Gå till innehåll

Problem med säljare här på SG...


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vad ni hade gjort.

köpte en sak här på sidan, personen skickade saken Till mig men när den kom fram så var den trasig.

Jag anmälde det på posten och de ersätter säljaren men när jag ringer säljaren så totalignorerar han mig. Ringer med skyddat osv men bara signaler.

Skickat mail med mera men inget händer.

Jag har hålt på nu i två veckor men ingen framgång. När posten ringde så fick de tag på honom direkt.

Så jag funderar lite på vad ni hade gjort åt saken?

Kan inte släppa det hela då det lutar åt att det är en skitstövel.

Ändrat av Piggelin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nja, att komma i efterhand och erkänna är ju sådär... istället kanske skicka REK brev till honom, om det gäller större summa, hota med kronofogden och alla de avgifter som tillkommer.

Är det "mindre" summa, får man väl varna på forumet att det finns sådana??

Detta var ju en diskussion en längre tid sedan... jag tycker dock att man kan "försöka" uppmana att få kontakt, han var ju kanske borta under Påsk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt tråkigt när sånt händer. Man har tyvärr bara två val som jag ser det. Antingen sväljer man det och förbannar säljaren och vägrar handla via nätet igen(på ett tag iaf).

Annars tar man tag i det, skickar kravbrev, lämnar till inkasso eller kronofogden och ser till och få tillbaka sina pengar. Kanske tom polisanmälan? Det här alternativet är jobbigare och det kan vara svårt att bevisa att man verkligen ska ha den ersättning man själv tycker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, om du har säljarens person nummer, är det väl aldrig fel om du Polisanmäler i slutligt skede. Men se bara till att ha ett REK först! där du förklara vad du tänker göra, skicka även normal post i anonymt brev så att han öppnar.

Då är ju han iaf. "taggad" till nästa gång hihi..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som jag tror han även funderat på eller som jag skulle funderat på är om dessa perssoner skall hängas ut på detta forum eller kanske anmälas till våra forum bossar som kan se till att denna persson endera blir avstängd eller hindras från att annonsera igen.

Kan ju vara att han tror att han inte fått några pengar och sen råka åkt på ett par veckors semester eller annat.Såna här frågor är svåra.

Nu talar jag för mig själv.Jag skulle hänga ut han på dom forum jag vet att han är aktiv på sen om jag vet vart han bor ta en road tripp då jag har mycket fritid över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror han har betalt och fått trasig vara.. osäker om varan varit trasig p.g.a. hur den har behandlats under transport med posten eller tidigare.

Som någon nämnde ovan så tycker jag absolut att de som modererar forumet skall få ta del av vem personen är så att den kan stängas av eller i alla fall införa ett system där man kan ge omdöme t.ex. som på tradera.

Jag tycker det är riktigt illa när någon utger sig för att de kan skicka och därigenom lovar att de skall hålla en bra kvalité genom hela affären. Sen visar det sig att de inte håller sig till det utlovade, "försvinner" och blir icke kontaktbara. Det gör ju i sin tur att den personen som köpt saker via nätet och andra blir oroliga och osäkra över att handla på nätet. En oro som tar bort en otroligt stor fördel som man har när man skall starta hobbyn.

Det är också beklagligt att man via forumet har större procentuell chans att höra om de negativa affärerna som sker då det kommer klagotrådar/rådgörartrådar som denna men vid de tillfällen som det går bra och en smidig affär funkar så finns det inga omdöme eller livstecken på att den affären gick bra eller den personen kan man lita på.

Fram för omdöme :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är korrekt.

När jag skulle hämta ut den så sa butiken att den var trasig och delar föl ur lådan.

-Bästa du kan göra är att inte hämta ut den och reklamera sa posten.

Sen när posten kontaktat säljaren så har han sagt att jag ej betalt för varan och då betalar posten ut pengarna till säljaren.

