Gå till innehåll

Micke´s nya haha;)


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer denna sumpen fungera?

post-5431-14468925211933_thumb.jpg

Osmos delen kommer ha 2 cm under total kanten på sumpen just för att om utifall att så ska vattnet kunna rinna över där.. så det fyller osmos delen helt innan det rinner över sumpen

Delen ovanför osmos delen kommer vara delen där retur pumpen kommer stå.. där kommer kanten vara 20 cm så jag får 20 cm vatten nivå i sumpen.

Ner delen kommer jag också göra en fyrkant av glas,, där kommer den sidan som är rödmarkerad vara 5 cm OVANFÖR botten, så att vattnet rinner under där och in i sumpen.. samtidigt så kommer dom kanterna vara bara 25 höga om det skulle bli stopp så det kan rinna över kanterna..

ute i stora delen kör jag LS och lite macro alger.. samt ett litet pellets filter... skulle detta fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fortsätter köra med mce 600 så kan jag ju bara flytta fram skummaren lite så att den suger vattnet från där vattnet kommer ner ? fast endå ha den 5 cm luckan under? så skummaren suger vatten där och släpper ut det utanför den delen så att säga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returkammaren ser lite liten ut, vilken volym rymmer den?

Tänk på att det som avdunstar från karet kommer att sänka nivån i returkammaren.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Har inte silikonerat det än ska skära ut glaset nu ikväll,

Men inte många liter! cirkus 7-8 liter kommer retur kammaren innehålla!

Det som avdunstnar kommer ju hela tiden att fyllas på från osmos delen med osmolatorn.. skulle jag sen åka iväg eller något så flyttar jag bara osmolator pumpen från sumpen ner i en 25 liters dunk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur e det.. blir det tystare om jag kör röret helt rakt ner från karet till sumpen med kranen därimellan eller jag ska dra ner pvc från karet svänga det lite osv innan det kommer ut i sumpen så det inte har ett fall rakt ner bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på att silikonera den "boxen" där vattnet ska gå längst bort i hörnan på sumpen. och leda vattnet rakt ner från karet sen en 90 böj lite rak pvc sen en 90 böj till ner i hörnet?

Men jag ska ta en 3e 90 böj så det går "ut" i sumpen istället för rakt ner i sumpen?:) får göra en beställning till nu då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha såg att det blev lite inveckalt!

Men ja röret från akvariet ner kommer ju vara rakt;) men jag vill ha delen för inlopps vattnet i sumpen i hörnet på sumpen så istället för att låta röret gå rakt ner så hade jag tänkt limma en 90 böj ovanför sumpen sätta en bit rak pvc bort till hörnet på sumpen... sen en 90 böj ner så det rinner ner i den delen jag vill ha det i.. och sen? en 90 böj nere vid botten?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Om jag inte lyckas få det tyst med ett rör! Kommer testa mig fram! Så kommer det bli att köra 2 rör i ett så att säga!

Lycka till säger jag bara.. Om jag fattat rätt så har Micke inte startat bygga karet.. Ring honom o säg till två hål ner för 25mm rör.. Sen behöver du inte prova dig fram...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte sno mer yta av karet faktiskt! Så skulle det bli aktuellt med 2 rör då kommer jag köra retur röret upp igenom 40 röret sen det 25 röret där redan är som ner samtidigt som det mellan retur röret och 4 röret ner också går ner.

Risken vid fisk osv i returen får jag ta.. kommer endå ha en flotör sensor på pumpen så den stannar när den blir torr, och blir det då stopp i röret så är där inget vatten som kommer ner, plus ett skydd för röret så det inte ska kunna bli stopp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blir skillnaden på om jag kör 40 ner med ett 25 ner i 40 också,

Än att jag har 2 ner bredvid varandra?

För oavsett så blir det 40 rör också för jag slänger inte 1500 kr jag lagt på pvc i sjön,

Men sen samtidigt så förstår jag inte hur 2 rör rakt ner skulle bli tystare än 1?

Om vi säger att jag har 40 röret ner, samt ett 25 rör i 40 röret , vad behöver jag då beställa och ha i toppen på detta 25 rör för att det skulle bli tyst? Gärna någon länk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om de inte kommer ner sniglar och annat så ska man inte vara så säker på att de inte kan bli stopp i röret. Blir de stopp så har du allt vatten i sumpen på golvet.

Det blir inte roligt att justera så de matchar returpumpen heller. Efter varje dag som går så växer de något skoj i rören och flödet ändras hela tiden så de kommer bli ett evigt justerande på ventilen.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?1e0hlf

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om de inte kommer ner sniglar och annat så ska man inte vara så säker på att de inte kan bli stopp i röret. Blir de stopp så har du allt vatten i sumpen på golvet.

Det blir inte roligt att justera så de matchar returpumpen heller. Efter varje dag som går så växer de något skoj i rören och flödet ändras hela tiden så de kommer bli ett evigt justerande på ventilen.

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?1e0hlf

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om det blir stopp ner så får jag ju inget vatten på golvet? Dom 2-5 cm i karet kan ta emot hela sumpen, fast pumpen Max hade kunnat pumpa upp 30 liter vatten innan mer vatten inte når pumpen endå

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...