Gå till innehåll

Vårt första saltvattenskar på 125l.


GlennWiberg

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag och sambon (Beauty) har haft funderingar länge på att skaffa saltvattenskar och nu tänkte vi skaffa ett.

Lite historia.

Jag är uppväxt med akvarium men skaffade mig inte ett eget förens jag var 14år. Blev lite småfisk som man var uppväxt med, men när jag blev 17år så blev det Ciklider. När jag var 18år skulle fylla 19år så fick jag en liten dotter och fick flytta ihop med tjejen och då blev ena akvariet kvar hos mamma och jag tog med mig mitt 200l akvarium som jag hade Malawi i. Hade det i lite mer än 1år tills doppvärmaren hängde sig och fiskarna dog. Blev att bära ner akvariet till källaren då man inte hade ekonomi att köpa allt levande på nytt igen. Efter några månader så flyttade vi till en 3a och valde då att starta upp akvariet igen :). Förra våren köpte jag ett nytt Juwel Rio 125l som tyvärr bara blev stående då jag några månader efter köpte ett Rio 450l med BTN som jag idag har Malawi i. Så nu sitter man här med ett Juwel Rio 125l akvarium som bara har stått tomt.

Så nu tänkte vi göra om det till saltvatten.

Då jag tycker projekt är roligt tänker jag nog inte springa och köpa allt på en gång utan detta kommer bli ett långtidsprojekt. Men mycket kommer ju ske nu i början. Men man vill ju ha kul och njuta av projektet.

Det vi gjort än är följande (Listan kommer uppdateras under projektets gång).

Akvarium (125l).

Sump (ca 40l)

Monterat ur originalfiltret.

Reflektorer till lysrören.

Har en streamer på 2000l/h (Vet ej om jag ska ha kvar den)

Juwel Doppvärmare 100w.

Det vi har kvar att köpa är.

Osmos (Kollat på i Danmark)

levande sand.

12-18kg LS.

Skummare (NAC3.5).

Massa tester.

Saltmätare.

Salt.

mm. Kan nog göra listan lång :).

post-6219-14468925227558_thumb.jpg

Ändrat av GlennWiberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack. Hehe blir nog bra i slutänden :) Satt länge och planerade hur jag skulle dra mitt. Ska bli kul att se om det håller tätt.

Ja det passade ganska exakt. Har slipat lite i plasten på akvariet bara. Så nu går även locket igen helt.

post-6219-14468925246484_thumb.jpg

Funderar på om man ska montera ut blåsen på detta sätt. En Enkle 90 böj bara. Sedan lutar röret in mot akvariets kans så vattenstrålen kommer luta kanske 5-10 grader neråt.

post-6219-14468925246723_thumb.jpg

Ska iväg idag och köpa PVC-slang (Enligt VVS firman skulle det fungera med Saltvatten) så jag kan kopla in pumpen på röret. Men hur ska man fästa det? För röret är ju under vattnet och vill ju inte ner med slang klämmor under vattnet direkt. Har funderingar på om man ska ta buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen bör vara lite smalare än röret är tjockt och därmed vara svårt att få på. Då värmer du slangen först, tex i kokande vatten. Så den blir temporärt väldigt mjuk och så trycker du på så mycket av slangen du kan på röret. Sedan sitter det benhårt, då behövs inga klämmor eller buntband. Sitter slangen löst utan buntband eller klämmor blir det nog ganska svårt att få den att sitta bra skulle jag säga. Den ska sitta riktigt tajt mot röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ena VVS butiken hade inget , eller dom hade pvc slang men dom viste inte om det fungerar med saltvatten och att det inte är skadligt. Djuraffären hade inget heller. Verkar kört. Dock skulle en VVS butik höra av sig imorgon.

Bor ju i en liten stad så finns inga större butiker här. Så är bara Några små VVS firmor och en djuraffär som inte har mycket till fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är PVC slangen livsmedelsklassad bör den ganska tveklöst fungera till våra akvarium, det är väl den bästa rådgivningen där.

Det finns slang här tex annars som bör fungera bra: http://www.akvarieshopen.com/plastslang-1927-p-646.html

Du vill egentligen helst ha silikonslang dock(PVC slangen kan torka och bli spröd efter några år), men det blir det nog lögn att hitta i närheten om PVC slang är svårt. Triton och Bioted Marine har båda silikonslang men båda de har 20mm innerdiameter så det kan hända att det sitter för löst på ditt 20mm rör. Prova maila Triton och fråga vad de tycker om saken kanske. De har varit hjälpsamma och trevliga i mail när jag kontaktat de.

Fast det blir ju lite dyrt egentligen om du bara behöver en slangstump för att koppla pumpen till rören. Besvärligt med så dåligt utbud. Jag brukar grina över den saken här fast det finns nog alltid någon som har det värre. Katrineholm har inte lämnat något positivt intryck på mig de två gångerna jag varit där :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Men det verkar ju okej. Får ringa eller mejla dom och fråga vad dom rekommenderar. Bäst skulle ju silikon slang vara. Kanske köpa 20mm och trä på och ha så det hår över vattenytan för då kan man ju sätta fast det med en slangklämma. Sedan är ju anslutningen till pumpen gjord för 20-25mm slangar så antar att den anslutningen är 21-22mm för att en 20 slang ska passa.

Ne utbudet här är ju inget att hurra över. Djuraffären har ju inte häller så mycket. Nu när dom flyttade för någon månad sedan så vart det typ hälften så stor akvarium avdelning så nu är den typ obefintlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom glasborren hem :) Blev att borra 2 hål.

post-6219-14468925266379_thumb.jpg

Nu sitter genomföringarna monterade. Satte dit anslutningarna till sumpen för att se om det fungerade. Kan inte heller sätta dit akvariet på bänken för ens om typ 1 dygn då jag har målat hålen jag tog i bänken med fönsterfärg. Vill ju inte att spånskivan ska svälla om det kommer vatten.

post-6219-14468925266633_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är PVC slangen livsmedelsklassad bör den ganska tveklöst fungera till våra akvarium, det är väl den bästa rådgivningen där.

Det finns slang här tex annars som bör fungera bra: http://www.akvarieshopen.com/plastslang-1927-p-646.html

Du vill egentligen helst ha silikonslang dock(PVC slangen kan torka och bli spröd efter några år), men det blir det nog lögn att hitta i närheten om PVC slang är svårt. Triton och Bioted Marine har båda silikonslang men båda de har 20mm innerdiameter så det kan hända att det sitter för löst på ditt 20mm rör. Prova maila Triton och fråga vad de tycker om saken kanske. De har varit hjälpsamma och trevliga i mail när jag kontaktat de.

Fast det blir ju lite dyrt egentligen om du bara behöver en slangstump för att koppla pumpen till rören. Besvärligt med så dåligt utbud. Jag brukar grina över den saken här fast det finns nog alltid någon som har det värre. Katrineholm har inte lämnat något positivt intryck på mig de två gångerna jag varit där :-)

Blir nog att kolla om någon VVS firma i stan kan ha slang. Känns lite surt att betala 150kr i frakt. Blir en dyr slang :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på Bauhaus eller Hornbach om du har någon sådan butik i närheten, på deras dammavdelning. Jag har köpt slang där som jag använt i mitt förra kar nu i något år utan problem, svart slang med sprialslangsförstärkning. Kostade runt 35kr/m om jag inte minns helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Norrköping lär ju ha det mesta och Linköping har ju Korallfisken som verkar vara en av de största saltaffärerna i Sverige.

Vart köpte du din hålsåg förresten? Du har väl 32 mm genomföringar, blev hålet bra för de storleksmässigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...