Gå till innehåll

Saltkar med revvägg?


JensJ

Rekommenderade inlägg

Grymt inspirerad av Philippe Grosjean (http://www.sciviews.org/_phgrosjean/index.html ) började jag filosofer kring 120 outnyttjade centimeter i vardagsrummet.

Ett par varv i Google Sketchup senare ser bilden ut så här.

post-3094-14468925183276_thumb.jpg

Bredd 120 cm

Djup 55 cm

Höjd (grund) 50 cm

Höjd (Djupdel) 90 cm

Sump ca 60*40*50cm. Hyllan i sumpfacket ska vara löstagbar. Sen hade jag tänkt krydda det hela med en LED-belysning typ EcoTech, Mazarra eller så. Jag vill dessutom ha en överbyggnad för att minska ljusspill. Att borrningen är placerad som den är beror på att akvariet ska kunna beskådas från den grundare kortsidan också.

Grundfrågan är väl: Har jag blivit helt vansinnig? Om så är fallet, givet att jag bygger bänken själv, tror ni det finns någon lika vansinnig människa som har för vana att bygga akvarier som dessa? Någon rekommendation på vem man vänder sig till? Jag gissar att det blir en skarv mellan djup och grunddel i frontrutan. Den ska i så fall gå lodrätt och inte horisontellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde också gå att skära med godtycklig diamantslip och kapskiva eller smala stift a la Dremel.

Annars tror jag majoriteten av denna sortens kar är byggda i akryl, just då det är enklare att skära till formen.

Vattenskärningen är nog bättre, men lär väl kosta lite mer än diamantskiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo.

Detta har skissats på tidigare, både Wrang och jag har varit sugna på sånt kar. Det blir dyrt så inni h-e att bygga på det viset, bara så du inte får en chock när du får in offerterna.

Eftersom det blir 90 högt på djupdelen så måste du upp på 15mm glas, minst.

Vill minnas att deltec har ett sådant färdigt kit att köpa, det går lös på 100 papp eller åt det hållet. Då är det bara glas frontrutan resten är glasfiber eller liknande.

Ser fram emot om det blir av, grymt läckert kan det bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo.

Detta har skissats på tidigare, både Wrang och jag har varit sugna på sånt kar. Det blir dyrt så inni h-e att bygga på det viset, bara så du inte får en chock när du får in offerterna.

Eftersom det blir 90 högt på djupdelen så måste du upp på 15mm glas, minst.

Vill minnas att deltec har ett sådant färdigt kit att köpa, det går lös på 100 papp eller åt det hållet. Då är det bara glas frontrutan resten är glasfiber eller liknande.

Ser fram emot om det blir av, grymt läckert kan det bli.

Hua, jo jag trodde väl inte att det skulle bli gratis men nu är det nästan med skräckblandad förtjusning jag förbereder offertbrev. Det är väl på prislappen det tar stopp antar jag om det skulle bli så illa. Budgeten ska ju räcka till bra belysning och lite annat också.

Jag sökte lite på forumet men hittade inga trådar med liknande byggen. Använde kanske fel sökord. Gjorde ni trådar av era funderingar?

Och sen en sista oroshärd.... blir det för litet? Alltså, jag vet att saltkar aldrig kan bli för stora men själva layouten har ju någon minimigräns där det bara ser konstigt ut. Hur stora kar funderade ni på?

EDIT* Hittade denna forumtråd på samma tema https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26481-Galenskap-eller-smart&highlight=djupdel

Ändrat av JensJ
Lägger till forumtråd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fastnade lite på länken! Vilket otroligt kar! Men jag såg inte någonstans han skriva vad det är gjort i? Om man kollar noga på bilden så ser man en skarv som mellan den delen som går neråt och den delen som är som ett "vanligt"kar skarven ser jäkligt snyggt gjord ut så den förstör ju inte front intrycket av karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kollar noga på bilden så ser man en skarv som mellan den delen som går neråt och den delen som är som ett "vanligt"kar skarven ser jäkligt snyggt gjord ut så den förstör ju inte front intrycket av karet!

Exakt. Därför tänkte jag dra en eventuell skarv på samma sätt. Jag har sett akvarier som är skarvade horisontellt och det blir inte alls samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Martin menar att du tar ett vanligt akvarium som har samma djup som djupaste delen, och helt enkelt bygger själva platån med någon typ av avgränsning. Effekten av att det är byggt som ovan kan fås av plastfilm eller träpaneler som täcker den avgränsade delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hua, jo jag trodde väl inte att det skulle bli gratis men nu är det nästan med skräckblandad förtjusning jag förbereder offertbrev. Det är väl på prislappen det tar stopp antar jag om det skulle bli så illa. Budgeten ska ju räcka till bra belysning och lite annat också.

Jag sökte lite på forumet men hittade inga trådar med liknande byggen. Använde kanske fel sökord. Gjorde ni trådar av era funderingar?

Och sen en sista oroshärd.... blir det för litet? Alltså, jag vet att saltkar aldrig kan bli för stora men själva layouten har ju någon minimigräns där det bara ser konstigt ut. Hur stora kar funderade ni på?

EDIT* Hittade denna forumtråd på samma tema https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26481-Galenskap-eller-smart&highlight=djupdel

Jag startade ingen tråd om det, vill minnas att Wrang gjorde det, möjligen att han skrev om det i sin blogg.

Jag hade väl ungefär samma storlek i tankarna som dina planer, möjligen något längre, 150 typ.

Minnet är inte som det ska efter att ha kört kemikalier dom sista 10 åren ;)

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fastnade lite på länken! Vilket otroligt kar! Men jag såg inte någonstans han skriva vad det är gjort i? Om man kollar noga på bilden så ser man en skarv som mellan den delen som går neråt och den delen som är som ett "vanligt"kar skarven ser jäkligt snyggt gjord ut så den förstör ju inte front intrycket av karet!

Det måste väl nästan vara akryl?

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...