Jag har betalt och satt in pengarna långt innan leverans.

För att få det klart - har du betalt och inte fått varken en fungerande vara eller pengar tillbaka? Och har posten betalat ut ersättning till säljaren?

MVH Lasse

Jag kommer inte hänga ut honom för än senare om han inte träder fram och gör rätt för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om affären skett via vår annonsbörs så tycker jag att du kontaktar någon admin och de får kontakta säljaren och se om de kan reda ut det. Hänga ut någon offentligt är jag mycket tveksam till i alla lägen men om inte admins kan reda ut det hela så kan de åtminstone spärra säljaren från vidare annonsering, det tror jag finns forumregler för.

Men tillsvidare så sköt kommunikationen via PM - öppna trådar brukar inte vara bästa sättet att lösa sådana här frågor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handla aldrig med förskottsbetalning om du inte känner personen. Det finns nättjänster där du betalar till 3:e part som håller pengarna tills du godkänt varan. Sådana ex är Payson och Blocket betaltjänst (kräver blocketannons iof). Då har du i alla fall en chans att verifiera det du köpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om affären skett via vår annonsbörs så tycker jag att du kontaktar någon admin och de får kontakta säljaren och se om de kan reda ut det. Hänga ut någon offentligt är jag mycket tveksam till i alla lägen men om inte admins kan reda ut det hela så kan de åtminstone spärra säljaren från vidare annonsering, det tror jag finns forumregler för.

Men tillsvidare så sköt kommunikationen via PM - öppna trådar brukar inte vara bästa sättet att lösa sådana här frågor.

MVH Lasse

Håller med dig,,, men frågan i denna tråden är inte att hänga ut honom utan jag efterlyser tips på hur ni hade gjort.....

Fått några bra förslag som jag skall ta vidare och försöka med.

Bara bra att trådar dyker upp så idioterna fattar att gör man fel så blir man straffad. I ditt resonomang att man inte kan diskutera i öppna trådar så håller man svinen bakom ryggen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handla aldrig med förskottsbetalning om du inte känner personen. Det finns nättjänster där du betalar till 3:e part som håller pengarna tills du godkänt varan. Sådana ex är Payson och Blocket betaltjänst (kräver blocketannons iof). Då har du i alla fall en chans att verifiera det du köpt.

Håller med dig, tråkigt bara att man tänkte att man var skyddad inom saltvatten då det är en liten marknad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polisen gör dock inte något i privat handeln, hade det gått vidare om man har sådan tur, då kostar det anmälaren mer än vad varorna kostat, jag som vet hela historien måste dock säga att jag tycker det bästa är att faktiskt hänga ut personen..

Det är en stor skillnad på om båda parterna pratat med varandra och säljaren har förklarat varför det är som det är men ska lösa det så fort den kan, denna säljaren har total ignorerat allt, och det är bevisat att säljaren bara ignorerar då den läst och sätt samtalen. Utan att kontakta tillbaka..

Jag tex hade/har problem med min internet bank, så jag kan inte komma åt den och ligger back en liten betalning men den ska lösas till personen direkt jag antigen kommer

Åt min internet bank eller får tid från jobb att gå till min bank, men detta har jag liksom varit tydlig med och

Förklarar och då blir det en helt annan 5a.

Men klart det är lättare när man träffat personen irl..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man går in under Köp&Sälj så ser man vilka regler som gäller här på SG. Det är extra viktigt att notera följande text.

"Observera att detta bara är en förmedling av kontakt mellan säljare och köpare. Saltvattensguiden tar ingen del i eller ansvar för annonserade varor, kontakter mellan köpare och säljare, betalning etc. Eventuella konflikter mellan köpare och säljare löses direkt dem emellan via mail, PM, telefon och får inte ske publikt i forumet."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man går in under Köp&Sälj så ser man vilka regler som gäller här på SG. Det är extra viktigt att notera följande text.

