Gå till innehåll

Problem med säljare här på SG...


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Ta det som läropengar att du blivit blåst,det är bara att svälja och gå vidare.

Jag har själv en liknande historia där jag fick en trasig skummare och en säljare som agerade som din ungefär.

Och om den säljaren bott på min ort så hade jag struntat i vad min mamma sa att man inte ska slå mindre människor.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

trist när sånt här händer! Själv har jag förit förskonad från problem trots att jag handlat privat och i ganska många fall skickat pengar innan köpegods, i många år! I stort så fungerar väl handeln ganska bra, jag tror inte alls på någon sorts betygssystem eller system på SG för att motverka detta. Som sagt väldigt trist när det inte fungerar men det får vi nog helt enkelt acceptera alternativt själv vidta de åtgärder man anser behövs med betalning till tredje part, typ paypal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har två vägar att välja på som jag ser det: Antigen väljer du att bokföra det som studieskulder och glömmer bort alltihop, eller så gör du en polisanmälan om nätbedrageri, så att du har det hela dokumenterat - sedan lämnar du in en stämning i tingsrätten, kostar typ 500:- för småmål om jag minns rätt.

Jag tycker du ska göra det senare - en stor del av ökande nätbedrägerier beror nog på att det är för lätt, eftersom det sällan anmäls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattar detta rätt så har person ett betalat in pengar, person två har sen skickat en pryttel per post som har gått sönder i posten och skickats tillbaka och person ett får nu inte tillbaka sina pengar av person två. Ligger det till så så glöm bara det där med polisanmälan, det är så meningslöst som det bara kan bli. Polisen utreder brott och här kan man omöjligen hitta ett brott, att inte betala är inget brott. För att det skall gå att få till ett brott så skall man bevisa att person två när han tog emot pengarna gjorde det med avsikt att inte skicka några pryttlar eller nåt åt det hållet. Här har det ju tydligen skickats nåt så det där med polisen är fullständigt meningslöst, annat än möjligen då som ett hot som kanske kan få fart på folk som inte öppnat lagboken. Kronofogden eller tingsrätten, det är de vägar som finns för att ta itu med nåt sånt här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, Polisen gör nog inget, men det är inte sååå roligt att få hem en lapp som säger att man blivit anmäld..

säkerligen finns det kvar i register etc. etc. även fast mål etc. läggs ner..

Ne det är det ju inte. Om jag inte mins fel så lagras det men bara inom polisen så ingen kan se vad en person har gjort. Det en annan kan se om en person är väll bara brottsregistret och där står väl bara brott man blivit dömd för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett brottsregister med uppgifter om vilka som dömts för brott men det är inte allmänt tillgängligt. Man kan begära ut sitt eget registerutdrag men annars så är det poliser, åklagare och liknande som behöver uppgifter för en utredning som får använda registret.

Det finns också ett misstankeregister men för att meritera sig för det skall man vara misstänkt för brott. I det här fallet finns ingen misstanke om brott och det kan alltså inte bli nån registrering. Däremot om någon tar emot pengar och aldrig skickar kan det misstänkas brott och då kan många uppgifter i misstankeregistret bli nåt användbart som kan leda till nåt.

Man får inga uppgifter om att någon har gjort en polisanmälan mot en. Det märker man först om man kallas till förhör. Förhörs man som misstänkt och saken läggs ner har man rätt att få reda på det, läggs saken ner utan att det hållits nåt förhör så får man inte reda på nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om säljaren uppger för posten att de inte fått betalt av mottagaren men detta kan styrkas via kontoutdrag så är det väl en fråga om bedrägeri iaf? Isf är det ett brott.

Då börjar det likna nåt men det räcker inte så, att ljuga är inget brott i sig (annat än under ed i domstol och annat i den stilen). För att det skall vara brott skall lögnen få posten att handla på annat sätt än vad de gjort annars och säljaren skall tjäna på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Summan är 400 kr.

