda uppsåt, så problemet är fortfarande aktuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, och Google har rentvått vårat namn med :) Skönt att revisionen av siten gick såpass snabbt igenom.... Riktigt skönt att det är fixat då det inte känndes alls bra att ha en stor ruta som säger att vi sprider malware... Vi har täppt till de säkerhetsluckor vi känner till att de har använt sig av för att komma in på siten...

post-4092-14468925118577_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...