"Observera att detta bara är en förmedling av kontakt mellan säljare och köpare. Saltvattensguiden tar ingen del i eller ansvar för annonserade varor, kontakter mellan köpare och säljare, betalning etc. Eventuella konflikter mellan köpare och säljare löses direkt dem emellan via mail, PM, telefon och får inte ske publikt i forumet."

Exakt därför är detta endast en tråd om hur man kan göra för att få rätt på elendet... Inga uthägningar osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man går in under Köp&Sälj så ser man vilka regler som gäller här på SG. Det är extra viktigt att notera följande text.

"Observera att detta bara är en förmedling av kontakt mellan säljare och köpare. Saltvattensguiden tar ingen del i eller ansvar för annonserade varor, kontakter mellan köpare och säljare, betalning etc. Eventuella konflikter mellan köpare och säljare löses direkt dem emellan via mail, PM, telefon och får inte ske publikt i forumet."

Bara undrar köp och sälj på egen risk ? ja eller nej räcker behöver ingen förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har tidigare haft ett externt system för annonserna där det var möjligt att betygsätta säljaren, den möjligheten användes sällan, annonsmarknaden flyttades sedan in till forumet för att slippa problem vid uppgraderingar av forumet (som jag förstår det, var inte aktiv i föreningen då)...

När det kommer till Köp & Sälj så är vi bara en förmedlare, på samma sätt som att det finns annonsplatser utanför en del butiker där folk kan sätta upp sina lappar, butiken tar självklart inget ansvar för vad som görs på den. Så det är väldigt tråkigt att det sker, och lider med dig, men vi kan inte bedriva efterforskning i frågor som detta så är det på egen risk det sker, och det måste vara polisanmälan för bedrägligt beteende som gäller om man ska göra nånting åt det...

Banning med mera, problemet är ju att det krävs bevis för det som skett, och vi kan som sagt inte bedriva efterforskning så det blir ju ord mot ord, tyvärr :(.

Att hänga ut personen på forumet kommer tyvärr sannolikt bara sluta med att tråden/postarna tas bort och man får en varning själv, så det är ingen god idé... Jag har ställt en fråga till föreningen för hur vi kanske skulle kunna vara _lite_ till tjänst, men som sagt, vi kan inte vara polis, jury och dommare i såna här frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår det hela och jag är inte ute efter mod att agera det kan jag göra själv.

Ville mest att folk kunde komma med bra förslag och det fick jag.

Ser jag att personen säljer igen så kommer jag varna.

Det finns alltid två sidor, men när den ena sidan flyr är det ganska uppenbart vem som gjort fel.

Men tycker det är bra att folk diskuterar för är det tyst så känner sig pajasarna lugna om ni är med på vad jag menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade kanske själv tagit risken att få en varning. Hade nog tyckt att jag gör många en tjänst trots att jag själv får tråkigheter efter det.

Lite mer oseriösa säljare så är köp o sälj snart som blocket.

Bra jani att ni tar upp detta internt, är nog många som hade blivit förvånade om ni struntat i det o "skyll er själva"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen om användaren får fortsätta annonsera utan att det kommer fram vad denna har gjort med tidigare köpare kan det bli att man själv inte vågar köpa något av någon.

På egen risk tror jag dock inte håller.Åkte en rushbana som det stod på egen risk och skada armbågen på en skarv.Anmälde detta till badet dom påstod att skylten gäller men kom senare fram av näringsidkare att man inte kunde avskriva sig detta då man erbjuder det.Vet dock inte om detta gäller även internet.

Något måste dock köparen få göra.Om han hånger ut han säger vi med en bild på överföringen och det matreal han har är då säljaren oskyldig borde han ha dokument på att han har betalt tillbaka och om han har det så får ju köparen stå i skamvrån utan att någon "oskyldig" hängts ut och om säljaren inte har några dokument lär vi på forumet aldrig se till han nå mer enkelt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...