Svårt fall för pengarna i sig spelar ju inte så stor roll men på något vis vill man ju att det skall kännas för annars så är det ju fritt fram att leka gangster när man känner för det. Det slutar då med att ingen kan köpa och sälja osv. Då är ju ända alternativet typ Paypal osv. Kanske skall forumet satsa på den biten så man gör det enkellt med länkar osv så snart man skapar en säljesannons så skapas länk till paypal osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj finns det människor här som inte gör rätt för sig för 400kr? Tacka vet jag människorna i Trustor härvan. De tjänade ju iaf rejält med pengar på att smutsa ner sitt namn och kasta iväg sin heder genom att lura av andra människor dess pengar.

Om jag hade varit du hade jag tagit ett djupt andetag och släppt eländet. Livet är för kort och underbart att slösa bort en massa energi på denna typ av sorgsna människor. Tyvärr är det väl

p g a min inställning som de frodas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paypal skulle inte jag kalla någon säkrare metod för att göra affärer.

En "mellanhands" affär är säkrast som köpare, så som paysongaranti, internetgirot och blocketpaketet.

Men dessa tjänster brukar kosta 150-300kr inkl frakt beroende på vikt och belopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vist skulle man släppa det men då är det liksom fritt fram att man kan göra lite som man vill.

Låt oss säga att jag slänger upp hela mitt kar i delar 400 kr här o där från flera användare blir ju pengar av det och det kan vara väldigt frestande att göra om man resonerar som du att folk skiter i det. Så ja jag vet inte svårt fall men något käns ju att man vill göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paypal skulle inte jag kalla någon säkrare metod för att göra affärer.

En "mellanhands" affär är säkrast som köpare, så som paysongaranti, internetgirot och blocketpaketet.

Men dessa tjänster brukar kosta 150-300kr inkl frakt beroende på vikt och belopp.

Det var just paysongaranti jag tänkte på...

Kanske kan forumet ha den tjänsten men kostnaden är 50 kr som går till forumet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vist skulle man släppa det men då är det liksom fritt fram att man kan göra lite som man vill.

Låt oss säga att jag slänger upp hela mitt kar i delar 400 kr här o där från flera användare blir ju pengar av det och det kan vara väldigt frestande att göra om man resonerar som du att folk skiter i det. Så ja jag vet inte svårt fall men något käns ju att man vill göra.

Jag har full förståelse för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Summan är 400 kr.

Svårt fall för pengarna i sig spelar ju inte så stor roll men på något vis vill man ju att det skall kännas för annars så är det ju fritt fram att leka gangster när man känner för det. Det slutar då med att ingen kan köpa och sälja osv. Då är ju ända alternativet typ Paypal osv. Kanske skall forumet satsa på den biten så man gör det enkellt med länkar osv så snart man skapar en säljesannons så skapas länk till paypal osv.

Detta är en kanontråd med många viljor ...... bara denna tråd är värd mer än 400kr ..... tack för att jag får vara med

måste säga att jag blev lite förvånad då summan är 400kr ........ men det är rätt har man brunnit för sin vilja ska man få rätt nån gång. själv brukar jag anlita Inkassoledarna med bra resultat, efter tre rättegångar fick vi ett annat inkassobolag Svenska eken ab att betala min faktura till dom samt att dom förlorade inkassotillståndet nu i likvidation ..... drev ärendet upp till generaldirektören för datainspektionen.

Några frågor

säljaren har fått betalt från posten ... hur lång tid tog det samt vilket belopp fick han , varför jag undrar är att posten brukar vara ovilliga att betala samt att man oftast får vänta minst 6 månader ....... posten säger alltid att man har använt för dåligt embalage

var varan trasig i transporten eller redan innan

hämtades varan ut från posten ...var kartongen skadad

när köptes varan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast posten betalar väl alltid ut ersättningen till den som skickade paketet oavsett om mottagaren betalat för varan eller ej?
Jag tror inte det. Om du har betalt varan är den din, då bör ersättning utfalla till dig. Om du inte betalt är varan avsändarens... Och ersättning tillfaller dem. I det här fallet hade jag tagit all dokumentation i ärendet, och vänt mig till posten, för att kräva ersättning. Och så får de anmäla säljaren för bedrägeri, om de vill ha tillbaka sina slantar av denna. Inte för att jag tror det fungerar, men det är den enda vägen som har åtminstone en liten chans att fungera.
Det kostar ju tom. 600 kr för att ansöka på Kronofogden eller?
Pengar som den man söker indrivning av borde få betala. Tror jag?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem som får ersättning av posten spörs men förutsättningen för att få ersättning överhuvudtaget är normalt att man skickat på ett sånt sätt att försändelsen så att säga är försäkrad av posten, värde eller rek alltså.

Ansökningsavgiften för betalningsföreläggande är 300 kronor. Sen söker man regelmässigt ersättning för arbete med 340 kronor, den som man vill driva in pengar från får alltså ett krav på 640 kronor plus skulden och ränta. Om den man vill ha pengar av protesterar så får man välja om man vill flytta över det hela till tingsrätten. Om det inte krånglas så får man ett utslag vilket innebär att man nu har ett papper på att personen är skyldig en pengar. Får man betalt då sår är ju allt gott och väl.

Får man inte betalt så får man gå vidare och begära verkställighet. Då letar fogden tillgångar för att betala skulden. Verkställigheten kostar 600 kronor för vart år som den håller på. Hittar fogden pengar eller nåt som kan säljas så tar fogden ur det ut till alla avgifter. Det tråkiga är om fogden inte hittar nåt att ta vilket tyvärr är rätt vanligt med de personer där det går så här långt. Då är man blåst på de där 300 och så får man betala 600 för vart år som man låter fogden leta pengar. För att undvika det där så är det en god ide att ta en betalningsupplysning innan man drar igång med fogden. Ser man då att fogden redan letat tillgångar utan att hitta nåt (misslyckat utmätningsförsök) så är det ju rätt meningslöst att skicka in nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en kanontråd med många viljor ...... bara denna tråd är värd mer än 400kr ..... tack för att jag får vara med

måste säga att jag blev lite förvånad då summan är 400kr ........ men det är rätt har man brunnit för sin vilja ska man få rätt nån gång. själv brukar jag anlita Inkassoledarna med bra resultat, efter tre rättegångar fick vi ett annat inkassobolag Svenska eken ab att betala min faktura till dom samt att dom förlorade inkassotillståndet nu i likvidation ..... drev ärendet upp till generaldirektören för datainspektionen.

Några frågor

säljaren har fått betalt från posten ... hur lång tid tog det samt vilket belopp fick han , varför jag undrar är att posten brukar vara ovilliga att betala samt att man oftast får vänta minst 6 månader ....... posten säger alltid att man har använt för dåligt embalage

var varan trasig i transporten eller redan innan

hämtades varan ut från posten ...var kartongen skadad

när köptes varan

Här var det långsamma svar ....... kanske datorn krachat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry har inte haft tid skall läsa igenom vad ni skrivit det två senaste dagarna. Min fru kom hem nyss från en månads semester. Så jag har inte hunnit med datorn så mycket.

kollar och återkommer i kväll eller i morgon.

Edit... Tar det med en gång :)

Några frågor

säljaren har fått betalt från posten ... hur lång tid tog det samt vilket belopp fick han , varför jag undrar är att posten brukar vara ovilliga att betala samt att man oftast får vänta minst 6 månader ....... posten säger alltid att man har använt för dåligt embalage

var varan trasig i transporten eller redan innan

hämtades varan ut från posten ...var kartongen skadad

när köptes varan

Säljaren har fått pengar för det inträffade det har gått mer än en månad sedan jag fick reda på att varan var skadad. Säljaren har fått ersättning av posten det sa de själv från Posten när jag kontaktade dem.

När jag skulle hämta ut varan från mitt post ställe så sa de att varan var trasig. De sa att de reklamerar den för det är det bästa. Inte bra att jag hämtar ut varan utan låt posten ha kvar varan för då går det smidigast. När mitt utlämningställe visade paketet så var det trasslat och det var bra emblaretat. Varan betalade jag i februari ca säljaren skyllde lite på bussgods att de strulat osv men tilslut så sa han att posten var bättre och då kom varan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...